Annons:
Etikettanhöriga
Läst 4386 ggr
Ketang
12/4/10, 5:43 PM

Positiva ord?

Försöker peppa en kompis till mig vars fru ligger döende i cancer. Jag skickar minst ett sms till honom varje dag oftats sent på kvällen när jag vet att barnen har somnat och han känner sig ensam.

Alla tips mottages mycket tacksamt! Det börjar sina nu…

Annons:
kerstinjo
12/4/10, 5:58 PM
#1

Jag jobbar med palliativ vård och har en stor erfarenhet av att "känna av" anhöriga.

Om jag vore du så skulle jag inte skicka sms, ring upp honom!! Ring, ring och våga prata om det svåra.

Döden är en del av livet och är man medveten om att ens närmaste är på väg att dö, så har man ändå otroligt svårt att ta det till sig.

Var inte rädd för att ringa, var inte rädd för att störa, var inte rädd för att tala om döden.

Du behövs. NU!

Det ger så otroligt mycket att bara finnas till, att inte vara rädd för att tala om döden. Att lyssna, att gråta ihop, det är även tillåtet att skratta!

Det räcker inte med att tänka; Jag ringer när barnen somnat och han känner sig ensam.

Han är troligtvis livrädd hela tiden och då kan ett samtal från dig göra underverk. Någon bryr sig.

RING!

 Kerstin 

 

kerstinjo
12/4/10, 6:05 PM
#2

Jag vill tillägga att det är otroligt viktigt att höra av sig, att våga se verkligheten.

Nu är det så här; Din fru är döende. Har ni (vännen o frun) talat om begravning? Blommor? Gravsten? Speciell sång på begravningen.Osv.

Våga prata!

Våga fråga om barnen vet om vad som händer.

Han är 1000 ggr räddare än vad du är, så ring upp honom!

Våga vara medmänniska och jag lovar dig att du får tusenfallt tillbaka. Våga hälsa på hans fru. Var inte rädd!

Det går inte att "peppa" honom, hans liv är en tragedi just nu. Totalt kaos!

Och en fru som sakta men säkert avlider i sin cancer.

Hon lider alla helvetes kval. Lämna make och barn. Vad händer sen?

Så lova mig; Ring upp honom!

 Kerstin 

 

Ketang
12/4/10, 9:44 PM
#3

Tack! Men jag ringer honom också. Vi pratar på dagarna osv. Men jag vill att han ska veta att jag tänker på honom "utöver det" också. Jag har fått jätte fina svar på mina sms att han uppskattar dom och är evigt tacksam att han har mig. Men det känns lite torftigt att skriva samma rader varje kväll. Det var så jag menade ;-)

Upp till toppen
Annons: