03. Allmän psykologi

Irritation för vissa ljud

2017-08-18 20:01 #0 av: Halvvild

Jag stör mig väldigt mycket på vissa ljud. Ljud som stör mig är: Surplande, viss typ av smaskande och min mors nysningar. Andra generella saker kan vara att någon skrattar högt om och om igen i intervaller och en gemensam faktor för dessa ljud är att de sker i intervaller och att jag inte kan få bort ljudet genom t.ex. hög musik. 

Men blir så himla irriterad av ljudet, kanske till och med arg. Ibland blir jag så frustrerad att tårar kommer fram i ögonen just för att det är så jobbigt. (Det är när jag inte hinner undfly ljudet innan det återkommer igen.) Tar ju en tid att t.ex. starta spotify, sätta igång musiken och höja den.

För kanske två timmar sedan fick min mor en nys-omgång som hon får alltför ofta och nös kanske fem gånger och sen sprang hon runt och snorade. Senare kände jag en grov irritation mot allt; när hon pratar med mig, det stinkande molnet av rök, vetskapen om att det är fredag och alkoholintag.... Och även när vår hund omtänksamt slickar mig på armen i evigheter (så fort jag kommer inom räckhåll med handen/armen) En riktig slickmaskin är hon och känner mig taskig som känner en sån här irritation. Vanligtvis har jag inget emot det, hon är ju bara snäll. Och mor också.

Får känslan att vår hund fortfarande håller på att slickar mig på armarna fastän hon ligger där helt stilla och vilar. När jag blivit irriterad av ett "irritationsljud" så stör jag mig av alla konstiga ljud som dyker upp. Lättirriterad helt enkelt. Blir så himla pissed off och det är inte mycket som hjälper. Brukar lyssna på hård musik och vika kläder eller skriva av mig. Ibland spela. 

Ville bara skriva av mig och är lite undrande om det är fler som har såhär? Alla kanske har så? Om ni har några tips så är de varmt välkomna. 

Ha en trevlig helg!

Anmäl
2017-08-18 20:19 #1 av: Lia

Misofoni (misophonia - hatred of sound). Jag har detta.

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2017-08-18 20:45 #2 av: Halvvild

#1 Åh okej, ja det måste vara det. Tack!

Anmäl
2017-08-18 21:04 #3 av: Halvvild

#1 som de har beskrivit på http://www.misofoni.se/ är typ exakt som det är för mig haha. Väldigt intressant.

Pratade även med mor nyss; hon har det också. T.ex. med surplande m.m. Hon frågade "Är det mig det är fel på?" Eller om hon var onormal och hon förklarade att hon "går i taket" av sådana ljud. Att det kan vara jättefint och trevligt när en kommer med en varm kopp te men det går inte så fort sörplandet sätts igång.

Min bror har inga sådana problem och inte heller min far. :)

Anmäl
2017-08-22 02:33 #4 av: ceicli

Jag känner igen mig precis.  :O

Slurpande, tuggummituggande, smaskande och sådant.

För bara ett par år sedan fick jag diagnosen autism/aspberger. För mig kan det höra dit.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.