Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 11215 ggr
David
2010-12-19 13:29

Tänkvärda citat och tankar

Psykiatrin i Skellefteå har gjort en riktigt fin bok - "Stolthet & Fördom - möte med psykiatrin idag" som delades ut som julklapp till alla anställda inom psykiatrin här i landstinget. Jag fick ett exemplar.

Boken innehåller både intervjuer med personal i psykiatrins olika verksamheter, politiker, brukarorganisationer och patienter, "Stolthet - möt psykiatrin i vardagen", "Fördomar - minskar med ökad kunskap" och "Framtiden - ett gemensamt ansvar".

I den finns en hel del tänkvärda citat och tankar ifrån personalen. Är det någon som känner igen personalens tankar?

"Har man social fobi är det tufft att bara lyckas säga sitt namn inför de andra i början" (handlar om gruppbehandling)

"Att alltid vara jättebra och aldrig be om hjälp. Så är inte livet för någon. Då är det bra att höra att andra vågar be om hjälp" (också gruppbehandling)

"Många långtidssjuka har dåliga erfarenheter av både relationer och psykiatrin"

"Eftersom det saknas resurser för samtal tar man gärna till medicin istället"

"En kille som i övrigt var social och verbal sa: Det är något fel med mig. Det ser ut som en svinstia hemma och inget blir gjort"

"Att säga "skärp dig" till en person med psykisk funktionsnedsättning kan jämföras med att be en döv lyssna på en symfoni"

"Patienter med de här diagnoserna har framför allt svårt svårt att stå på sig och kräva hjälp"

"Finns det mycket gammalt i kylskåpet mår personen oftast inte bra"

"Att det finns ett tydligt samarbete är en trygghet också för den som inte mår bra" (handlar om samarbete mellan olika aktörer - sjukvården, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, socialtjänsten m.fl.)

"Sjukdomen kan splittra en familj. Därför känns det viktigt att kunna erbjuda familjer att alla kan få vara här tillsammans" (om deras speciella akutgruppboende som mer är som små lägenheter)

"Hela avdelningen var salig när en ung missbrukare skrevs ut i går. Han hade varit hos oss en månad och var till en början stökig, gömde sig under en huva och bakom ett skägg. Nu är han rakad, huvan är borta och han är jätteglad. Jag tror han kommer att klara det här"

"Det är svårt att sitta inne på en avdelning och anpassa sig till ett liv ute i samhället. Därför måste rehabiliteringen ske ute i samhället i olika miljöer för att träna förmågan att klara av svåra situationer"

"Vi ska aldrig ge upp. Det kan vara vid just det samtalet vi hade idag som patienten börjar tänka om"

"Många människor bollas mellan olika inrättningar. Då är det viktigt för oss att träffas och skaffa oss ett gemensamt förhållningssätt"

"Ofta tänker vi tvärt om i västvärlden, "Hon mår dåligt nu, vi lämnar henne i fred". Samhället kan aldrig ersätta mänsklig närvaro"

"Det var inte bättre förr, men det betyder ju inte att allt är bra nu heller"

"Idag snarare spär man på, mer än att stävja fördomar" (om medias rapportering när någon med psykisk ohälsa begår våldsbrott)

"Psykiatrin kan aldrig handla om bara mediciner eller förvaring. Det handlar om att ge vård utifrån patientens behov med sikte på ett så normalt liv som möjligt"

"Det borde vara självklart att vi känner oss trygga i att den psykiatriska vården är tillgänglig när vi behöver den"

"Vårt samhälle skapar psykisk ohälsa"

"Framför allt upplevs psykisk ohälsa som en följd av att man inte skärpt sig, ryckt upp sig eller inte tänkt positivt eller varit aktivt närvarande"

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2010-12-19 13:32
#1

Boken avslutas med något extra tänkvärt;

"År 2010 ska Sverige vara tillgängligt för alla med funktionshinder och Stockholm ska vara den stad som är den mest tillgänglig i hela världen. När det gäller fysiska funktionshinder har vi kommit en bit på den vägen. Det blir vanligare att tänka på bredare dörrar och avfasade trottoarkanter för att jämna ut trösklar så att rullstolar lättare tar sig fram.

När det gäller personer med psykisk funktionsnedsättning är vi bara i startgroparna då man i större utsträckning än andra är beroende av andra människors attityder och bemötande. Psykiskt sjuka är en grupp som ofta demoniseras i media i samband med olika våldsbrott. Fördomar föds av okunskap och kan bara bekämpas med kunskap".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2010-12-19 13:33
#2

Hur många här inne känner igen sig rätt väl i tankarna och citaten ovan? Tror vi är rätt många…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2010-12-21 12:46
#3

Blev det förmycket så ingen orkade läsa igenom allt, eller är det ingen som känner igen sig i några av personalens tankar?

Jag själv tycker att det var en ärlig bok, de tog upp saker som åtminstone jag tycker är "sant" i mina ögon.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Allamej
2010-12-21 15:59
#4

Jo jag känner igen mig i citaten och deras tankar men jag är konfunderad över varför detta ska komma i bokform… Är inte detta något som borde vara en självklarhet inom vården? Dom som egentligen borde läsa den är regeringen och media.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

David
2010-12-21 16:15
#5

Det är en "riktig" bok, dock baserad på berättelser ifrån "verkligheten", dvs. personalen inom psykiatrin. I ett av kapitlen har också politikerna fått uttala sig (så några av citaten ovan är faktiskt politiker som uttalat, både på landstingsnivå och på regeringsnivå).

Det blev en överupplaga, så på vissa öppenvårdsmottagningar och vissa vårdcentraler här i länet kan man få ett gratisex av boken. Rekommenderas starkt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Inaarah
2010-12-21 18:26
#6

Mycket tänkvärda och bra citat och tankar - definitivt läsvärt.

Annons:
kerstinjo
2010-12-21 21:55
#7

Man säger aldrig "skärp dig" till en person som mår psykiskt dåligt.

Tänk om jag skulle säga till en ev mina cancer sjuka patitenter: Skärp dig. Du kommer ju ändå att dö och då är dina problem borta.

Hu, vad hemskt!!

 Kerstin 

 

David
2010-12-21 21:59
#8

Precis, just därför jag fetmarkerade ett citat jag tyckte det rätt klockrent;

"Att säga "skärp dig" till en person med psykisk funktionsnedsättning kan jämföras med att be en döv lyssna på en symfoni"

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: