Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3158 ggr
Musiken
2010-11-18 20:36

Forsta besoket

Sa var forsta besoket hos kuratorn/samtalskontakten/vad man nu ska kalla henne overstokat.

Borjade med att fylla i ett frageformular om hur jag mar och fick hogsta poang pa angest, och inte langt ifran pa depression. Poangen pa dalig sjalvkansla gick i princip genom taket.
Sen ville hon fraga kompletterande fragor, och stressen blossade upp - vilket resulterade i total tunghafta. Hade som tur var forberett mig och skrivit ett 5 sidor langt dokument dar jag beskrev mina problem och mitt maende som hon laste istallet, och jag kunde i princip sitta och nicka eller skaka pa huvudet i en timme at det mesta hon fragade mig. Var tvungen att forsoka formulera svar ibland anda, vilket det inte gick sa bra med, men hon fick nagra ord att plita ner pa formularet iaf.
Och jag som trodde att det skulle vara en ren formalitet det forsta besoket satt sa klart med tararna rinnandes redan efter tio minuter. Hon var verkligen bra pa att prata och beskriva hur jag kanner, och hur hon trodde att vi kan komma till ratta med problemen.
Var sa lattad att hon var ung och trevlig, bara 25 ar! Jag hade vantat mig en sur gammal karring som hatade att sitta och lyssna pa folk som gnaller hela dagarna och skulle be mig rycka upp mig och ta lite anti-depp. Men hon var jattetrevlig. Sa att vi skulle prova med KBT och samtalsterapi nu under 6 besok och se om vi kommer nagon vart, for det brukar fungera bra pa de flesta. Hon skulle aven ge en kopia pa mina poang till min lakare. Vet inte varfor, men misstanker att det har nagot att gora med om hon vill skriva ut medicin at mig. Efter det vet jag inte vad som hander dock, for tydligen sa ar de bara bundna till en patient under 6 sessioner.. Kanske blir man refererad till nagon mer "langtids-organisation"? Eller maste jag borja om fran borjan igen och jaga lakare och be om en ny remiss nagon annan stans? Maste komma ihag att fraga det under nasta besok.

Sa allt som allt sa var det ett valdigt positivt besok! Nu hoppas jag bara pa att KBT som ar ledd av nagon annan an mig sjalv ska fa mig upp ur mitt hal lite. Har ju provat KBT pa mig sjalv, men alltid misslyckats da jag inte har motivationen eller minnet att klara av det. Eller sa kanske det helt enkelt inte ar nagot for mig. Vem vet? 6 timmar av mitt liv lar ju inte bli helt bortkastade iaf da det ar skont att bara kunna prata med nagon utomstaende om hur jag mar.

Annons:
Aviendha
2010-11-19 13:55
#1

Vad härligt att ha det första steget avklarat! Jättebra att du hade med dig beskrivningen, det är så lätt hänt att man inte vågar prata sådär i början. Lättare sagt än gjort men.. försök att ta det som det kommer, det är svårt att vinna OS i 1000meter häck innan man ens ställt sig upp Glad

Hoppas att kbt fungerar, men om inte så är det testat och man kan arbeta vidare. Fördelen när man gör det med en behandlare är ju att man har stöd och hjälp av behandlaren vilket kan vara väldigt viktigt innan man kommer in i det. Kanske är "egenkbt" mer lämpligt när man kommit in i det lite och kanske kommit upp en aning så att man orkar slita med det?

Musiken
2010-11-20 10:05
#2

Jo, det kanske ar lattare med nagon som kan pusha en..

Upp till toppen
Annons: