Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 7732 ggr
Bim
12/31/10, 12:10 AM

Psykologiböcker

Jag har kikat runt på den här sidan nu och tittat under kategorin bok/filmtips men inte riktigt hittat det jag var ute efter. Jag är väldigt intresserad av olika psykiska sjukdomar och psykologi överhuvudtaget och skulle gärna vilja läsa på om det.

Så jag vill ha lite boktips om psykologi och psykiska sjukdomar, ni får gärna länka till sidor där man kan köpa böckerna också.
Svenska eller engelska böcker spelar absolut ingen roll.

Ni får gärna säga vad ni tycker om böckerna om någon har läst dem, för jag vill ju ha bra och intressanta böcker :)

Annons:
[rolnor]
1/1/11, 10:00 PM
#1

Patricia Thudor Sandahls bog "Om barnet inom oss" tycker jag är fantastisk, på ett lättförståeligt språk beskriver hon en sammanfatting av objektrelationteorin enligt Harry Guntrip, mycket läsvärd.

Maria
1/2/11, 8:34 AM
#2

Mitt förslag är att börja från grunden med att läsa om olika psykologiska teorier för ämnet är ju så stort. Sedan kan man fördjupa sig i det man tycker är mer intressant.

Tyvärr kommer jag inte på någon bra bok just nu men länkar till Wikipedia.

Länk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bim
1/3/11, 11:41 PM
#3

#1 Åh, tack för tipset! Ska kolla upp den :)

#2 Jag har redan läst på här, på wikipedia mm och har svårt att hitta någon specifik sak som jag är intresserad av.
Har väl några sjukdomar som jag är mer intresserad av och jag är väldigt intresserad av hur människans psyke fungerar.

Skulle vilja ha en stor, tjock bok som det står lite allt möjligt i :D

Maria
1/4/11, 10:01 AM
#4

#3 Du kanske kan kontakta någon gymnasieskola eller universitet och fråga vad de har för grundlitteratur i sina kurser? Om inte annat kanske de kan rekommendera något.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bim
1/4/11, 8:07 PM
#5

#4 Jag kan höra med den skolan jag går på, går i ettan på gymnasiet och nästa år jag ska börja läsa psykologi som ett ämne. Men jag  kan höra runt lite. Tack för tipset!

Maria
1/4/11, 8:19 PM
#6

Jag läste psykologi på komvux på 90-talet och hittade min gamla bok som jag tycker är väldigt grundläggande och bra.

"Psykologi" heter den rätt och slätt och är författad av Martin Levander (bokförlaget Natur och Kultur)

Den tar upp olika inriktningar som Freud och psykoanalysen, Behaviorismen, humanistisk psykologi, socialpsykologi, det biologiska synsättet och det etologiska.

Sedan skrapar den på ytan på olika psykiska sjukdomar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Bim
1/4/11, 8:35 PM
#7

Åh! Det är typ en sån bok som jag letar efter! Tack så mycket, ska kolla upp den med :D

sarwen
1/4/11, 8:42 PM
#8

Man kan också gå in på studera.nu och kolla litteraturlistorna på olika universitetskurser. Men kurslitteraturern är oftast väldigt torr och på engelska, så att kolla på vanliga bibliotek kanske är bättre. Det finns väldigt mycket populärvetenskapligt skrivet, så du hittar säkert nåt som intresserar dig.

Bim
1/4/11, 8:47 PM
#9

#8 Kommer nog gå ner till stan snart, kan ju svänga in på bibloteket där och kika lite. Tack för tipsen!

Mia
1/4/11, 10:57 PM
#10

Jag läser psykologi på högskolan! Vi har en grundbok som heter "Psykologins grunder" av Lars Karlsson. Jättebra bok som tar upp jättemycket Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

rebz
1/6/11, 1:51 AM
#11

Har läst psykologi A och B på komvux.
Boken till A kursen : Psykologi AB av Martin Levander, var otroligt bra och väldigt givande. Så det är en bok jag kommer att behålla. Det är alltid kul att uppdatera sig om saker man glömt.
Till B kursen läste jag: Texter i psykologi antologi för kurs a och b av Martin Levander. Den var mycket svårare att läsa med många texter från psykologer och deras teorier osv. Men mycket intressant.

Psykologi är ett otroligt intressant ämne och jag skulle gärna också se fler boktips inom det området :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[lucke]
1/27/11, 11:28 PM
#12

Puttar upp tråden, jag söker också böcker- framförallt "breda" böcker om psykiatri…

rebz
1/28/11, 12:10 AM
#13

#12 Jag tror att det man kan hitta i bredaste lag är väl kurslitteratur till just gymnasie- eller högskolekurser i psykologi.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Annons:
[lucke]
1/28/11, 12:29 AM
#14

#13 Var hittar jag dem? Pluggar inte just nu.

rebz
1/28/11, 1:17 AM
#15

#14 Ja. Psykologi A boken (gymnasie) hittar du här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127408582

Och för Psykologi B (gymnasie) så är det den här boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127450201

Själv har jag Psykologi B boken och tänker sälja den för 240kr (inklusive frakt!). Är du intresserad så maila mig: Beccaa_buus@hotmail.com

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[lucke]
1/28/11, 2:20 PM
#16

#15 Gymnasiepsykologin har jag hemma, tänkte mig mer en bok om psykiatri- inte alltför avancerat skriven dock. Jag vet ännu inte vad jag kommer läsa för ämne/n, så jag avvaktar med att köpa studieböckerGlad

Upp till toppen
Annons: