Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3755 ggr
Anonym.ifokus
8/16/17, 9:32 PM

Ångest över skolan

Hej! Behöver skriva av mig. 

Snart börja skolan och redan nu oroa jag mig för allt. Ångest 24/7.

Börja tänka på att jag inte få komma försent till skolan, vill inte stressa o.s.v massa tankar och det känns inte bra. Jag har till och med drömt att jag kommer försent till lektioner (inte bara en gång).

Tycker inte att skolan är jobbig generellt. Men jag får ångest över att hålla koll på tiden. Att inte komma försent till skolan, att inte missa tåg/buss. Det är mest tiden som oroa mig.

Rättare sagt, allt som kräver att jag ska komma i tid gör mig stressad. Även de event det inte är lika strängt så få jag ångest…

Vad kan jag göra?…

Annons:
Loris M
8/16/17, 10:02 PM
#1

Kan du inte be någon vuxen (utgår ifrån att du är tonåring) i din närhet  att hjälpa dig med det? Att de ringer och väcker dig i god tid så du hinner göra dig i ordning i ordning i lugn och ro. Eller att du själv ställer in klockan tidigare än du brukar så du slipper stressa.

Anonym.ifokus
8/18/17, 7:59 AM
#2

#1 Lite konstig att be vuxna att väcka då jag är 17 och kan ta ansvar själv. Ställer klockan tidigare men ändå får jag ångest…. typ rädd för att jag råka "strunta" i alarm trots att jag nästan aldrig har gjort. Rädd för att tex bussen inte kommer osv…

Loris M
8/18/17, 9:17 AM
#3

#2 Det är inte konstigt och det handlar inte om att du inte kan ta ansvar själv. Jag menar av just den anledningen som du skriver: "…. typ rädd för att jag råka "strunta" i alarm trots att jag nästan aldrig har gjort.". När du vet att både du och någon annan har ställt klockan så blir det som en dubbel försäkran s.a.s. Skulle du råka strunta i alarm så vet du att den andra kommer att väcka dig. Det kanske gör att ångesten blir mindre. 

Ibland kan det hjälpa att tänka ut värsta scenariot och sedan tänka ut strategier för hur du ska klara det. Ex. vad är det värsta som kan hända om bussen inte kommer? (eller snarare om du missar bussen)Ja, då blir du troligen försenad till skolan. Vad kan du göra då? Ta nästa buss, ringa någon som kan skjutsa dig, gå… och sedan vad är det värsta som kan hända när du blir försenad till skolan o.s.v. 

Jag tror att det hjälper att dels tänka ut strategier dels försöka komma åt sina rädslor och avdramatisera dem. När man tänker så inser man oftast att även om det du är rädd för skulle hända så är det inte så farligt.

Anonym.ifokus
8/18/17, 7:05 PM
#4

#3 Jag tänker för mig själv också typ vad kan det hända om jag kommer försent? Jag kanske tänker lite för långt. Men jag är även rädd för att jag är försent och när jag kommer in i klassrummet så kommer alla att stirra på mig o.s.v.

Antar att jag inte är rädd att komma försent men rädd för blickar. De glömmer säkert bort och det är jag som tänker för mycket, klasskamrater kommer försent också…men…jag vet inte… känslan finns.

Loris M
8/18/17, 9:00 PM
#5

#4 Jag kan förstå det. När jag var yngre kände jag likadant. Även när jag blev lite äldre och pluggade på universitet tyckte jag att det var jättejobbigt att komma in i föreläsningssal sist. Det hände i princip aldrig för att jag är så punktlig men ibland blev tåget försenat och då hade jag inget val. Det var jätteobehagligt att få blickar på sig. Även om jag visste att det inte betydde något speciellt så kunde jag inte bli av med känslan. 

Men det är som du skriver klasskamrater kommer också för sent och jag antar att du inte bryr dig så mycket om det eller tänker på det. Det gör inte de heller när du kommer in. När dörren öppnas är det bara naturligt att blickar riktas dit men ingen tänker något speciellt.

lillan-65
8/31/17, 10:15 AM
#6

Best ja sejer föst att ja har INTE läst alla inlegen (eftersom det är mågna o lågna o ja har lite problem med o bli trött i huvuvet då. MEN ja förstår hur du menar. Ja kan få orokenslor av när ja ska joba. Inte för o joba utan för ja inte ska klara allt ja måste. det är en streeskensla hela tiden o ibland o ofta gråter ja när ja komer hem. i månas när ja cyklade hem från jobet var ja så tröt på o kena så att ja kende ja vil inte mer. O syklade över en trafik gata med myket lastbilar o blundade men det ja han över tyver o lastbilen bara tutade på mej o när ja hörde tutan tenkte ja nu komer ja dö men nej det hjorde ja inte. Ja har en kurator som ja snart ska till o ja FUNDERARAR på om ja ska beretta deta för hene eller inte??? Ja vet inte. Hon vet att ja tyker min sitvatjon är jobig men ja tror inte HUR jobit det kens. ja förklararar ibland lite dålit vet ja så kansje har ja hjort det ijen. samtidit har ja myket anat ja behöver ta upp med hene o när det blir myket så är det svåt o velja VAD man ska ta upp. men just NU kener ja vel att det va tur ja inte dog för ja hade totalt glömt bort att ja har anat viktit framför mej som med är rolit. ibland är ja bara så tröt på o kena mej verdelös even att ja försöke o hjöra så got ja kan hjemt. sen har ja med anat framför mej som ja helst vil slipa o det är med jobit såklart. Skule med vilja undra OM nån vet ifal en vårdcenetralsläkare kan sjukskriva 2 veckor för nåt som hent hos en tandldäkare?? Nån som vet. taksam för svar .

Annons:
[memoirsofaclone]
9/7/17, 10:47 PM
#7

Utgå från att du börjar typ 15-20 minuter innan du egentligen börjar. Kanske funkar. Jag som tidspessimist gör det omedvetet, är alltid för tidig. Men hellre det än försent.

Anonym.ifokus
9/23/17, 2:00 PM
#8

Ångesten har förminskat för att jag har fått en "rutin" men den finns fortfarande kvar…

Lona
9/24/17, 5:25 PM
#9

#8, Ta det nu inte som att jag tycker att det är något FEL på dig, det är vanligt att känna så här, men jag tänker ändå att du kanske behöver lite hjälp med detta? Att hitta bra rutiner, att få hjälp med att bena ut och "titta på" vad det är som egentligen är så svårt, att kunna hantera ångesten. Du ska inte behöva må så här, dels är det fruktansvärt jobbigt när man är mitt uppe i det, dels tar det oändligt mycket energi i längden. Om du hittar bra strategier så kommer det i sig säkert att minska ångesten, att du VET att du kan hantera situationen gör att ångesten kanske inte ens behöver dyka upp. Man får liksom lura den lite ibland ;-) . För mig kan det vara att jag har med mig Stesolid (jag förordar definitivt inte att man ska använda benzo i onödan men det finns ju mildare grejer), då vet jag att jag kan hantera eventuell ångest - och då håller den sig borta. Har ni någon skolsköterska i skolan? I så fall är det nog lättast att vända sig dit först, annars vårdcentralen, antar jag, Om du tycker att det är jobbigt att prata om eller att få fram hur du verkligen menar, skriv gärna ett brev som du tar med dig - eller visa det här inlägget. Försök även att se över din vardag i helhet! Unna dig att göra saker du mår bra av, försök njuta om du gör något roligt och så vidare. Det "boostar" motståndskraften mot ångest. Lycka till - och du är verkligen inte ensam! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: