Annons:
Etikettbehandling
Läst 3154 ggr
StickyKitten
11/4/10, 11:23 PM

Aptit aptit, j*a skit...

Min matlust är totalt död just nu. Så är det varje höst på grund av höstdepression och att jag äter citalopram (antidepp) i år gör inte saken bättre direkt. Men finns det något man kan göra för att få tillaka matlusten igen?

Jag känner att det krisar eftersom jag normalt bara väger 43 kg och nu gått ner till 40 kg… Samtidigt mår jag illa om jag försöker tvinga mig själv att äta, så det är ett jäkla dödläge.

Någon som har något tips på vad man ska göra?

Annons:
HannaM
11/5/10, 9:56 AM
#1

Leta upp sånt som kan vara lättare att få i sig. Kallt? Varmt, vilken konsistens? Knaprigt, knäckigt, krämigt? Lättuggat, motstånd. Går det bättre att dricka kanske?

ättare att äta i sällskap med någon? Framför tvn så du "glömmer" vad du håller på med?

Bergspuman
11/5/10, 10:55 AM
#2

Mitt tips är måltidsersättningar som man sörplar med sugrör. De kanske inte smakar hejsan men du blir åtminstone säker på att inte få näringsbrist. Dessutom måste du inte sörpla allt på en gång.

Det tar jag själv till om jag råkar ha en depressionssvacka och inte kan äta.

Sedan måste du faktiskt tvinga dig att äta, så att kroppen vaknar till liv, får igång förbränningen och ämnesomsättningen och därmed blir biologiskt piggare och fortsätter ställa krav på näringstillförsel.

Loveferrets
11/5/10, 12:42 PM
#3

Mitt tips är att äta/dricka nått som du tycker väldigt mycke om, helst något enkelt som inte tar någon tid att fixa, sitt gärna med nån tidning/bok i handen så du samtidigt koncenterar dig på annat, eller titta på tv.

Det är fruktansvärt svårt at tvinga sig själv att äta när man känner sådär, vet hur det är.

fotokrafs
11/5/10, 2:04 PM
#4

När jag tappade aptiten i våras gick jag ner kanske 4-6 kg, vägde som minst 43. Kände man ingen matlust så glömde man att äta, sen så kunde mat och matos göra mig illamående. Minns att maken fick trixa, tex om jag inte kunde äta stekt ägg så testade han att koka ett ägg till mig istället. Sen kom han med en morot eller macka eller liknade till mig då och då. Hade jag inte haft honom hade jag nog gått ner ännu mer.

Tyckte dock det var obehagligt att jag gick ner så mycket så fort men varken läkare eller kurator reagerade nämnvärt över min viktnedgång. Jag fick börja med citalopram igen och fick rådet att dra ut och springa.

Och för mig hjälpte det, min matlust kom rätt snabbt tillbaka igen och snart även vikten. Inge vidare bra tips till dig kanske, men du verkar ha fått bra råd redan så.. Hoppas du får tillbaka aptiten.

isa
11/5/10, 3:49 PM
#5

Om jag inte kan äta så dricker jag filmjölk eller youghurt, nyponsoppa eller annan soppa.Hoppas du får tillbaka din aptit snart igen. Att röra mera på sig, gör mig också hungrig.

StickyKitten
11/6/10, 12:44 PM
#6

Tack för alla tips!

Att dricka är definitivt lättare, så nu har jag fyllt kylen med nyponsoppor och yoghurt. Det är inte optimalt kanske, men jag får i alla fall i mig något. Det där med näringsdrycker lät som en bra idé, i alla fall tills jag hittar något som funkar i längden för som det är nu så mår jag illa av allt, bara tanken på att äta gör mig illamående.

Vad gäller motion så brukar jag ta promenader varje dag, men att springa är jag lite osäker på eftersom jag inte vill riskera att gå ner mer i vikt och sen ändå inte få tillbaka någon aptit. Men jag vet inte.

Annons:
HannaM
11/6/10, 4:56 PM
#7

#6 Smoothie kanske kan fungera? Skvätt i lite sojamjöl så får du lite proteiner också. I ett stort glas kan man ta iaf 1-1,5 msk utan att känna någon smak av det.

Varma koppensoppor? Om det går med varm mat. Inte är det optimalt men vad tusan i det här läget är något bättre än inget.

StickyKitten
11/7/10, 12:09 AM
#8

#7 Ah, bra idé detdär, både smoothie och varma soppor låter som att det kan gå ner :)

Aviendha
11/9/10, 6:45 PM
#9

Du har fått en hel del bra tips här redan men jag slänger in något som iaf ökar min aptit (även om den inte är/varit så kass som din). Olika färger och smaker kan trigga för min del. Tex hallon, kiwi. Kommer bara på bär och frukter nu, men starka färger gör mig lite gladare/mer intresserad i matsammanhang.

Upp till toppen
Annons: