Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 4225 ggr
[marion69]
1/3/11, 4:57 PM

Var snäll mot dig själv

För att självläka och blir friskare så måste man vara snäll mot sig själv och förlåta sig själv för sina egna misstag och brister. Man måste även våga vara svag.

Ibland behövs även ens stolthet brytas ned för att man ska kunna förändras som människa.

Till och med en idrottsman/tävlingsmänniska måste ta en paus för att läka sina skador ibland. "Man ska inte springa med en skadad fot", för då blir det bara värre till slut.

Annons:
[marion69]
1/4/11, 4:53 AM
#1

Eller har jag helt fel?

Kickilu
1/4/11, 12:32 PM
#2

#1 Tycker det var mycket kloka och framför allt tänkvärda ord.Glad

Aviendha
1/6/11, 9:57 PM
#3

Så sant, så sant och så lätt underskattat och bortglömt. Det är bra att påminnas om det!

isa
1/7/11, 2:29 PM
#4

Jättebra och klokt skrivet!! Tackar för påminnelsen!! Glad

kerstinjo
1/7/11, 5:02 PM
#5

Man ska alltid vara snäll mot sig själv.

Har du någonsin ställt dig frågan: Vem är den viktigaste personen i ditt liv?

Har du svarat; Mamma, pappa, pojkvän eller barn? Osv.

Det är inte sant, för du är den viktigaste personen i ditt liv.

 Kerstin 

 

[marion69]
1/7/11, 10:16 PM
#6

#5 sant. Man har ju bara ett liv. Men däremot skulle jag kunna ge mitt liv i utbyte för att skydda mina nära och kära, säkert. Men att det skulle ske mera instinktivt.

Annons:
kerstinjo
1/7/11, 10:22 PM
#7

#6 Jo, men du är fortfarande den viktigaste personen i ditt liv, mår inte du bra, mår inte dina närmaste bra heller.

Jag skulle också kunna tänka mig att ge mitt liv för att hjälpa t.ex. mina döttrar.

Men då dyker det genast upp en följdfråga; Hur skulle tjejjerna må om jag offrade mitt liv för att skydda/hjälpa dem?

 Kerstin 

 

[marion69]
1/8/11, 8:12 AM
#8

Jo #7 så klart. Men mår inte min syster bra, så skulle jag ge min högra hand och ta över henne plågor om jag kunde, så hon slapp.

Det är jättejobbigt nu, läkarna vet inte om hon kan ta sig ut det här och jag vet inte hur jag ska ta mig ur sorgen över det.

[marion69]
1/8/11, 8:14 AM
#9

#7 Men om jag genom att må bra själv kan få min syster att bli frisk, så ska jag göra allt för att må bra. Men vem säger att det är så?

kerstinjo
1/8/11, 3:03 PM
#10

`#9 Men nu är det ju inte så enkelt här i världen att man kan ge bort sin högra hand, för att få någon att bli frisk. Men det är något som är lätt att säga.

Har du någon sjuk anhörig, så är det ändå otroligt viktigt att du tar hand om dig själv. För det är då du orkar stötta och stödja.

Din syster blir naturligtvis inte friskare om du är i balans. Men om du visste vad värdefullt det är att ändå kunna vara stark

Du blir som mest värdefull om du har en egen livskvalitet. Sorg är en hemsk smärta, men något som drabbar oss alla här i livet.

En sorg kan vara så otroligt svår att man inte tror att man kommer att överleva den.

MEN, man överlever och sorgen minska med tiden. Men saknaden och vemodet att livet inte riktigt blev som man tänkt sig, lär man sig så småning om att leva med.

Jag jobbar mycket med palliativ vård och vet vikten av att bara finnas till, våga prata om det svåra, våga vara medmänniska.

Du finns här och nu. Ta till vara på den tiden!

 Kerstin 

 

[marion69]
1/8/11, 4:00 PM
#11

Ingenting är enkelt. Allt är lättare sagt än gjort. men jag vidhåller fortfarande att jag skulle ge mitt liv för framförallt mina barn och mina nära och kära.

Det är bara så jag känner.

[marion69]
1/8/11, 4:01 PM
#12

men å andra sidan så anser jag att det inte är jag som bestämmer något sådant. Utan det får tiden utvisa om jag skulle utsättas för en sån prövning.

iins
1/24/11, 5:56 PM
#13

åh tack för tipset! det ska jag ta till mig. jag straffar mig själv för onödiga saker. men nu ska jag sträva efter att va snäll mot mig själv. från å med nu

Annons:
[Eleya]
1/26/11, 2:04 PM
#14

Så sant..det är genom acceptans jag funnit ett inre lugn och tiden, oreken och kunskapen att läka..inte genom piller eller terapi..jag körde med självterapi..

Upp till toppen
Annons: