03. Allmän psykologi

ni som cyklar

2017-09-07 22:45 #0 av: memoirsofaclone

Jag undrar hur vissa cyklister tänker, varför de gör som de gör.

Fråga 1: Varför stannar ni nästan aldrig vid övergångsställen för gående?

2: När gångväg och cykelväg är avdelade med ett målat streck, varför ligger många av er ändå över strecket (alltså på gångbanan)

3: Ni som cyklar i mkt hög hastighet i stan (och oftast ser ut att väga runt 90-100kg), varför? 

En cykel är ett fordon av metall, och med en människa på samt i hög hastighet kan de orsaka skada som vilket annat fordon som helst. 

Anmäl
2017-09-08 01:31 #1 av: Maleficum

Kan ju också undra vad cyklister tänker när de klämmer sig emellan (i full karriär) en mamma med barnvagn och två små barn och två hundar. Cyklist nummer två däremot lär tänka sig för en extra gång nästa gång eftersom min hund också blev överraskad och reagera på att jag blev rädd (stod på sidan med min kompis barn) och kasta sig skällande emot cyklisten så han åkte av cykeln.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2017-09-10 15:44 #2 av: Maria

#0 Jag håller med om att det finns mycket att önska när det gäller cyklisters framfart men jag undrar vad vikten 90-100 kilo har med saken att göra?

/Maria

Anmäl
2017-09-10 18:13 #3 av: memoirsofaclone

#2 Menar främst sånnadär ''tävlingscyklister'', påfallande ofta är det män på ca 1,90 som lär väga runt 90kg. Såg en senast för någon timme sedan. Desto tyngre (och hög hastighet) desto mer skada vid en olycka. De verkar inte ha en tanke på att något kan komma i deras väg.

Anmäl
2017-09-12 15:45 #4 av: cillal

Jag undrar också varför fotgängare måste gå fyra i bredd på cykelbanan när de möter en cyklist?. Jag cyklar mycket och detta händer ofta. De upptar HELA cykelbanans bredd och kan inte tänka sig att gå lite efter varann när de möter någon på cykel.. Trots att jag sänker hastigheten så jag nästan står still så går de lugnt kvar alla i bredd. Jag måste alltid köra ut i vägbanan och cykelbanan är typ 15 cm hög så det är inte kul. Alternativet är att köra ner i diket åt andra hållet. För fotgängarna släpper inte fram en cyklist på cykelbanan.

Och jag är ingen tävlingscyklist, jag är en vanlig motionär som kör i normalt tempo och sänker farten då jag möter fotgängare men de visar inte mig någon hänsyn många av dem

Anmäl
2017-09-14 18:41 #5 av: memoirsofaclone

#4 Brukar hända att man möter sådana gående grupper (ofta turister eller barnvagnar) som gående också. Men är de på cykelbanan så är det såklart fel och då får man i princip skylla sig själv om man blir påkörd. Är det en gång och cykelbana utan uppdelning så får båda parterna ta hänsyn. Förstår inte när folk går på bilvägar, cykelbanor eller t o m på elr nära tågspår, vill de bli påkörda eller? 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.