Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 9390 ggr
[Tassy]
2011-02-03 18:48

Vilka kända psykologister har vi?

Det var ett tag sedan nu som jag läste mina psykologikurser, och jag har kommit av mig. Vilka var alla dessa snubbar som man hör ibland, och vad gav de till psykologin?

Ta till exempel Maslow med sina behovsteorier, Freud och sexualtiteten med flera. Hjälp mig minnas Glad

Annons:
sorgblot
2011-02-03 20:43
#1

Erik Homburger Erikson, född 15 juni 1902, död 12 maj 1994, var en dansk-tysk-amerikansk psykoanalytiker.

Erikson var och är ett av de ledande namnen inom psykoanalytiskt orienterad utvecklingspsykologi. Han var även professor på Harvard fram till pensioneringen 1970. Han menade att individens utveckling är uppdelad i faser, där varje fas innehåller en psykosocial konflikt.
Sättet på vilket man hanterar dessa konflikter, blir avgörande för individens fortsatta psykosociala utveckling. Trots att Eriksons teorier fortfarande används och lärs ut, har de inte kunnat föras i bevis. Till skillnad från andra kända utvecklingspsykologiska fasteorier, som Sigmund Freudspsykosexuella utvecklingsteori och Jean Piagets kognitiva utvecklingsteori, tar Eriksons åtta faser inte slut vid vuxen ålder utan sträcker sig över hela livsloppet.

Faser

Ungefärlig ålder / Huvudsaklig konflikt:

  1. (0 – 1,5 år) Tillit kontra misstro.
  2. (1,5 – 3 år) Självständighet kontra tvivel på egen förmåga.
  3. (3 – 5 år) Initiativ kontra skuldkänslor.
  4. (6 – 12 år) Flitighet kontra känslor av underlägsenhet.
  5. (13 – 18 år) Identitet kontra splittring.
  6. (19 – 30 år) Närhet kontra isolering.
  7. (30 – 50 år) Produktivitet kontra stillastående.
  8. (50 – 99 år) "Jagets integration" kontra förtvivlan.

Källa

[rolnor]
2011-02-06 17:04
#2

http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Guntrip

Sen finns i Sverige Patricia Thudor Sandahl som skrivit en del böcker, bl.a. just en sammanfattning av Harrys objektrelationsteoriGlad

Maria
2011-02-06 20:38
#3

Carl Jung med sitt kollektiva omedvetna (som jag tycker är så spännande) Han var elev till Freud.

Carl Jung

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

isa
2011-02-14 21:16
#4

Jag har lärt mig att det faktiskt var en svensk man som kom på ide´n om KBT.Om det är sant eller inte, vet jag dock ej. Men i skrivande stund minns jag inte namnet på honom. Jag skall ta reda på det, och se om jag har kvar den tidningen där jag läste detta.

Maria
2011-02-14 21:25
#5

#4 Tar mig friheten att lägga in en artikel från Hälsa om KBTGlad

KBT

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: