Annons:
Etikettbehandling
Läst 18575 ggr
Merc
2011-02-08 01:13

HJÄLP, Lamotrigin is killin' me ...

Hallojs allihopa!

Har börjat med Lamotrigin den 28:e jan i år och är i den eviga upptrappningsfasen. Just nu befinner jag mig på 50 mg och skall på onsdag öka till 100. MEN!

Jag har fått dessa symptom:
- Feber och allmänna influensasymptom
- Halsont, svullna körtlar och öronvärk
- Blåmärken dyker upp utan större anledning
- Jag blöder näsblod konstant
- Kraftig diarré (sorry för infon ..), det är i princip bara vatten som forsar ut och detta flera gånger om dagen.

När jag sökte hjälp så hamnade jag i denna cirkus:
- Akuten tog prover och jag hade problem med lever och koagulationen av blodet vilket särskillt märktes när näsblodet forsade och blodprovs-sticket envisades med blödning. Alla blodprover visade på förhöjning och i vissa en stor förhöjning. Hänvisades till läkaren som skrev ut dessa för att omedelbart trappa ner dessa.
- Läkaren påstår att det inte har med dessa mediciner att göra och att jag skall fortsätta min upptrappning. (Vad är det då som jag råkat ut för som leder till dessa provsvar? tänkte jag men vad vet jag ..)
- Ringer vårdguiden efter att jag inte står ut längre med tre obligatoriska moment på skolan och en heldag långt hemifrån och diarrén plus näsblodet får mig att behöva lämna klassrummet jämt och ständigt. Suck .. Blir uppmanad att 1. Ringa läkaren igen. 2. Ringa hälsocentralen och 3. Gå till akuten
- Läkaren står fast vid sitt beslut. Hälsocentralen säger sig inte hålla på med sådana ärenden och akuten ansåg att mina prover var katastrof men att det var hälsocentralens uppgift att kolla till detta.

Jag börjar tappa geisten. Särskilt med hypokondrikern inom mig som oroar sig för vad fass.se har att säga om Lamotriginet och som ingen läkare påpekat till mig när jag nämnt mina besvär:
"Var uppmärksam på viktiga symtom

- Om du utvecklar något av dessa symtom efter att du har börjat ta Lamotrigin Actavis, kontakta omedelbart läkare:

- en ovanlig hudreaktion som rodnad eller utslag

- ont i munnen eller ögonen

- hög kroppstemperatur (feber), influensaliknande symtom eller sömnighet

- svullnad runt ansiktet eller svullna körtlar i hals, armhåla eller ljumske

- oväntad blödning eller blåmärke eller om fingrarna blir blå

- ont i halsen eller fler infektioner (till exempel förkylningar) än vanligt.

Det är troligast att du får dessa symtom under de första månadernas behandling med Lamotrigin Actavis, speciellt om du börjar på en för hög dos eller om dosen ökas för snabbt eller om du tar Lamotrigin Actavis tillsammans med en annan medicin som innehåller valproat. Barn har lättare för att påverkas än vuxna.

De symtom som anges ovan kan utvecklas till mer allvarliga problem som till exempel organsvikt eller ett mycket allvarligt hudtillstånd om de inte behandlas. Om du upptäcker något av dessa symtom:

_- Kontakta läkare snarast. Din läkare kan bestämma att prover ska tas på din lever, dina njurar eller ditt blod och kan säga att du ska sluta ta Lamotrigin Actavis."
_
Oj vad långt det blev nu .. Jaja. Hoppas innerligen att någon kan hjälpa mig i och med att jag i nuläget känner mig smärre förtvivlad Rynkar på näsan

Annons:
[Tassy]
2011-02-08 13:20
#1

Byt läkare genast! Det där är inte acceptabelt att ignorera.

[rolnor]
2011-02-08 14:51
#2

Jag skulle sätta ut medicinen, omedelbums!

Merc
2011-02-08 17:11
#3

Jag viill! Men de vägrar :( Gick till husläkaren som höll med er och mig men som inte ville lägga sig i med endast somatisk utbildning .. Jag skall ta en sista strid mot psyk imorgon och annars så säger jag upp kontakten helt där för att sluta med den själv. Orkar inte ha det så här!

[YlvaP]
2011-02-09 00:06
#4

Sluta med den bums. Iaf en nedtrappning genast. Du behöver inte läkarens Okej för att trappa ner medicinen. Det är bara du själv som bestämmer om du vill äta medicin.

sorgblot
2011-02-09 15:36
#5

Skriver som de andra. Sluta omedelbart! Det är din kropp!

Hänvisa läkaren till fass. Där står det klart och tydligt, precis som du skrev. Om de inte kan hjälpa dig på psyk så kanske du kan vända dig till en privat läkare i just detta fallet.

Direktlänk till träffar jag fick från hela landet. (vet ju inte vart du bor, så du får klicka dig vidare) Kanske finns det någon som praktiserar i närheten.

Lycka till!

Merc
2011-02-13 19:41
#6

Tack så hemskt mycket för allas svar!

Det blev ett helvetiskt krigande men nu är jag kvitt tabletterna och vill aldrig mer börja med något sånt igen! Jag är så less på det faktum att det skulle vara ett "problem" att få sluta med ngt JAG tar för MIN skull? :/ Snacka om att jag är otaggad på att gå dit nu ….

Annons:
[rolnor]
2011-02-13 20:57
#7

Dom här tabletterna är kända för att i en liten del av testpersoner kunna ge såna här svåra biverkningar, det är mycket ovanligt, men allvarligt. Det finns andra preparat där riskerna för allvarliga biverkningar är betydligt mindre, men det beror såklart på vad du ska behandlas för, vill bara säga att du inte helt behöver stänga dörren till medicinering, det KAN hjälpa i en del fall.

Glad

sorgblot
2011-02-13 21:21
#8

Gott att du fick som du känner är bäst för dig! Hoppas det löser sig på annat sätt för dig nu. Glad

Upp till toppen
Annons: