Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 6991 ggr
sorgblot
12/5/10, 7:57 PM

BP och kronisk värk

Jag undrar om det finns någon mer här som har BP och någon form av kronisk värk?

Jag har nämligen det och värken gör att jag mår ännu lite sämre. Både de mindre bra perioderna då jag sjunker mer och de uppskruvade perioderna för jag orkar inte göra allt jag vill!! Har äntligen fått en värktablett som hjälper nästan fullt ut, men grejar jag för mycket så blir det ont ändå. Hur handskas ni med det?

Annons:
cavalo
2/15/11, 9:11 PM
#1

bump..

isa
2/16/11, 3:43 PM
#2

Jag har inte BP, men kroniska smärtor p.g.a Endometrios och utmattningsdeppression,panikångest-problem. Det är ett ständigt pusslande och kämpande med antingen det ena eller det andra eller allt på samma gång. För att göra allt "lite roligare" har jag dessutom fått tillbaka mitt magsår/magkatarr. Jag är "från början" en redan känslig person som inte tål stress och blir lätt orolig och nervös, vilket alltid gör att panikångesten blir värre och kommer lättare - likaså mina smärtor - värken blir värre. Det är viktigt med bra, nyttig mat och lagom med motion. Samt god sömn är A och O för mig. Att göra positiva saker som i mitt fall , t.e.x gäller fågelskådning eller gossa med min katt är också väldigt viktigt för att klara av vardagen och ett heltidsarbete som också är väldigt utmattande………Jag skulle egentligen arbeta deltid men med vår trevliga Försäkringskassa så är ju det inte möjligt….

Hoppas jag kunde ge dig lite tips.

Titta annars under ämne nr. 10 "Kronisk smärta påverkar själen"

Där finns lite smått och gott som du kanske kan ha nytta av.

Mvh isa

cavalo
2/16/11, 6:45 PM
#3

Tack Isa. Jo jag har sett det ämnet. Funderade mest på om någon annan med BP har liknande. Men det är ju nästan så för dig med ändå. Så jag ska kika in i nr. 10.

Men ditt svar är bra för mig, även om det är ungefär så jag gör också. Så känns det skönt att veta att andra också känner hur frustrerande det kan vara ibland.

[YlvaP]
2/16/11, 9:23 PM
#4

Jag har BP2 och kronisk värk. Jag förstår hur du känner dig. Man blir mera neråt när man har ont och inte kan göra något. En läkare försökte få det till att värken var psykiskt lagd men smärtan är på riktigt.

cavalo
2/16/11, 9:25 PM
#5

Hmm det lät krångligt..

[YlvaP]
2/16/11, 9:43 PM
#6

Hihi ser nu att det ser lite konstigt ut.

Visst blir man extra neråt när man har ont menade jag. :P En läkare försökte få mina tumvärkar till att det gjorde ont pga depressionen och inte att dom faktiskt gjorde ont och inte hade något med depressionen alls att göra.

Annons:
cavalo
2/16/11, 11:30 PM
#7

YlvaP: Hmm det låter lite konstigt. Men har man inte råkat ut för något som kan ge värk i längden så kanske. Men jag har varit med om en olycka så det känns lite konstigt om det skulle vara mitt mående psykiskt som plockar fram värk..

Har du varit med om något så du har ont eftersom läkaren sa så till dig?

[YlvaP]
2/17/11, 9:40 AM
#8

Jo det har jag. Dom ville få det till att det var min depression som orsakade att jag hade ont i mina tummar. :( Hon (läkaren) frågade flera gånger och sen tyckte hon att jag skulle gå och prata med någon på VUP kring detta. Fick försvara mig hela tiden och säga att det inte alls hade något samband. Jag är helt enkelt försliten i tummarna pga mitt arbete.

cavalo
2/17/11, 11:12 AM
#9

På så vis. Ja ibland är de lite för jobbiga läkarna i sitt tänk. Vilken tur att hon ändrade sig och vad bra att du stod på dig! Glad

[YlvaP]
2/17/11, 11:19 AM
#10

Ja det var tur för jag fick min operation. Dock så visade sig att det var fel typ av operation men det visste vi inte då.

cavalo
2/17/11, 11:22 AM
#11

Mhm, men blev du ngåot bättre iaf?

[YlvaP]
2/17/11, 11:26 AM
#12

NÄ det visade sig att jag inte hade morbus de quervain utan jag har artros i tummarna och mycket högst ont.

Sen har jag övrig smärtproblematik i kroppen som är under utredning.

cavalo
2/17/11, 11:29 AM
#13

Ojoj, hoppas du kan få hjälp att dämpa smärtan. Himla dumt ställe att få astros/ont i tummarna. De använder man ju så mycket..

Annons:
[YlvaP]
2/17/11, 11:35 AM
#14

Ja det är himla dumt ställe. Vardagliga saker blir svårt. Visst jag gör dom men det gör ont. Fick en injektion igår i leden. Hoppas det hjälper.

Har du också smärtproblematik?

cavalo
2/17/11, 11:51 AM
#15

Jag hoppas det hjälper!

Ja jag var med om en olyckai maj 2009. Så jag har ont i hela ryggen emellanåt, men alltid i nacken i olika grader. Min allmänläkare säger att jag har ont i ligamenten. Men jag vet inte om jag någonsin kommer bli fri från smärtan.. Jag verkar inte få göra någon mer uttredning. Funderar på att ta kontakt med en privat läkare och se om det går att få en uttredning. Ifall det finns något att göra åt. Ryggen får jag ont mest ont i nu när jag gå eller står mycket. Fick så fruktansvärt ont i hälarna efter några månader efter olyckan så nu har jag inlägg i skorna också. Men jag har fortfarande lite värk i fötterna som kommer och går det med. Samt att jag mår dåligt psykiskt då. Det påverkar ju inte varandra positivt direkt. Ska dock försöka mig på arbetsträning om jag får någon plats/hör någon fråg kommunen snart. Jag är ändå mycket bättre där bak än vad jag var för ca 6 månader. Glad

[YlvaP]
2/17/11, 12:04 PM
#16

Ja just det ryggen hade jag glömt bort. Jag skadade mig i ett träningpass i simbassängen när jag var 15 år och sen dess har jag problem med den. Men just som jag skriver har jag inte ont och då föll den i glömska.

Var också me dom en olycka i 2009 men ingen verkar tro på mig att smärtan jag får i axeln/nyckelbenet kommer från olycka utan dom tror att det är samma som min övriga smärtproblematik.

Håller tummarna att arbetsträningen går bra för dig.

cavalo
2/17/11, 1:08 PM
#17

Så tråkigt när man inte blir trodd. Peppar peppar så har de gjort det de flesta hittills. Men det brukar synas på mig när jag fårt ont.

Ja det ska bli kul. =)

Upp till toppen
Annons: