Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 7099 ggr
Lyan
3/4/11, 1:02 AM

Att få bipolärdiagnos?

Jag har sedan jag gick i gymnasiet funderat på om jag kan vara bipolär, då svängde det ganska exakt varannan vecka men inte så jag blev riktigt manisk men jag sov och åt mindre och hade massor av energi, sedan låg jag hemma och bara sov och åt godis i två veckor typ.

När jag slutade gymnasiet rasade allt i princip för då förlorade jag den fasta punkten jag haft i mitt liv och det tog ca 1 år innan jag blev sjukskriven för depression. Detta är 6 år sedan och jag är fortfarande sjukskriven (eller egentligen inte, får aktivitetsersättning nu). Jag har hållit på att hitta rätt medicin i nästan 5år, hela tiden djupt deprimerad med flera självmordsförsök. Ingen medicin funkade. Efexor funkade bäst men ändå inte, jag blev hög som ett hus varje ökning och någon kallade mig duracellkanin på amfetamin :-/ för att sedan hamna på sjukhus efter en överdos på 250-300 olika tabletter.

Efter det var det riktigt jobbigt ett tag, inte bara pga mitt mående utan allt runt omkring också. Fick sedan testa Lamictal och sedan dess mår jag så mycket bättre att det går inte att beskriva! Äter nu en kombination av Lamictal och Voxra och att Lamictalen funkade när ingen annan gjorde (har testat måååånga olika antidepp) ju inte att bipolärtankarna blev mindre. Dessutom blir det jättekaos så fort jag ökar Lamictalen (sist var det riktigt illa och jag gjorde en hel del dumma grejer som jag aldrig skulle ha gjort som "normal")

Min läkare tycker inte jag uppfyller kraven eftersom de hypomana perioder jag haft (för det har det varit) sedan jag började med mediciner har varit just medicinframkallade och det som var i gymnasiet 'inte räknas' för det var så länge sedan. Fast hon är överlag inte mycket för diagnoser utan menar på att det spelar ingen roll vad som är fel på mig bara behandlingen hjälper och, visst det kan jag förstå men jag vill veta. Eftersom jag inte varit medicinfri sedan 5-6år tillbaka och genast ramlar ner i nattsvart depression om jag slutar vet jag inte vad som är mitt normala tillstånd.

Har en aspergers diagnos sedan något år tillbaka och har mycket "sinnesjukdom" på pappas sida. Pappa är det också något riktigt allvarligt fel på och han har inte längre någon verklighetsförankring och är totalparanoid och har gått från en väldigt omtyckt och respekterad person i staden till en som folk pekar efter och viskar :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Aviendha
3/5/11, 2:36 PM
#1

Jag har för mig att felaktig medicinering kan framkalla maniska skov hos bipolära, tänker då främst på traditionella antidepressiva som ska kunna göra detta..

Jag förstår att det är jobbigt att inte veta, din psykolog har ju rätt på sitt sätt, men om man tänker rent medicinskt så kan en korrekt diagnos vara oerhört värdefull, just för att slippa bla. felmedicinering. Det kan ju bespara en mycket lidande..

Kan du lyfta frågan med din läkare? De brukar ju inte vara heltända på idén att utreda en bara för att, resurserna är ju som bekant begränsade, men att fråga och insistera på det går ju alltid att göra.

Lyan
3/5/11, 3:18 PM
#2

Felmedicinerad har jag redan blivit i flera år eftersom inga antidepp funkat. Har ätit (Efexor, Mirtazapin, Remeron (vet att det är samma som Mirtazapin men jag tålde inte något hjälpämne i den), Cipralex och Zoloft (kan ha missat någon :-/) och sedan en hel hög ångestdämpande och Buspar, även provat flera naturpreparat utan verkan. Tar jag bort medicinen tar det bara några dagar innan depressionen kommer tillbaka med full kraft

Jag fick göra ett test när jag var där i torsdags men eftersom alla uppåtperioder jag har haft efter jag blev deprimerad framkallats av medicinerna tycker inte hon att de räknas och eftersom jag ätit medicin i flera år är det länge sedan jag var jag, jag vet inte vad som är jag längre, det enda jag kommer ihåg är depression som hållit på sedan -98. Ver deprimerad innan också men inte på samma sätt

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Upp till toppen
Annons: