Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 5695 ggr
Indica
12/3/10, 10:53 AM

scid och thats it??

Räcker scid till diagnos? Jag har varit hos psykiatrin i typ fyra gånger, förra gången gjorde vi scid, det tog bara 40 minuter, tyckte också det var konstigt eftersom alla säger att det tar mellan 60-90 minuter? Men jag tycker att dem vet jättelite om mig, dem envisas med att prata om panikångest och socialfobi, fast jag har ingen. jag skulle vilja prata om allt annat, dem vet ju inte ens allt. Jag är lite fundersam, dem sa att scid testet är det enda som ska göras, sen är "diagnosen" klar…jag tvekar..

Är det verkligen så det oftast går till?

Alla mina bekanta som varit hos psykiatrin har fått göra jätteomfattande tester med iq och symboler och bilder, abstrakt/teroretisk tänkande, problemlösning, hjärnscanner och skattningsskalor och en massa, en ordetnlig utredning med andra ord. Jag känner bara att bara scid testet ger en lite svag bild av mig. Försöker dem bara snabbt få det avklarat eller har jag fel bild?

Annons:
Zaphix
12/3/10, 7:19 PM
#1

Fast det beror väl på problematiken?

Känns ju rätt onödigt att hålla på att göra en massa tester ifall de inte anar att du har de diagnoser som testerna görs för.
IQ-tester och problemlösningstester är ju t. ex. rätt onödigt att göra ifall man söker för en depression.

Personligen anser jag det bättre att lägga ned tid på att faktiskt prata med patienten och höra vilka problem denne har och sedan tillsammans komma fram till en handlingsplan för att lösa dom. Då tror jag att man kommer att få den bästa hjälpen eller behandlingen.

För det är ju ändå vad det handlar om i slutändan, att få hjälp att ta itu med sina problem och svårigheter.

Har du berättat för din läkare/psykolog att du tycker att de verkar vilja behandla fel saker?

Jag har gjort mycket tester i och med att en psykolog förstod att jag hade adhd. För den diagnosen krävs det många tester för att kunna avgöra om det är vad patienten har.

Men jag har också gjort mycket skattningsskalor, men då har det inte varit för att ställa en diagnos, utan jag har gjort dom som en del av en behandling.

Har GAD, generaliserat ångestsyndrom, och den diagnosen satte läkaren helt utan tester. Utan vi pratade och då började hon ana GAD så hon ställde frågor utifrån det.

Men av mina erfarenheter är ADHD-utredningen de enda testerna jag gjort som gett mig och min behandling något.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Indica
12/7/10, 2:34 PM
#2

Ja, det är ju så att jag har gått hos tre olika, och dem alla tycker olika saker, nu är min nuvarande terapeut och överläkaren inte av samma åsikt gällande vad jag skulle behöva..han vill absolut inte prata om några symotm gällande psykoser då han tror att det är bara en svacka, att problemet finns någon annanstans??, och terapeuten pratar bara om psykoser. Jag vet inte riktigt vad jag borde tro, det här hela är så jobbigt, då min familj tycker det är jättepinsamt att jag är i psykiatrin och kanske sjuk psykiskt..min familj tror att jag bara har kronisk trötthetssyndrom och behöver mer rutiner. jag vet inte riktigt hur dem ska reagera om jag faktiskt har något….

samtidigt går det så långsamt där i psykiatrin att jag blir galen snart av att vänta vad som komma skall. Jag är ju även rädd att dem faktiskt inte hittar något och säger att jag har slösat deras tid, hur ska jag göra då? för jag mår ju dåligt, och det är nog svårt att få hjälp utan en diagnos, men jag vill ju inte heller ha en. Sen ska den ju vara rätt också, alla diagnoser ger inte hjälp. tänk att "bara" ha nån schizotyp personlightesstörning, jag känner en, han får ingen hjälp, det är ju inget "allvarligt" som dem säger till honom, när det finns bipolär och schizofreni tex..

Jah har inte sagt något om fel behandling och test, då jag vill se vad dem hittar själv utan att jag gnäller om vad som ska och inte ska göras. Plus så kan ju jag inte vara säker på vad som är rätt för mig..

Upp till toppen
Annons: