Annons:
Etikettpsykoser
Läst 11384 ggr
[marion69]
2011-01-03 16:39

Psykos

Jag fick veta igår att min syster inte mår alls bra Rynkar på näsan Hon har drabbats av en psykos och ligger inlagd. Hon har aldrig tidigare fått det. Men jag vet att hon mått lite dåligt av och till.

Är det någon här som fått psykos eller har en nära anhörig som fått det?

Jag skulle gärna vilja veta mer om hur en psykos kommer till och vad som händer.

Hur lång tid tar det innan man kommer ur en sådan?

Är det farligt?

Annons:
kerstinjo
2011-01-03 18:02
#1

En psykos, som inte behandlas kan bli mycket allvarlig.

Läs gärna mer i artikeln Psykoser

 Kerstin 

 

[marion69]
2011-01-04 04:42
#2

Oj, ja det låter inte bra. ska läsa. tack för länken. Men om någon vill hjälpa mig att dela mig sig av erfarenhet så att jag kan hjälpa min syster så min jag oändligt tacksam. Så fortsätt skriv till mig, privat eller här, det bestämmer ni själv.

kram

noir
2011-01-13 10:46
#3

En i min närhet har haft psykoser, flera stycken. jag fatta ingenting pga att jag var rätt liten under den tiden. Det som var jobbigast för mig var att jag fick ingen hjälp att förstå vad som hände eller varför personen i fråga sa eller gjorde som den gjorde mot mig.

Det tog många många år, Sen bestämde jagmig för att läsa psykologi a på gymnasiet och vi fick en uppgift om att skriva ett arbete och ajg satt och bläddra runt i en bok och hitta just Psykoser.
När jag läste börja jag förstå lite vad jag varit med om som anhörig till en sjuk person. Jag bestämde mig för att skriva arbete om just Psykoser och jag är idag glad att jag tog mig tid att lära mig psykoser, samt att jag sedan lättare kunde lösa andra psykiska bekymmer jag burit runt på under mer än tio år.

Idag har jag fortfarande viss agg mot flertal personer som behandlat mig fel under den tiden i mitt liv, för att jag just ansågs för liten för att förstå något så "komplicerat" som psykiska besvär.
Men min förståelse har öppnat många lås och jag hoppas att jag slutar vara arg på dessa personer.
För jag tror att om jag hade fått det förklarat för mig, hade jag itne blivit rädd, arg, orolig o.s.v på den person som insjuknade, jag hade kunnat hantera det på ett annat sätt. Förstått att Personen i fråga inte var sig själv.

Vill inte skriva detajer o.s.v öppet, men du är välkommen att PM:a om du vill prata av dig, veta mer….
Jag var som sagt väldigt liten första gången 6år och sista gången 10år
Vet inte om min person alls har likheter med din syster, men jag kan ju mest utgå från mitt perspektiv som barn och se en psykos sjuk människa.

Men jag är iaf glad att du söker information, och var itne rädd för att själv söka hjälp om du inte förstår eller tycker situationen med din syster är jobbig.

kram

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[marion69]
2011-01-13 12:31
#4

Tack så mkt för svar. Jag har letat info på nätet och det finns mkt, men det står nästa lika på alla ställen. Letar efter ett forum för anhöriga och för folk som lider av psykoser, för jag vill gärna förstå vad som hänt med min syster.

Jag PM: ar dig resten av brevet… tack

bzzzz
2011-01-14 21:23
#5

Det finns ett forum som heter VISKA- vet inte om det finns kvar. Men googla.Tror det är värst när en förälder blir psykotiskt för barnen måste vara hemskt förvirrande. Det värsta av allt är att det är något som alla kan drabbas av om man utsetts för tillräckligt mycket stress.

Har exempel i min omgivning att de kan fungera alldeles utmärkt för personen om personen får snabb hjälp.

[marion69]
2011-01-14 22:45
#6

Noir, tack för ditt svar på PM. Jag har inte hunnit svara på den ännu, bara så du vet. Men svarar sen.

Annons:
angel1308
2011-01-16 17:40
#7

Så tråkigt att höra Marion .Att drabbas av psykos är ngt av det värsta som kan upplevas av både den som drabbas och som anhöriga.Du undrar över hur länge en psykos håller i sig.Allt beror på vilka mediciner som satts in samt om din syster var deprimerad el manisk vid insjuknandet.Dessa tillstånd beror givetvis på hur din syster haft det i sitt liv med tid.skov av depression resp.upprymdhet el.om den har utlösts av med.skäl.Finns ju även psykoser som utlöses av olika med.Skall försöka besvara lite om vad du kan göra som anhörig i det akuta skedet.Försök om du kan svara upp där din syster befinner sig i sin psykos,Oavsett om hon har vanföreställningar el pratar osammanhängande.En psykotisk människa kan uppleva händelser utifrån tidiga minnen likväl sen minnen under livet som passerat.Då är individen där.Religösa inslag är inget ovanligt.Du kan vara mamma läk en person från ngt möte i hennes liv..Att vara psykotisk skapar mkt förvirring för den som drabbas. Tidsuppfattning finns ej.Agressivitet kan förekomma likväl andra känsloutbrott.En psykotisk person kan upfattas från närstående totalt främmande i sin idenentitet.mkt svårt för anhöriga att se och uppleva.Apati pga medicinering.muskelryckningar att ständigt vilja gå svårt att sitta stilla,däribland frånvarande kontaktsvåt.När den drabbade börjar få sjd.insikt skapar detta stor förvirring.det upplevs om du kan föreställa dig att du befinner dig i en mardröm.Som frisk vaknar du och tänker och känner _ vad skönt det var endast en dröm.För den som drabbats av psykos kommer minnet sakta tillbaka och de allra flesta minns saker de gjort uttryckt upplevelser.Det var ingen dröm….har jag gjort allt detta???

Mkt jobbigt smärtsamt skuldbeläggning skam ,Tidsluckor beh.fyllas i från personal och anhöriga bekräftelser till den drabbade .Bearbetning mkkt viktigt.Person förstår inte hur detta kunde hända.Psykologhjälp viktigt att ha vid utskrivn.samt kunskap om mediciner m.m för anhöriga.Boendestöd kan erbj av kommun under dagtid för din syster så hon slipper vara själv på dagarna,Kan vara svårt att återgå till arb.direkt efteråt.Detta är en Traumakris såväl för er anhöriga som för din syster.Var inte rädd för att kräva fråga personal på sjukhuset där din syster är inlagd.Se till att ni som anhöriga får hjälp att tala med ngn om era känslor upplevelser.Det är rättigheter .Inom öppenpsyk.finns / möjligheter till seminarier samtal m.m info om org.för de som drabbas.Din Syster beh.inte heller få fler psykoser .Kan ha varit en engångsföretelse..Hoppas denna info har gett lite svar på dina frågor.Lycka till nu:-)))Du får gärna höra av dig igen! Med hoppo önskan  om ett snabbt tillfrisknande för din syster.

                       M.v.h.Rosie

noir
2011-01-17 12:31
#8

#7 Gud vad bra beskrivning… känner verkligen igen mig i din text, en nära annhörig har varit svårt sjuk, flertal gånger

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[marion69]
2011-01-17 12:43
#9

#6 Tack så mycket för bra information! Akutfasen är över och hon har fått komma hem på permission, men hon fått en spruta mot vanföreställningar.

Upp till toppen
Annons: