Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2064 ggr
Ahees1
6/4/17, 9:01 PM

Frågor om psykopater

1. Finns det lugna psykopater som är mer i bakrunden?

2.Hur lätt läser psykopaten av andra om de andra ljuger, är indirekt osv?
3-Hur ser psykopaten på verkligheten? förstår dom allting socialt?
4.Är dom som en maskin som bara ljuger och manipulerar automatiskt?

5. Är dom alltid i nuet? aldrig i sina tankar?

Annons:
OnlineCores
6/4/17, 10:29 PM
#1

1 Det finns alla typer av psykopater. Det är ett brett begrepp.

2 Vet inte

3 De kan inte relatera till det sociala, eftersom de saknar förmåga till det. Oavsett hur skickliga de är på att imitera, så kommer de aldrig att få den perfekta tajmingen. De brukar också få en vriden verklighetsbild relaterat till en fult fungerande människa.

4 Om de inte kan relatera till verkligheten på samma sätt som en normal människa, så blir de ganska svårt att tala sanning också.

5 Vet inte

Jag tror de flesta kan träna upp sin inlevelseförmåga till att bli bättre, eller att man blir bättre på att känna efter hur saker och ting känns i omgivningen, och inte vara så impulsiv.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Yuuuhanna
6/4/17, 11:29 PM
#2

Jag förstår inte riktigt dina frågor. En psykopat är en människa, men med brister i att känna och förstå andras känslor. Bara för att man är psykopat behöver man inte nödvändigtvis vara "ond".


Ahees1
6/12/17, 6:49 PM
#3

#9 Citera Anmäl

Okej, så det psykopater som är lugnare överlag? som är mer introverta? hur skiljer sig isf dessa typ av psykopat mot övriga?

Om det finns. finns det någon som stött på en sån eller har info?

OnlineCores
6/12/17, 10:21 PM
#4

Jag förstår inte vad du menar med det du skrev nu. Har du fått en uppfattning om att psykopater är introverta? Menar du hur introverta psykopater skiljer sig från extroverta psykopater, eller normalt fungerande människor?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Tismon]
7/11/17, 2:57 AM
#5

Psykopater är av den antisociala störningen, de anses ärftligt fått egenskapen att inte kunna sympatisera med andra. Sociopater tillhör även antisocial störning varav de blivit så genom oftast någon typ av trauma.

Psykopater och sociopater KAN känna känslor, men det de saknar är förmågan till empati. De blir själva inte påverkade om någon nära dem Råkar illa ut, men ur ett logiskt perspektiv kan de föreställa sig det och därmed lär sig många att passa in i samhället.

Det finns några grejer som skiljer sig mellan en psyko och en sociopat, då psykopater anses vara väldigt kalkulerande, kontrollerande och planerande i sina handling varav sociopater är impulsiva och mer "synliga". En sociopat kan faktiskt rent känslomässigt forma band till människor medans psykopater ska vara oförmögna till det. De banden som formas hos en psykopat (som jag förstått det) bygger på psykopatens egna behov, intressen och känslor.

Som sagt, de förstår allt socialt ur en logiskt synpunkt, de är inte dumma och de är definitivt inte maskiner. De är individer precis som alla andra och kan skilja sig väldigt mycket. Snälla, måla inte psyko och sociopater som onda. Det är inte deras egna fel att de är på det sättet de är. Det är som att hata fiskar för att de inte kan leva på land.

Är du alltid i nuet och aldrig i dina tankar? De är individer och vissa tänker mer än andra precis som dig och alla andra människor?

SilverRosen
7/13/17, 11:40 AM
#6

Jag har hittills endast uppmärksammat och erfarit extroverta psykopater. En man och en kvinna som aldrig kunde tänka sig att 'ta det lugnt', njuta av en hemmakväll med familjen. 
De var alltid påväg någonstans, med någon, var mest högljudda och tog alltid mest plats.

Jag kan föreställa mig att en introvert psykopat och sociopat är mer skrämmande, att de smälter in ännu bättre i människornas bakgrundsbrus och ännu mer ingående kalkylerande.

Annons:
Upp till toppen
Annons: