Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 5113 ggr
Mia
1/18/11, 5:58 PM

Har du glapp mellan idealsjälvet och måstesjälvet?

Det finns två såkallade jämförelsesjälv vilka är idealsjälvet och måstesjälvet.

Idealsjälvet innebär att det är en föreställning om hur man skulle vilja vara. Måstesjälvet däremot är hur man borde vara enligt någon annans bedömning t ex föräldrarna.

Om man har alldeles för stora glapp mellan dessa två själven leder det till negativa känslor såsom depression och nedstämdhet.

Upplever du att du har stora glapp mellan hur du vill vara och hur du borde vara enligt andra?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
Aviendha
1/19/11, 11:27 AM
#1

Både ja och nej. Rent logiskt så är glappet inte jättestort, men känslomässigt så är det enormt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det hela.. Men om jag tänker på hur jag vill vara jämfört med hur jag tycker att andra anser att jag borde vara och analyserar det lite närmare så ser jag inte så många punkter där det skiljer sig mer än en aning. När jag bara snuddar vid tanken och därmed fångar den allmänna känslan av just samma frågeställning så känns det som om det är två motpoler - även om jag inte riktigt logiskt sett kan hålla med om det. Men största problemet känns ändå som att jag vet på ett ungefär hur jag borde vara, men jag har skapligt dålig koll på vad jag själv faktiskt vill. Jag hade hellre haft det tvärtom, det är inte lätt alla gånger att handla, känna, tycka, tänka, vara etc. när man inte ens själv vet vart man står mer än vagt.

[rolnor]
1/19/11, 6:35 PM
#2

Jag undrar om det är samma begrepp som sant och falskt själv?

Jag har tidigare haft ett enormt glapp mellan den jag var i andras ögon och den jag är egentligen, MEN, jag tyckte nog också själv om den killen jag var i utåt, MEN, man lever ju inget riktigt liv, allt blir ju nånslags teater…Skrikandes

Upp till toppen
Annons: