Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3739 ggr
kerstinjo
10/23/10, 10:54 AM

Viktig information.

Det finns ett begrepp kallat "grooming" som är olagligt och straffbart här i Sverige.

Grooming innebär att en vuxen tar kontakt med minderåriga i syfte att locka till sexuellt utnyttjande av någon form. Läs mer om grooming här.

Så gott som överallt på nätet finns det möjlighet för vuxna att kontakta minderåriga i och iFokus är inget undantag.

Vi vill göra alla medlemmar uppmärksamma detta, särskilt er minderåriga. Lämna aldrig ut personliga uppgifter som adresser och telefonnummer till främmande personer på nätet!

Om ni upplever att någon beter sig på ett obehagligt sätt eller reagerat på något överhuvudtaget, så tala om det för en förälder eller någon annan vuxen i er närhet.

Om det händer på iFokus får ni gärna också höra av er via PM till värden eller till någon av medarbetarna på sajten. Här hittar ni oss. Värd & Medarbetare.

 Kerstin 

 

Annons:
[YlvaP]
10/23/10, 3:33 PM
#1

Puttar upp denna tråd då det är viktigt att budskapet kommer fram.

David
10/23/10, 9:23 PM
#2

Så sant så! Har sett många (ingen medlem här vad jag vet), men som på sin personliga sida skrivit vilken skola de går på osv. Det är jättefarligt och inte alls smart.

Jag är ändå vuxen men försöker ändå att hålla mig så anonym som möjligt. Bara de jag verkligen litar på, och som jag vet vilka de är kan få mer privat information om mig.

Många av de här personerna (finns både män och kvinnor) är proffs på att få förtroenden och därmed lätt att få information om dig, ditt mobilnummer osv.

Det finns ingen "snäll vuxen" som du inte känner som gärna laddar ditt kontantkort.

Men, man ska inte heller glömma, dessa personer finns också i det verkliga livet. Det är viktigt att prata med sina föräldrar vart man ska, om man har sett något konstigt, om någon försökt ta kontakt med dig osv.

Här på iFokus går det utmärkt att ta kontakt med mig som värd eller någon av medarbetarna, bättre att göra det en gång för mycket än en gång för lite.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
10/31/10, 9:04 PM
#3

ja och är har vi Facebookkulturen som förvånar mig…..ungarna utlämnar sig ju totalt… fattar itne, jag lägger inte ut några bilder på mig och är väldigt förtegen. MEn ser man 14 -15 åringar, fritt fram och vilka bilder…… gulp….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

brunette
11/5/10, 3:04 PM
#4

#3  vad är det fel att lägga bilder på sig?

Hawknestgrove
11/5/10, 3:27 PM
#5

Den typen av bilder som många har….. totalt utlämnande…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
11/5/10, 4:19 PM
#6

Har som regel att inte lägga ut något som jag inte kan tänka mig att läsa/se om tio år. För det som en gång läggs ut på nätet stannar där.

Det du som exempelvis 18 åring lägger ut, kan din framtida chef se om 10 år. Eller dina barnbarn! Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Hawknestgrove
11/5/10, 6:31 PM
#7

bra regel att gå efter!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kerstinjo
11/5/10, 9:46 PM
#8

Så sant, många unga tjejjer lägger ut massor med bilder på FB. Lättklädda bilder där de antagligen vill se sexiga/utmanande ut.

Tyvärr så har inte FB något kopieringsstopp på bilderna och de kan hamna var som helst.

Undrar varför de inte har infört ett kopieringsstopp? På Amos hemsida är det kopieringsstopp på bilderna, så det kan ju inte vara svårt för FB att fixa det.

FB och nätet är otroligt stort och bilder kan manupuleras och hamna vart som helst.

Har du lämnat ditt telenummer och/eller mobilnummer så visas det numera.

Själv har jag högsta sekretessen i mitt FB, mestadels hundmänniskor. Hm, attans har inte två kattmänniskor kommit med också?

Men hur många är det inte som samlar "vänner" och tar med allt, även om de inte ens har någon kontakt?

Jag har sett mina jobbarkompisar söm har lagt till allt o alla som sina vänner. Är det ett bekräftelsebegär? För lyckas man lägga till hur många som helst bara för att få upp en hög vänsiffra så är det lite sjukt.

Flera av mina arbetskamrater har frågat mig om FB och konstaterat "Jaha, jag är inte vän med Kerstin". Herregud jag pratar med dem på jobbet och jag skulle aldrig lägga till dem som vänner.Jag lägger inte till utan jag gör en rensning då o då.

Förresten så är jag ganska omöjlig att hitta, för mitt efternamn ser inte ut som vanligt och skulle någon av en händelse hitta mig, så kan de ändå inte komma in på mina sidor.

 Kerstin 

 

brunette
11/5/10, 10:03 PM
#9

#8 tänk att man kan göra på fb så bara sin kompisar kan se bilderna? Sj så har jag bilder på mig typ över allt… Inget fel på det

kerstinjo
11/5/10, 10:11 PM
#10

#9 Jag har inga bilder på mig själv och har inget behov av att lägga ut bilder på mig eller familjen.

Men min FB sida riktar sig mest till en viss kennel och det rör sig för det mesta om labbar och weimaraner. Ett kontaktnät för oss som har hundar från samma kennel.

 Kerstin 

 

David
11/5/10, 10:51 PM
#11

#10. Jag har också högsta sekretess på min sida, och som du vet består bilderna till 99% av katter Glad. (får vara stolt att vara en av de två kattmänniskorna som har äran att vara på din vännerlista)

Var motståndare till FB hur länge som helst, men så blev jag väl intvingad av några hemska kattmänniskor :), men jag är väldigt noga med vem jag lägger till som vän. Det är personer jag vet vilka de är "på riktigt" också, eller åtminstone som jag vet finns på riktigt. Som jag har något gemensamt med.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Denna kommentar har tagits bort.
Aviendha
11/19/10, 9:34 PM
#13

#8 Ett kopieringsstopp hindrar tyvärr bara ett fåtal (som inte kan/orkar använda andra metoder för att få tag på bilden). Skärmklipp/skärmdump tex tar dig förbi sådant, och kan du din sak så ska det gå att plocka ut bilder och info som per automatik dras ner av webbläsaren för att visa sidor.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: