Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3203 ggr
Ketang
2011-02-16 14:17

Att våga passera sin egen gräns...

Jag har extremt svårt att vara rak och rättfram. Speciellt när det kommer till pengar eller åsikter.

Nu är det så att jag fått förfrågan på min arbetsträning att ta bilder till deras nya hemsida. Och jag KAN inte med att ta betalt.

Hur gör man för att ta steget över den där extremt höga tröskeln? Ska man träna på att säga det högt, träna på små saker till att börja med eller hur ska jag göra? Jag både måste och vill lära mig att säga saker trotts att jag tycker det är obehagligt eller svårt/pinsamt!

Annons:
[rolnor]
2011-02-16 15:51
#1

Du är nog själv inne på rätt spår, kanske börja med småsaker och sen öka på allteftersom, du är knappast ensam om problemet….

Glad

Ketang
2011-02-16 16:32
#2

Nä jag har förstått det. Men det är ju sjukt jobbigt att hela tiden känna sina begränsningar. Jag mår ju dåligt av att inte kunna säga det jag verkligen vill säga. Men jag är för rädd för att bli skrattad åt/inte tagen på allvar osv.

[rolnor]
2011-02-16 17:17
#3

Jag kan tänka mej att du lite dålig kontakt med din "kärna" i personligheten, det skulle kunna hjälpa med PDT, men det är ju väldigt dyrt om man inte får en remiss, att betala själv menar jag.

KBT kan också hjälpa, även om man då inte "går till botten" med problemet.

Ketang
2011-02-16 17:22
#4

Vad är PDT?

[rolnor]
2011-02-16 19:00
#5

Psykodynamisk terapi, samtalsterapi är ett vanligare ord.Glad

Ketang
2011-02-16 21:58
#6

Aha, jag har gått hos psykolog knappt ett år. Men det verkar bara ha fått upp mig på land igen. Jag har extremt dålig självkännsla så jag vet inte ens om det är möjligt att bli rak och rättfram ;-) Jag kanske är ett hopplöst fall?

Annons:
[rolnor]
2011-02-17 16:04
#7

Det kan ta betydligt längre tid än ett år, jag gick i 7-8 år.Glad

Ketang
2011-02-17 17:15
#8

Jag har gått i omgångar så sammanlagt har jag nog gått 4-5år.

Mia
2011-02-18 22:29
#9

Låter som att du behöver bättra på din självkänsla. Har du även svårt för att säga nej till andra människor? Jag tycker att du ska börja i små steg, börja med att t ex säga att någons tröja är fin - då har du uttryckt din åsikt. Känn sedan efter hur det kändes. När du känner dig redo kan du uttrycka en åsikt som är av en negativ sort istället för positiv. Dem negativa brukar oftast vara svårare. Du kan också säga det framför spegeln ifall du känner att det är ett för stort steg att uttrycka det framför en annan människa direkt.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Ketang
2011-02-19 09:16
#10

#9 Jag har inga problem med att säga positiva åsikter. Bara negativa och mest när det handlar om folk jag med stor sannolikhet kommer att träffa på igen. Jag är helt enkelt rädd för att folk ska bli arga på mig, överbevisa mig och göra en stor sak av att jag haft fel osv. Jag är livrädd för att bli hånad och skrattadåt samt att folk i min närhet tycker illa om mig för att jag har sagt nåt…

Upp till toppen
Annons: