Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
06. Behandling/Medicin

Sertralin.

2010-10-26 23:40 #0 av: Pluupp

Hejsan! Jag har precis börjat med Sertralin, idag är min andra dag med det.

Jag undrar vad ni har haft för biverkningar av det?

Själv, igår (första dan)kände jag mig jättetrött, seg, yr, ont i huvudet och jag sov typ inget inatt :/

Idag känner jag mig orolig, nervös, har skakningar, illamående m.m.

Hur har ni andra känt er de första dagarna? Hur lång tid tar det innan dessa biverkningar slutar?

Anmäl
2010-10-27 00:39 #1 av: [LucyInTheSky]

Jag fick massa biverkningar av den medicinen.. Dålig mage, skakningar, huvudvärk, såg konstiga saker, Kryp i benen..Och det höll i sig hela tiden..

Men en bekant som åt samma medicin fick knappt inga biverkningar alls och dem hon fick försvann på några veckor..

Jag klarade inte av den medicinen så jag bytte. Kände mig sjukare med alla dessa konstiga biverkningar.

Men jag hoppas den ska funka bra för dig!

Anmäl
2010-10-27 01:19 #2 av: gris3n

jag fick mest huvudvärk, å var väldigt torr i munnen rätt länge. så för mej funka de rätt bra. huvudvärken å muntorrheten gick över på några veckor.

Anmäl
2010-10-27 01:57 #3 av: Zaphix

Jag var konstant trött i typ två veckor när jag åt dom, sov största delen av dygnet. Gav upp dom, även om tröttheten kanske skulle gått över om jag ätit medicinen längre tid så var det inte värt det. När jag inte sov så tänkte jag bara på att få sova.. :)

Anmäl
2010-10-27 14:05 #4 av: Kalendula

Dom fyra första dagarna så var jag lite yr. Men sedan har det inte varit något mer än att jag varit lite dåli i magen. Men jag känner mig successivt piggare och piggare. Och ångesten är lättare att hantera. Har hållit på i ca 2 veckor med dem.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Anmäl
2010-10-27 15:59 #5 av: Pluupp

aha :P ingen mer som fått sömnproblem?  jag känner mig jättetrött om dagarna, men när jag ska sova, då går det verkligen inte ;/

Anmäl
2010-10-29 01:20 #6 av: elne

Jag har ätit Sertralin nu i fem veckor, den enda biverkningen jag fått är dålig i magen. Har börjat märka lite förbättringar nu, så hittills är jag nöjd!

Anmäl
2010-10-29 12:21 #7 av: Pluupp

gaah! jag blir typ galen snart. Har ätit sertralin sen i måndags.. Och jag har känt en ständig oro sen dess. väldigt jobbigt!

har fått oxascand som jag kan ta i nödfall.. men jag vill inte ta dem i onödan, bara om jag har mycket  ångest/oro när jag ska sova..

 

 

Anmäl
2010-10-31 01:53 #8 av: UlrikaD

Jag blev jättedålig. Höll ut i 8 veckor sedan fick jag trappa ut dem.

Jag var konstant illamående, kände mig sjösjuk. Varje gång jag ställde mig upp fick jag blodtrycksfall och höll på att ramla omkull. Kunde inte ta mig utanför dörren över huvudtaget så fort jag rörde mig svettades jag floder. Trött konstant. Det var som att få en extra "sjukdom" på köpet. Mådde otroligt mycket sämre än när jag inte åt någon medicin alls.

Nu har jag inte ätit dem på en vecka och biverkningarna har inte släppt ännu.

Anmäl
2010-11-01 10:38 #9 av: Bergspuman

När jag läser sådana här trådar kan jag inte låta bli att reflektera över hur viktigt det är att man hittar RÄTT medicin. Och hur illa en viss medicin kan passa en viss person, medan den kan vara 100% rätt för en annan person.

Jag har prövat 3 stycken innan jag hittade rätt.

Zoloft: Fick mellanblödningar, plus enorma svårigheter att få orgasm.

Remeron: Stor och snabb viktuppgång, utslag i ansiktet.

Mirtazapin: Som ovan.

Nu har jag Cipralex och insättningsbiverkningarna var jobbiga (tinnitus, taskig mage, ökad ångest) men jag har inga biverkningar alls. Orgasmförmågan är intakt, sexlusten likaså.

Och jag vet att det finns personer som tycker Cipralex är den värsta medicin de någonsin prövat Glad.

 

Anmäl
2010-11-03 13:17 #10 av: rolnor

Jag tar Zoloft och tycker att det sabbar min sexlust rejält, snoppen krymper tamejfaan... MEN, det är bra mot min depression..

Anmäl
2010-11-03 15:30 #11 av: indaa

min sexlust försvann också haha..

Anmäl
2010-11-03 15:46 #12 av: rolnor

Ja, jag tycker det inte är ett dugg komiskt, rena skiten, man ser en snygg halvnaken tjej och det händer ingenting därnereSkrikandes

Anmäl
2010-11-03 15:59 #13 av: Bergspuman

#12 Sildenafil / Viagra?

 

Anmäl
2010-11-04 14:11 #14 av: rolnor

Ja, det skulle förmodligen hjälpa, men det blir dyrt, sen har jag ingen partner nu så det drabbar ingen annan än mej...

Anmäl