Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 3208 ggr
Errina
2017-09-24 20:05

Cyklotymi/cyclothymia, Hur får man hjälp?

(Jag är inte diagnostiserad med något, och är 17, tjej) 

Har under det senaste halvåret märkt av att det blivit värre med mina humörsvängningar, dem har aldrig hållt i sig mer än 5 dagar.  Oftast har jag 1-3 dagar av att må dåligt psykiskt, där jag känner mig deprimerad och minsta lilla sak får mig att bli stressad(t.ex att jag vet att mamma bad mig laga mat med henne eller en text ska vara klar om 3 veckor i skolan).  Min "inre röst" kan under dem tiderna helt plötsligt säga "jag vill dö, jag vill dö",  även om jag inte vill det egentligen. Ofta så skyller jag på min pojkvän eller mina föräldrar för hur jag mår och tänker att det var för att dem gjorde något elakt mot mig som startade min ångest känsla. Då skriker jag på dem eller specifikt när det kommer till min pojkvän så pekar jag ut hans brister (han har social ångest vilket får honom att ibland inte vilja göra vissa saker vilket får mig att bli extremt arg när jag känner mig deprimerad trots att han är sin egna person).

Sen efter har jag oftast 5 dagar eller mindre av att jag mår toppen bra och vill prata med alla och jag får känslan av att ge alla komplimanger. Jag säger förlåt till min pojkvän och föräldrar och visar massa kärlek, jag väljer hellre att äta någon asiatisk mat än att äta den som är gratis i skolan även om jag inte har mycket pengar den månaden och jag är blir inte stressad över något.

Och sen finns det mitt "vanliga" jag. Då mår jag som jag mår nu, det är den enda gången jag känner "jag behöver kolla det här, tänk om något är fel?", för när jag är deprimerad så känner jag att jag inte orkar prata med någon om det här och när jag är glad så vill jag inte heller det för jag mår ju så bra och vill inte att det ska sluta. Men jag tänker också i min jag period "Tänk om jag inbillar mig? Tänk om jag bara har det som alla andra tonåringar har med ångest och stress, jag borde inte gnälla:  jag har en toppen familj där alla älskar varandra, det går än så länge bra i skolan och jag har flera nära kompisar och pojkvän som älskar mig och vi alla spelar tillsammans nästan hela tiden även om jag känner mig deprimerad."

Jag vill se om något är fel och jag frågade någon som har bipolär disorder om dem kände igen det, dem sa att det lät mer som cyclothymia och länkade till en webbplats som handlade mer om det. Men jag har ingen aning om dem har rätt i det, därför vill jag gärna höra vad folk här tror och om ni har några tips, vet någon med det eller kan säga att jag borde skärpa mig och se att alla har det så här.

MEN MIN STÖRSTA FRÅGA ÄR: Vem går jag till om jag behöver hjälp för att veta om jag har det här?  Jag vill inte riktigt snacka med mina föräldrar, för tycker det är pinsamt om det skulle visa sig att jag inte har det här utan att jag istället bara gnäller om vanliga saker.

Annons:
vallhund
2017-09-24 20:07
#1

VC eller ungdomsmottagning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annielle
2017-09-24 20:21
#2

Har du undersökt att det inte handlar om svår pms/pmds? Registrerat när du mår som värst och bäst i månaden och så menar jag? Säger annars som Vallhund VC eller ungdomsmottagning.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Errina
2017-09-24 20:34
#3

#2 Tycker inte riktigt pms passar in på mina symptom, jag har övervägt det tidigare men kom på då att jag har sett milda tecken av dem här humörsvängningarna sen jag var runt 9-10, 2 år innan jag hade fått mens. Samt att jag aldrig riktigt varit nedstämd regelbundet.

#2 och #3 

Hur går det till om man skulle söka via VC eller umo? Jag är lite rädd för att gå till något sånt ställe eftersom jag hört hur ofta personal på t.ex BUP inte hjälper en eller dismissar en.  Tror ni man kan snacka med kuratorn på ens skola? Går i tvåan på gymnasiet just nu dock och känner inte den här kuratorn så värst bra.

vallhund
2017-09-25 14:41
#4

Skolans kurator kan säkert lotsa dig rätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2017-10-02 17:35
#5

Här ovan pekar folk åt rätt håll.

Så, tag dig ett snack med skolans kurator,  Vårdcentralen i din närhet eller vänd dig till en ungdomsmottagning.
Kuratorn har nog adresser och telefonnummer.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: