Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4177 ggr
mumsfillibabba
1/27/11, 3:43 PM

Depression på riktigt?

Jag har lite frågor angående depression. Kan en depression bara över helt plötsligt, från den ena dagen till den andra liksom?

Jag sökte vård på vc för bla trötthet, nedstämdhet, ingen ork samt ledvärk. Inga prover visade något och läkare trodde jag kunde vara deprimerad eller utbränd/utmattad. Vilket jag absolut inte hade haft en tanke på att det kunde vara.. Men sen under några dagar eskalerade nedstämdheten och jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv! Jag var verkligen på botten. Plötsligt en dag mådde jag betydligt bättre psykiskt. Tror jag inte kunde acceptera att må dåligt och sitta inne och förfalla samt ransakade mitt liv en aning.

När jag mådde som sämst bestämde jag mig att söka hjälp men när jag sen började må bättre drog jag mig för det för jag mådde ju bra Har min depression gått över eller ligger den bara "vilande" liksom?. Borde jag ändå söka vård? Någonting har ju utlöst allt och jag kanske borde reda ut det på något sätt.

Förövrigt hade min vårdcentral ingen sådan hjälp att ge mig utan bad mig ringa en samtalsmottagning som finns i stan. Dock läste jag precis i den lokal tidningen att det är fullbokat och ca 100 personer i kö…

Annons:
Aviendha
1/27/11, 6:00 PM
#1

Det är nästan en omöjlig fråga att svara på, det är ju du som sitter på svaren. Depressioner orsakas av så olika saker, de påverkar oss på så olika sätt, vi har alla så olika förutsättningar och vi är så olika som personer. Du tycks känna dig rätt så bra och då tycker jag väl att du faktiskt ska utgå från att du mår rätt så bra. Däremot så kan det kanske vara klokt att inte elda på i 190 då man efter en svacka kan vara lite skör men det är ingen anledning till att sitta och hålla för öronen av rädsla för att deppressionen åter ska knacka på dörren. Hur känner du själv? Skulle du må bra av att prata med någon och kanske försöka reda ut känslor och tankar kring din depression? Om svaret är ja så tycker jag absolut att du ska ta kontakt med någon. Det finns förutom den psykiatriska avdelningen en del andra resurser, kuratorer, barnmorskor, präster osv.

moi222
3/24/11, 3:52 PM
#2

Det finns ju vissa kriterier som man ska uppfylla för att det ska klassas som en depression, t.ex. att man ska ha varit nedstämd i minst 2 sammanhängande veckor (osv.). Livet går ju upp och ner och det är ju naturligt att kanske nån gång känna sig nere eller ha en kris. Om du mår bra nu är det ju jättebra, det kanske bara var något tillfälligt och inte en depression som du hade. I annat fall kommer du att märka det snart.

Jag har brottats med nedstämdhet, ångest och depression i mer än 10 års tid, även om jag kan känna mig bättre vissa dagar och ganska positiv är grundnivån väldigt låg, och den kommer jag alltid tillbaka till. Äter man antidepressiv medicin så hjälper den till att stabilisera svängningar i känslolivet - på gott och ont.

Följ gärna min kamp mot depression i min blogg:

http://kampenmotdepression.wordpress.com/

Upp till toppen
Annons: