Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 4068 ggr
isa
2011-02-14 21:11

En fråga om psykologi/psykiatri

Jag är en av dom som haft svårt att skilja på psykologi och psykiatri. Jag har läst alla artiklar samt googlat, men finner ändå att detta är svårt att skilja på.

Har jag förstått saken rätt ,, om man säger så här:

Psykologiska åkommer/besvär/symptom kan yttra sig ofta i psykiatriska sjukdomar som gör att man kommer i kontakt med samhällets psykiatri-vård?

( obs ! jag har förstått att psykologi även innehåller lycka och glädje, det behöver inte bara innefatta besvär och tråkigheter )

Men kan någon förklara om jag förstått skillnaden på dessa begrepp någorlunda.

( jag har även tidigare haft en tråd , innan denna diskussion kom upp, där jag frågade efter skillnaden på en psykolog, psykiatriker och psykoterapeaut., som jag fick jättefina svar på. )

Mvh isa

Annons:
Maria
2011-02-14 22:34
#1

Väldigt förenklat så kan man säga att Psykologi är läran om människans spyke på alla plan.

Psykiatri däremot tar hand om psykiska sjukdomar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kerstinjo
2011-02-14 23:17
#2

 Kerstin 

 

Mia
2011-02-15 10:16
#3

Tycker att Bumbleboo förklarar det bra. Psykologi är som sagt läran om människans psyke, det är oerhört stort och brett men man kan kortfattat säga att det innehåller alla delar om människans inre själ. Känslor, tankar, varför gör vi såhär och såhär? osvosv! Psykiatri är som sagt inne på psykiska sjukdomar och vård.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

isa
2011-02-15 11:55
#4

Tack för era svar.

Då har jag alltså förstått saken rätt då?????Obestämd

Tack Kerstin för länken,,men  som jag skrev, så har jag redan läst alla artiklar om detta härinne.

isa
2011-02-15 11:59
#5

Då har jag en fråga till:

Är panikångest något som hör till psykiatrin eller psykologin?

Jag tycker panikångest hör ihop med dom båda begreppen.

Det kommer ju ifrån mitt psykologiska inre, men det blir ett psykiatriskt problem……ObestämdObestämd

Maria
2011-02-15 12:05
#6

Panikångest är ett sjukligt fenomen som platsar hos psykiatrin. Det är något som går att behandla och räknas som en sjukdom.

Sedan kan det ju i psykologiska sammanhang vara intressant att veta varför det uppkommer och att vissa drabbas och andra inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mia
2011-02-15 22:26
#7

Jag är nog mer åt samma håll som Bumbleboo, att panikångest hör till psykiatrin eftersom det är en sjukdom och som man sedan söker hjälp och behandlar.

Men man kan ju kolla på panikångest ur två olika håll, dels som psykiatri och sedan som psykolog ur det perspektivet som Bumbleboo tar upp, att man vill veta varför det uppkommer och varför vissa drabbas medans andra inte gör det.. Gå lite mer på djupet så att säga och undersöka, ta reda på fakta.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

isa
2011-02-16 13:55
#8

Tack så jättemycket för era svar. Nu förstår jag bättreGlad

Mia
2011-02-16 14:06
#9

#8 Vad bra Glad Man märker ganska snabbt att psykologi är väldigt brett! Men det är det som gör det spännande och intressant tycker jag.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Upp till toppen
Annons: