Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1581 ggr
Ahees1
6/12/17, 8:18 PM

Känner Ingen empati

Hej, min pappa gick bort för 5 år sedan och det var på ett trumatiskt sätt och jag går på psykofarma. Går på lithium abilyfy och zyprexa mot psykoser.

Så varför känner jag ingen empati? polaren ringde idag och skulle till sjukhus och det jag fick ur mig va "jag är ledsen" men kände liksom inget allt vara bara falskt..

Annons:
[AnimeV4]
6/12/17, 8:24 PM
#1

Gjorde du det innan medicineringen? Jag vet en som blir totalt empatilös på lithium. Själv har jag också svårt för empati, men jag äter ingen medicin.

Ahees1
6/12/17, 8:28 PM
#2

Okej, minns inte.. ända gången jag minns känslor och då starka är under mani.

[AnimeV4]
6/12/17, 8:36 PM
#3

Tror du att det är möjligt att få annan medicin som ersätter lithium för att se om det är orsaken? Sedan så beror det väl på hur stora besvär du upplever av detta. Du bör kontakta din läkare om du vill ha hjälp med detta.

Ahees1
6/12/17, 8:44 PM
#4

Tack, ska berätta om mitt problem till läkaren. någon som vet om abilify 400 ml / månad och 5 mg zyprexa/dag? om det kan döda känslolivet och empatin?

Ahees1
6/12/17, 8:46 PM
#5

och vet någon nån bra medicin att rekomendera?

2Sirius
6/12/17, 8:46 PM
#6

Olika mediciner ger olika effekt på olika personer. Men precis som "PuffBuck" är inne på, så kan endel läkemedel ge en Lobotomerande effekt, alltså neutralisera sinnesstämningen, så man varken känner possitiva eller negativa känslor.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[AnimeV4]
6/12/17, 9:08 PM
#7

Abilify: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20050131000046

Zyprexa: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19960927000096

Hittade inget om brist på empati, men du kanske vill läsa om det andra.

2Sirius
6/12/17, 9:09 PM
#8

* Lithium, används oftast för personer med Bi-polära drag. * Lamotrigin, som också används, kan vid överdos GE mani… Och då du hade maniska drag, så kanske inte den fungerar för dig. * Ergenyl, är en tredje som också används. I bipacksedeln står det att den är för maniska drag, och har en dämpande effekt, vilket den hade på mig också. Men läkaren sa att den var neutraliserande, och kunde höja en lägre sinnesstämning också, vilket inte jag märkte av.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annielle
6/12/17, 9:29 PM
#9

Jag kände ingen empati när jag åt Fluoxetin (SSRI) , svårt att säga vilken/vilka mediciner som gör dig sådan, men jag lider med dig för det känns verkligen inte kul, jag kände i alla fall mig som en kall falsk vidrig människa som låtsades att jag kände empati när jag var sådan 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: