Annons:
Etikettbehandling
Läst 1814 ggr
[Tuulikki]
11/24/18, 1:32 PM

Abilify - när försvinner biverkningarna?

Jag började med Abilify igår, startar med 5 mg och meningen är att öka om 1-2 veckor. 1-2 timmar efter jag tog tabletten började jag må jätteilla och kräktes en gång. Mådde sedan illa resten av dagen men kräktes åtminstone inte igen. 
Var dessutom trött hela dagen men tänkte att det nog beror på att jag inte fick i mig någon mat.

Idag när jag tog tabletten började jag hicka och har gjort sen dess (kl. 9 i morse). Jag är även väldigt trött och sov mellan 11 och 13. När jag vaknade fick jag hicka igen.

Jag kan leva med biverkningarna ett tag om medicinen ger bra effekt i övrigt. Men ni som äter Abilify, hur var första tiden? Och när lugnade det ner sig? Valde ni att sluta eller härdade ni ut?

Annons:
Lona
11/24/18, 2:31 PM
#1

Jag hade inga större biverkningar vad jag minns. Kanske det vanliga med muntorrhet och så blir jag darrhänt men det blir jag av min andra psykofarmaka också. Slutade dock efter några år då vi hittade en annan medicinering som funkade bättre. Absolut "roligaste" biverkningen av Abilify är ju annars "plötslig oförklarlig död"… ;-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tuulikki]
11/24/18, 5:42 PM
#2

#1 Vad skönt med få biverkningar. Det låter inte kul med darrande händer men jag hade nog valt det över kräkningar, illamående och så utdragen hicka att hela bröstkorgen ömmar😇
Haha ja! Skrattade till när jag läste det i bipacksedeln. Tyckte hicka var en knäpp biverkning också men nu när jag väl har det skrattar jag inte lika mycket😕

Har varit såå trött idag så jag har sovit nån timme hit och dit. Det är jättekonstigt men skönt för mig som har en kronisk sömnstörning och ganska ofta snittar 3-5 timmar sömn per natt när jag egentligen skulle behöva ca 10… Bröstkorgen gör jätteont efter all hicka dessutom. 
Jaja, jag är bara inne på dag 2 så jag tänker att jag får ge det lite tid, men dessa 2 dagar har känts väldigt långa🤪

91Marran
12/3/18, 7:05 PM
#3

Jag sov nästan dygnet runt i början och vart fortfarande trött. Det höll i sig ca 8 månader. Ingen rolig tid, men jag är glad att jag genomled den. Näsan rinner när man äter också. Vet flera som också har varit med om det.

Mvh
Mig

[Tuulikki]
12/3/18, 8:07 PM
#4

#3 ja sova vill jag göra nästan hela tiden. Vaknar mellan 6-8 och somnar igen 10-12. Sover ändå som ett barn om nätterna. Det hade aldrig gått förut. Har en kronisk sömnstörning, så jag är faktiskt glad över denna biverkning. Illamåendet och hickan har gått över men jag får se vad som händer vid höjning av dosen…

91Marran
12/3/18, 8:11 PM
#5

Hur hög dos ska du upp i?

Mvh
Mig

[Tuulikki]
12/3/18, 9:02 PM
#6

Vet ej, är uppe i 10mg nu och min ssk ska ringa i veckan och kolla läget. Därefter kommer nog besked om jag ska stanna på 10 eller öka. Börjar märka resultat 😊

Annons:
Lona
12/4/18, 9:23 PM
#7

#6, Låter lovande!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pysen_87
12/22/18, 8:49 PM
#8

Jag kräktes så mycket att jag hamna på AVA

Fick byta medicin helt, försökte hålla ut i ca 2.5 månad, men det blev aldrig bättre..

[Tuulikki]
12/22/18, 9:41 PM
#9

#8 fy, stackare! Jag kräktes bara första dagen. Jag är uppe i 15mg nu en månad senare. Känns som 20 skulle vara en perfekt dos men jag blir så rastlös av medicinen att min ssk tyckte vi skulle vänta med höjning, så då gör vi så 😊 Känns jättebra. Rösterna i huvudet har typ halverats. Yay!

Upp till toppen
Annons: