Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 15056 ggr
Mia
2/10/11, 7:19 PM

Kvinnlig och manlig kommunikation

Jag skrev en hemtenta inom psykologi för ett tag sedan och den handlade om kvinnlig och manlig kommunikation, jag lovade att dela med mig lite till er. Kan säga att min tenta till största del riktade in sig på arbetsplatsen och en liten del i relationen.

Arbetsplatsen är stället där det märks tydligt hur annorlunda kvinnor och män kommunicerar. En av de viktigaste sakerna är betoningen på uppgift gentemot relation. Männen använder kommunikation främst för att få en arbetsuppgift genomförd och för att klara av att lösa problem, det är ett sätt för dem att få fram information eller innehåll. Kvinnor däremot använder kommunikation för att lösa problem men även för att förminska stress, må bättre och skapa personliga relationer.

Något annat som männen anser som slöseri med tid är när kvinnor använder för många ord i sin kommunikation. Tid är pengar för dem och att använda fler ord tar längre tid.

En annan sak som ofta missuppfattas på arbetsplatser är hur annorlunda kvinnor och män är när det gäller problemlösning. När kvinnor löser problem uttrycker hon känslor i orden, därför kan män se henne som osäker i sitt framträdande eftersom hon är mottaglig för andras bidrag. En mans slutsats blir då att kvinnan låter osäker och att hon inte är säker på sin egen förmåga att lösa problemet.

Vad anser ni om det här? Tycker ni att det stämmer? Har ni själva några erfarenheter ifrån dessa stycken jag tagit upp? Kan säga att informationen jag utgick ifrån är ifrån boken Gray, J (2001) Mars och Venus på jobbet.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
[rolnor]
2/12/11, 5:18 PM
#1

Jag har läst nånstans att kvinnor använder signifikant fler ord under en dag jämfört med män.

Jag tror att det stämmer väldigt bra det du beskriver, män använder språk i första hand för att lösa problem (döda en Mammut, typ) medans kvinnor (som kanske sitter i en grupp och vill passa in socialt) vill knyta an på ett mer känslomässigt plan (andligt??)

Män har naturligtvis en massa känslor, men det är inget som märks så tydligt i språket, tycker jag.

Vi är ganska olika!?!Glad

Mia
2/13/11, 11:34 AM
#2

#1 Det tror jag absolut är sant, kvinnor använder fler ord för att skapa en relation med mottagaren Glad Om det är andligt eller inte har jag ingen aning om men jag vet att de vill ha en relation med mottagaren eftersom det uppfyller en rad känslobehov!

Självklart är vi olika och det är roligt hur tydligt ibland det syns.. Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Tassy]
2/13/11, 6:35 PM
#3

Tack för intressant läsning, det fick en att fnissa lite Skrattande

Mia
2/13/11, 6:51 PM
#4

#3 Haha visst fick det! Har tyvärr inte kvar boken jag utgick ifrån men där stod en rad roliga exempel som man kände igen sig i och kunde skratta åt.. Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

hus-musen
2/14/11, 1:11 AM
#5

Det stämmer att kvinnor och män kommunicerar olika, därav blir det missförstånd ibland. Kvinnor är över lag "bättre" på att kommunicera, vi visar större intresse och respekt när andra talar samt så har vi fler gester för att få samtalet att flyta. Som att nicka instämmande, ljud som ah, jasså, mhm osv Det där lilla extra!

Men samtidigt är det individuellt oxå, alla är vi olika.Glad

Qui dormit, non peccat

 


Mia
2/15/11, 10:21 AM
#6

#5 Det har du rätt i, det är därför (oftast) män uppfattar kvinnor som lite jobbiga när vi använder våra extra ord som du kallar det lilla extra. De vill väldigt gärna komma till saken direkt medans vi kvinnor gärna använder våra extra ord och då står mannen där och undrar "när ska hon komma till saken.." och när vi äntligen har kommit till saken, då står han där och undrar "kunde hon inte sagt det här för 10min sen.." Haha! Visst är det roligt och intressant? Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
hus-musen
2/15/11, 12:50 PM
#7

#6 Haha japp! Det är väl därför det blir sånna missförstånd ibland oxå, eftersom vi använder oss av kroppspråk som kan betyda olika saker. tex en kvinna som nickar ger signalen " jag lyssnar, fortsätt" Medans om en man nickar är det oftast "jag instämmer". Ännu knepigare kan det bli om vi tttar utomlands, tex italienare. Vi uppfattar dem som arga och hetsiga i kroppsspråket, de uppfattar oss som kalla och avståndstagande. väldigt generaliserande, men lite skoj ändå Glad

Qui dormit, non peccat

 


[rolnor]
2/15/11, 2:40 PM
#8

Ja, det där kan man verkligen fundera på, hur olika länders språk, både kroppsspråk och verbalt kan vara så olika, även utstrålningen skiljer, just exemplet italienare, dom har till synes ett mycket större ego än dom flesta svenskar (generaliserar), minns när Jamie Oliver gjorde en resa till Italien och konstaterade att alla var experter på matlagning där, han sa att det var skönt att komma hem till England efter resan…

Glad

Mia
2/15/11, 10:19 PM
#9

#7 Precis, missförstånd är egentligen så lätta att undvika om vi kan kommunicera på rätt sätt så att säga. Om vi är medvetna om våra skillnader så vet vi hur vi ska kommunicera för att nå fram på bästa sätt. Men det är ju inte alltid lätt att ha i åtanke även om man är "expert" på det.

Utomlands är också intressant som ni båda pratar om. Där är det verkligen kulturkrockar som möts och jag tycker också det är ett intressant område, hur olika det faktiskt är i alla länder och hur vi blir uppfattade men även hur vi uppfattar andra utomlands.. Så enkelt som att jag tycker att tyskar låter så oerhört arga eftersom deras språk är så hetsigt på ett sätt..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

isa
2/16/11, 3:48 PM
#10

Det här är ett mycket intressant faktum, att män och kvinnor kommunicerar olika, och det gäller inte bara när vi talar. Även kroppsspråket kan signalera/uppfattas olika. Bara ett leende från mig till en man kan missuppfattas helt och hållet……………….Det gäller att inte se alltför glad ut inför vissa främmande karlar och inte "glittra" med ögonen får då kan mannen ta det som en flört, fast jag inte alls menar så.

Även jag kan tolka mäns signaler "fel".

Detta gäller alltså män som inte känner mig innan, och som inte vet hur jag är som person. Jag säger heller inte att det gäller alla män, men ganska många.Flört

Mitralis
2/16/11, 11:37 PM
#11

Tack för intressant artikel och tråd Glad

#6 stämmer klockrent in på mej och min sambo. Hände bara häromdagen faktisktGlad
Jag bubblar på i 10 minuter och går gärna in på detaljnivå om hur jag fyller år och det därför kommer folk till helgen och det känns roligt men lite stressigt eftersom jag borde baka och städa lite innan dom kommer så att dom känner att jag har engagerat mej. Chokladsnitt ska det vara för jag tror att dom uppskattar att jag gör dom på det sättet som jag kommer ihåg att dom tycker om för att deras upplevelse av det hela ska bli trevlig osv osv och avslutar sedan med att konkludera det hela med att vi behöver mjöl. Sambon säger. -Så mycket prat för att berätta att vi behöver mjöl. (Parafras då jag inte kommer ihåg exakt hur konversationen gick)



Mia
2/20/11, 8:03 PM
#12

#11 Kul att du gillar det!

Haha åh vad roligt! Det är ett typiskt exempel på hur många extra ord vi kvinnor använder och stackars mannen stå där och undrar när vi ska komma till saken..

Jag tycker det är roligt när man kan se det i vardagen, när man börjar komma på sig själv med att tänka "hur kan jag säga detta på bästa sätt så att han förstår direkt?". Fast det kanske bara är jag som är så psykologiskadad, haha! Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

hus-musen
2/20/11, 9:49 PM
#13

#12 Med lite humor, man ska tala till män som till småbarn Flört Rakt och enkelt! Näe men många använder så många ord så jag orkar inte ens lyssna på hälften, då faller ju budskapet bort! Samma med alla dessa överflödiga ord, de är bara irriterande.Jag är för lättsam kommunikation!Skrattande

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Maria
2/20/11, 9:59 PM
#14

Min man jobbade utomlands i många år och vi sms:ade ofta. Mina sms var ganska långa och jag brukade avsluta med att" jag älskar dig"

Då kom svaret. "Dito" rätt och slättSkrattande Tur att man känner varandra väl.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: