Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 5842 ggr
Mia
2011-02-20 20:42

Emotioner

**Har du blivit arg på en dator någongång?
Vad var orsaken till din reaktion?
Hur förändrade det din dag?
**
När vi blir arga på saker händer det ofta att vi säger positiva saker om oss själva och ger negativa saker till andra istället.

Exempel på detta:
Bilresan gick så snabbt för att jag är en så bra bilförare.
Bilresan tog så lång tid för att det var så mycket trafik.

Ser ni skillnaden mellan dessa två exempel?

Eller det klassiska exemplet med bilar. Vi säger att vi har en bil, det är en saab och vi är ute och kör. Plötsligt går bilen sönder och vi är redan irriterade eftersom vi är försenade, då blir jag arg eftersom bilen kränker mig, alla på bilverkstaden kränker mig eftersom de sa att felet var fixat, nu blir det ännu dyrare, nu går bildörren inte att öppna och jag blir ännu mer arg, jäkla saab - jag ska aldrig mer ha en saab igen.

Ser ni känsloförloppet? Det kallas för elaboreringsprincipen - att vidareutveckla sina känslomässiga upplevelser.

Har ni haft några upplevelser som liknar exemplet om bilen?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
[YlvaP]
2011-02-20 22:37
#1

Jag fastnar oftast i det negativa än att tänka positivt.

Mia
2011-02-21 14:42
#2

#1 Inte riktigt det jag ville få fram, det är mer att när vi är arga är det lättare för oss att sätta oss i framskenet (ge oss positiva klanger) och ge negativa till andra. T ex jag är arg på datorn eftersom den gör fel, alltså är det inte jag som gör fel utan datorn. Då är jag positiv och datorn är negativ. Det handlar inte riktigt om att tänka positivt eller negativt Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[YlvaP]
2011-02-21 14:47
#3

Aha okej.

[rolnor]
2011-02-23 16:37
#4

Vi blir nog ofta väldigt omogna när saker går sönder eller strular, eftersom vi upplever oss kränkta, vi reagerar som ett spädbarn gör, skriker ut vår frustration (ibland) som en första reaktion, sen tar vi oss samman och blir vuxna igen (kanske inte alla…).

Tack för dina intressanta inlägg Mia!Glad

kittun1
2011-02-24 00:35
#5

Jodå.. bland annat så är Ericsontelefoner den uslaste telefon som finns;) En sån ska jag aldrig med skaffa! Tänkte jag senast idag;) Men det handlar ju bara om att jag inte begriper mig på den. Har alltid haft nokia och har fortfarande efter flera månader inte blivit kompis med min Ericson.

Mia
2011-02-26 19:10
#6

#4 Ja visst blir vi det. Det har du helt rätt i!

#5 Haha, vilken rolig berättelse! Det är roligt hur man tänker så fort saker inte går som man vill!

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: