Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 6917 ggr
[memoirsofaclone]
2017-09-07 22:45

ni som cyklar

Jag undrar hur vissa cyklister tänker, varför de gör som de gör.

Fråga 1: Varför stannar ni nästan aldrig vid övergångsställen för gående?

2: När gångväg och cykelväg är avdelade med ett målat streck, varför ligger många av er ändå över strecket (alltså på gångbanan)

3: Ni som cyklar i mkt hög hastighet i stan (och oftast ser ut att väga runt 90-100kg), varför? 

En cykel är ett fordon av metall, och med en människa på samt i hög hastighet kan de orsaka skada som vilket annat fordon som helst.

Annons:
Maleficum
2017-09-08 01:31
#1

Kan ju också undra vad cyklister tänker när de klämmer sig emellan (i full karriär) en mamma med barnvagn och två små barn och två hundar. Cyklist nummer två däremot lär tänka sig för en extra gång nästa gång eftersom min hund också blev överraskad och reagera på att jag blev rädd (stod på sidan med min kompis barn) och kasta sig skällande emot cyklisten så han åkte av cykeln.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maria
2017-09-10 15:44
#2

#0 Jag håller med om att det finns mycket att önska när det gäller cyklisters framfart men jag undrar vad vikten 90-100 kilo har med saken att göra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[memoirsofaclone]
2017-09-10 18:13
#3

#2 Menar främst sånnadär ''tävlingscyklister'', påfallande ofta är det män på ca 1,90 som lär väga runt 90kg. Såg en senast för någon timme sedan. Desto tyngre (och hög hastighet) desto mer skada vid en olycka. De verkar inte ha en tanke på att något kan komma i deras väg.

cillal
2017-09-12 15:45
#4

Jag undrar också varför fotgängare måste gå fyra i bredd på cykelbanan när de möter en cyklist?. Jag cyklar mycket och detta händer ofta. De upptar HELA cykelbanans bredd och kan inte tänka sig att gå lite efter varann när de möter någon på cykel.. Trots att jag sänker hastigheten så jag nästan står still så går de lugnt kvar alla i bredd. Jag måste alltid köra ut i vägbanan och cykelbanan är typ 15 cm hög så det är inte kul. Alternativet är att köra ner i diket åt andra hållet. För fotgängarna släpper inte fram en cyklist på cykelbanan.

Och jag är ingen tävlingscyklist, jag är en vanlig motionär som kör i normalt tempo och sänker farten då jag möter fotgängare men de visar inte mig någon hänsyn många av dem

[memoirsofaclone]
2017-09-14 18:41
#5

#4 Brukar hända att man möter sådana gående grupper (ofta turister eller barnvagnar) som gående också. Men är de på cykelbanan så är det såklart fel och då får man i princip skylla sig själv om man blir påkörd. Är det en gång och cykelbana utan uppdelning så får båda parterna ta hänsyn. Förstår inte när folk går på bilvägar, cykelbanor eller t o m på elr nära tågspår, vill de bli påkörda eller?

[Stockholmare]
2017-09-24 16:58
#6

Fråga 1: Varför stannar ni nästan aldrig vid övergångsställen för gående?

Svar: Jag stannar alltid vid övergångsställe. Bilar stannar ju sällan dom med.

2: När gångväg och cykelväg är avdelade med ett målat streck, varför ligger många av er ändå över strecket (alltså på gångbanan)

Svar: Jag möter dagligen folk som går i cykelfältet värst kring Götgatan och Slussen i Stockholm där jag blev puttad av en gående när jag kom cyklande.

3: Ni som cyklar i mkt hög hastighet i stan (och oftast ser ut att väga runt 90-100kg), varför? 

Svar: Löper cykelvägen längs en väg är det samma hastighet som på vägen som gäller enligt lag. jag håller kring 30 km/h är det snabbt? 

Jag möter dagligen bilister som kör för fort, struntar i högerregeln, parkerar på cykelfält trots stoppförbud, bilar som kör eller parkerar på gång och cykelbanor. koppel med hundar som spärrar hela cykelvägen, barnvagnar, joggare, folk med musik i öronen som inte hör ringklockan. Bilar som inte stannar vid cykelpassage eller kör mot rött.

Annons:
Honestyisdead
2017-09-28 21:37
#7

Jag tycker det är ett större problem bland bilförare. Större risker också.

Och jag ser mycket oftare folk som går på fel fält än cyklister som cyklar på fel.

[memoirsofaclone]
2017-09-29 01:22
#8

Det är sant att vissa bilförare också uppvisar ett sånt beteende samt att fotgängare ibland går lite hursomhelst. Anledningen till att jag tog upp just det här med cyklister är att de oftare är i nära anslutning till gångbanan och gående än vad gående är till bilar, samt att man ofta tenderar jämföra cyklar och bilar och tänka ''bilar är större och farligare'' och i detta glömmer man att en cykel faktiskt är ett rätt tungt metallfordon som kan komma upp i rätt höga hastigheter. Cyklar och bilar är hårda, människor är mjuka. 

De flesta cyklister sköter sig exemplariskt, men det är ändå en lite för stor andel som inte gör det.

Honestyisdead
2017-09-29 08:03
#9

#8 Jag är övertygad om att fler skadas av bilar än av cyklar. Och hur ofta dör folk av att bli påkörda av cyklar?

De flesta som cyklar kommer inte upp i höga hastigheter. En bil gör mellan 30 och över 100km/h. Och väger väldigt mycket mer.

Får jag välja blir jag hellre påkörd av en cykel än en bil. Fast helst inget alls ;)

Och jag har inte sett problemet bland cyklister häromkring.  Bara bland bilar.

[Stockholmare]
2017-09-30 09:19
#10

Det är ju infrastrukturen det är fel på, man väljer medvetet att bygga kombinerad cykel och gångväg och på så sätt blir det en konflikt. Genom separerade gång och cykelvägar kan trafiksäkerheten öka.

Honestyisdead
2017-09-30 10:14
#11

#10 Ser inte hur det skulle vara genomförbart. Det finns vaken plats eller pengar till det.

Bättre att folk får gå obligatorisk trafiksäkerhetskurs vid vissa åldrar genom hela livet.

Så kan pengarna lägga på mer nödvändigt, som sjukvården och polisen.

[Stockholmare]
2017-09-30 10:38
#12

#11 Inte sant, flera kommuner har börjat förbättra infrastrukturen för cyklister.

I Stockholm har man tex på Skeppsbron byggt en cykelbana med nivåskillnad mot både bil/busstrafik och gående bilar har fått mindre utrymme. Samma sak mot Vänsterbron, man har även byggt en bred och rakare cykelbana på Norrmälarstrand som är separerad från gående.

Trafikljusen anpassas mer till cyklister på Götgatan. 

Man bygger om cykelfältet vid Nybroviken och Stallgatan breddade man cykelfältet.

Liljeholmsbron ska man ta ett körfält för bilister och ge det till gående och cyklister.

Honestyisdead
2017-09-30 11:00
#13

Vad är inte sant?

Att det på vissa platser går har jag inte sagt något om.

Och jag ser oavsett att pengarna går till annat.

Annons:
[Stockholmare]
2017-09-30 12:46
#14

Du påstår att det inte finns pengar eller plats.

Det finns både pengar och plats.

Varje kommun upprättar en så kallad cykelplan och lägger en budget på samma sätt dom lägger på vägar och annan infrastruktur.

Är inte folkhälsan viktig? Ju fler som cyklar ju färre behöver söka hjälp, cykling förhindrar även utsläpp från bilar.

Om du besöker länder som Holland och Danmark ska du få se hur dessa länder har låtit cyklister få mer utrymme.

Även i Norge kommer det förslag om att göra Oslo helt bilfritt.

Cykla = friskare människor.

Honestyisdead
2017-09-30 12:51
#15

#14 Ja jag ser ju att det var jag bor inte finns plats och vad pengarna läggs på.

Jag säger inte att det är så på varenda gata i Sverige.

Är folk i Holland friskare?

[Stockholmare]
2017-09-30 13:03
#16

Det finns plats genom att ta från bilisterna det har man gjort i städer.

Det är bevisat att folk som rör på sig mår bättre och att liv kan räddas om folk väljer cykel istället för bilen vid kortare resor.

http://www.dn.se/sthlm/cykel-istallet-for-bil-kan-radda-liv/

Farwuq
2017-10-02 15:59
#17

Cyklister på trottoaren är nej, nej, för mig.
Det hände att man vid fyratiden på morgonen får hoppa åt sidan för deras framfart, detta tros att gatan är fri.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nypisnina
2017-10-09 00:41
#18

Där jag bor kommer alltid cyklisterna i första hand, när jag skulle ta körkort så sa körkortslärarna att reglerna som står i boken inte gäller i denna stan och om man skulle råka köra på en cyklist som bilförare så är det alltid bilförarens fel. Så denna staden är mer cykelanpassad. De har dessutom byggt om överallt så att det är svårare att ta sig fram med bil. Så i min stad är svaret på alla frågor: För att de kan! Det är hemskt störande. I synnerhet cyklisterna som cyklar mitt i körbanan på landsvägen - och även mer störande när det finns cykelväg och cyklisterna ändå väljer att använda körbanan.

Farwuq
2017-10-09 06:39
#19

#18 Som i Lund.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Stockholmare]
2017-10-09 17:10
#20

Jag använder vägen ofta det på grund av att många gång och cykelbanor uppstår det konflikt mellan cyklister och gående.

Jag blev igår utskälld av en äldre herre för jag cyklade snabbt (15 km/h ) på en kombinerad gång och cykelbana trots det var 40 km väg längs denna och den hastigheten gäller även mig.

Annons:
Honestyisdead
2017-10-09 17:40
#21

#20 Så en cyklist får köra fortare än en vanlig moped som bara får köra 30?

[Stockholmare]
2017-10-09 18:07
#22

#21 Det stämmer, fast i stadstrafik ligger snittet för cyklister kring 15-25 km/h. Tävlingscyklister snittar kring 30-40 km/h på landsväg men dom undviker gång och cykelbanor.

Honestyisdead
2017-10-09 18:20
#23

#22 Det var intressant. Undrar hur det kommer sig.

[Stockholmare]
2017-10-09 18:53
#24

Reglerna tycks vara väldigt oklara hur fort man får trampa.

Jag har hört att samma hastighet på vägen gäller på cykelvägen om den löper bredvid vägen men enligt artikeln nedan råder det fri fart.

http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/hur-fort-far-man-kora-pa-en-cykelbana

Min åsikt är att det går sällan att cykla snabbare än 25 km/h på cykel och gångvägar efter som man möter gående, kurvor och övergångsställen mm.

Farwuq
2017-10-09 19:49
#25

Det kvittar egentligen.
Vi måste ta hänsyn, vare sig vi går eller cyklar.
Ringklocka är ett måste, förutom broms på en cykel.
Gående ska naturligtvis, inte gå i cykelbanan om det inte är absolut nödvändigt.

Ni som cyklar mitt i natten, skaffa belysning, det slarvas med det i Lund något otroligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nypisnina
2017-10-09 23:45
#26

#21 En moped får göra upp till 45 km/h även om det är en vanlig 30 moppe.

När jag körde mycket moped och hade en dålig moped som bara gjorde kring 35-40 km/h så cyklade såna där tävlingscyklister om mig. Hahaa! 😃

Honestyisdead
2017-10-10 00:18
#27

#26 Nej. Det är olika klasser

Annons:
Emo
2017-10-10 05:50
#28

#27 Har den regeln ändrats? När ändrades det?
Förr var det så son nypisnina skrev om inte någon ändrat på moppen olagligt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Honestyisdead
2017-10-10 10:05
#29

Jag hade fel. Max 25 får man köra på en moped i klass 2.

Max 45 i på en moped klass 1.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/moped/

Så var det för 17 år sedan när jag körde moppe. Fast då krävdes inte förarbevis.

shiba123
2017-10-10 16:02
#30

#25 Tänkte på precis samma sak. Vad jag inte begriper är varför så många kör utan lyse, och med mörka kläder?  En gång höll jag på att köra på en sådan cyklist, och stannade och bad henne vänligt att sätta på lyset. Då fick jag svaret "det behövs inte, det finns ju gatlyktor!"  Då ropade jag igen att hon måste sätta på lyset, icke!

[Stockholmare]
2017-10-10 20:42
#31

#25 Visste du att det är böter om man går på en cykelbana?

500 kr kostar det.

http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/varfor-gar-du-har.htm Sen så är även gående dåliga på att ha reflexer. har hörlurar i öronen och hör inte ringklockan, kliver rakt ut på cykelbanan utan att se sig för. 

Det finns tre olika mopedklasser.

45 km/h får ej köra på gång och cykelbana..

30 km/h får köra på gång och cykelbana.

25 km/h får köra på gång och cykelbana..

Honestyisdead
2017-10-10 20:53
#32

#31 Kan du visa information om att det finns 3 klasser? Hittar bara 2. Klass 1 och klass 2. 25km/h samt 45km/h

[Stockholmare]
2017-10-11 08:38
#33

#32 

Moped klass I

Moped klass II

Äldre 30 mopeder

https://www.transportstyrelsen.se/moped

Honestyisdead
2017-10-11 09:00
#34

Åh tack. Visste väl att jag fick köra 30 med min gamla moppe!

Annons:
[Stockholmare]
2017-10-11 09:10
#35

#34 Så lite så.

Elcyklar kommer allt mer nu med och där finns det två stycken modeller.

25 km/h och 45 km/h. Den starkare modellen klassas som moped och då måste man ha hjälm och trafikförsäkring.

Farwuq
2017-10-11 11:13
#36

#31 "Visste du att det är böter om man går på en cykelbana?"

Visa källa på det, jag har svårt att tro på det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Stockholmare]
2017-10-11 12:59
Emo
2017-10-11 13:33
#38

#33 Tack för länken. Nu har jag fått svar på mina frågor i #28.

Citat från Transportstyrelsens sida:

"…. Mopederna i båda klasserna skulle vara konstruerade för högst 30 km/tim…."

Skönt att få bekräftat att det jag lärde mig när jag tog körkort var rätt  och att nypisnina hade rätt i #26 också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2017-10-11 16:26
#39

#37  Mja… Jag hittar också länkar som säger motsatsen.
https://www.pressreader.com/sweden/vi-i-vasastan/20150905/282059095768373

Det vore bra om du kunde hitta länk till en gällande förordning, nationell eller kommunal, jag hittar ingen. Däremot är det ganska lätt att hitta källor som säger att cyklister ska hålla sig undan från gångbanor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Stockholmare]
2017-10-11 18:13
#40

#39 Räcker det inte att Krister Isaksson har varit trafikplanerare för Stockholm stad vilket gör att han kan lagen?

[Stockholmare]
2017-10-11 18:51
#41

Från NTF

Gående är vägtrafikant och skall därför följa trafikförordningens regler för all vägtrafik. Det finns också för gångtrafikanten speciella regler om hur han eller hon t ex skall beträda körbana eller cykelbana.

Cykelbanor är märkta med D4 

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/pabudsmarken/d4/

Annons:
Farwuq
2017-10-12 10:46
#42

Vi får se om det dyker upp ett domslut, det vara intressant att få läsa.

Krister Isaksson känner jag inte till, möjligen är det en förordning som gäller inom Stockholm.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Stockholmare]
2017-10-12 10:52
#43

#42 Ordningsbot skriver polisen på plats, man kan alltid överklaga den men 9 av 10 gånger rivs den inte.

Farwuq
2017-10-12 10:59
#44

Detta är helt nytt för mig.
Jag ska tota vidare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2017-10-12 13:04
#45

Intressant info från Helsingborg:

"Sedan finns det cykelolyckor som är svåra att bygga bort. Sju av tio är singelolyckor, där folk helt enkelt kör omkull eller kör in i saker.

– Det finns flera olyckor som sker på raksträckor som är lite svåra att förstå. Och tyvärr är det ganska vanligt, säger Oscar Grönvall.

Sannolikt handlar det om brist på uppmärksamhet från cyklistens sida som gör att de hamnar utanför cykelbanan, kör in i stolpar och liknande."

Farwuq
2017-10-12 18:16
#46

Lite trafikvett vore nog på sin plats.
Det gäller bara att komma fram först.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2017-10-12 18:42
#47

"En plats, en fyrvägskorsning i centrala Helsingborg, där det också sker ganska många cykelolyckor är där Nedre Långvinkelsgatan möter Norra Storgatan och Fågelsångsgatan. Men det är inga kollisioner, utan singelolyckor även där.

Dessa kan möjligen förklaras med att cyklister som kommer uppifrån backen kan komma med väldigt hög fart."

[Hayabusa]
2017-10-12 18:44
#48

#46 Cyklar själv mer än gärna, men har svårt för det där "dödsföraktet" som man ser allt som oftast.

Annons:
Farwuq
2017-10-12 18:46
#49

Det ser man dagligen även här i Lund. Vettlösa människor som ska fram överallt. Inte stannar de vid övergångsställen heller, de kör hellre över fötterna på en.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2017-10-12 18:50
#50

#49 Så är det. Märkligt nog tycker de att "alla andra" har fel i trafiken - inte att de själv cyklar som idioter.

Farwuq
2017-10-12 19:21
#51

Åhh… nä…

Om de korsar ens väg ska de prompt köra framför en, varför inte ta turen bakom istället och på så sätt minimera kollisionsrisken?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Stockholmare]
2017-10-13 22:25
#52

Bilister som tror dom äger vägen. Idag blev jag prejad av vägen av en bilist. 😡

Klarade mig med lite skrapsår, har polisanmält det men såg inte reg-skylten tyvärr.

Cykeln blev skadad och den får jag tyvärr slänga.

Farwuq
2017-10-15 13:06
#53

Fy… Vilka kräk. Det gäller tydligen att »störst är bäst«.
Eller kanske skulle jag skriva »störst är best«.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Stockholmare]
2017-10-23 08:16
#54

Inskaffat ny cykel nu. Jag fortsätter cykla året om.

Farwuq
2017-10-23 09:51
#55

#54 Bra, stå på dig; men följ reglerna för allas trevnad, belysning, ringklocka och framförhållning.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Stockholmare]
2017-10-23 12:33
#56

#55 Jag följer trafikreglerna, till skillnad från många bilister.

shiba123
2017-10-23 12:43
#57

Vad händer om jag kör på någon som är mörkt klädd, och inte har på lyset? Är det då jag som är boven, och anses som skyldig till alltihopa?

Farwuq
2017-10-24 07:47
#58

#56 Då har du åtminstone "dragit ditt strå till stacken", när det gäller den allmänna trafiksäkerheten..
👍
#57 Det är nog så.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: