Annons:
Etikettbehandling
Läst 48158 ggr
freudiana
10/8/10, 12:09 PM

Voxra?

Vad har ni för erfarenheter av Voxra?  Tar du den i kombination med annan antidepressiv medicin? Vad är din dagliga dos?

Tacksam för svar!Glad

Annons:
Aviendha
10/8/10, 12:38 PM
#1

Jag tar den och inget annat. Eller ja, sömmtabletter och ångestdämpande vid behov har jag ju med. 300mg/dag.

Insättningen var svår, iaf om jag ska jämföra med några av de SSRI jag testat innan. Mer ångest, illamående och en hel del diffusa symptom och sömnsvårigheter. Läkaren som skrev ut voxra sjukskrev mig under de 4 första veckorna för de biverkningar jag borde få. Jag utnyttjade inte den sjukskrivningen utan gick i skolan som vanligt.

Det var i våras jag satte in den så det är någon månad jag gått på den nu och nu i dagsläget är det få saker jag märker av med den. Aptiten är inte alls vad den brukade, jag känner knappt hunger alls vilket gör att jag lätt glömmer att äta vilket inte är så bra. Jag har gått ner 5-7kg i vikt, vilket kan ha med minskat matintag att göra. Ibland, ofta när jag är trött, så fungerar synen lite märkligt - ögonen skakar. Vet inte hur jag ska förklara det för någon men de vibrerar i sidled om jag försöker tex läsa eller om jag kollar/koncentrerar på något som har ett geometriskt mönster (ex. linjer, rutor eller annat sådant). Muntorrhet kommer och går lite då och då. Har det väl alltid men vissa perioder är värre så det får bli en del tuggummin. Jag tycker själv att jag har handskakningar, det märks en del när jag pysslar och då främst när jag är lite trött. Då blir det svårt att hålla på med pärlor och sådant smått.

Jag tycker själv att jag har en helt annan ångest. Den är annorlunda mot vad jag är van vid och jag har mer av den. Min psykolog verkar inte tycka att det stämmer så jag kan kanske inbilla mig. Han tycker nu att jag är mycket bättre, och kanske är jag inte lika deppad längre, men jag upplever mig själv som splittrad och stissig men jag kan ju inte säga vad och hur mycket som beror på voxran och på mig själv och min sjukdom. Rastlösheten är jag dock säker på att den har ökat. Tinnitus har jag ju sedan tidigare, en rätt lindrig variant men den har blivit mycket värre. Värst är det när man ska försöka sova, ibland är det som om jag hade sirener inne i huvudet vilket inte underlättar insomning eller koncentration alla gånger. Tack och lov är jag duktig på förträngning men det tar ju energi.

Hum, när jag funderade blir det ändå en del saker som den fortfarande gör med mig ser jag :P En av fördelarna är dock att den inte påverkar sexlusten. Den delen har strypts rätt mycket av SSRI för min del och det har varit trist, det är för mig som om en del av livskraften försvunnit. Känner mig mer levande nu när jag kan känna lust, även på ett annat plan än enbart sexuellt.

Känner jag mig hjälpt av voxran? Kanske. Jag vet inte men jag tror tillräckligt mycket på den för att inte vara villig att byta ut den just nu. Jag känner ingen signifikant förbättring och ångesten är ju som jag upplever det högre nu, men om det är priset jag får betala för att inte falla lika hårt så anser jag att det är värt det. Jag har hellre ångest än att inte känna något alls och inte vilja något alls. Jag har en stressig tid framför mig nu så vi får väl se hur väl det faller ut.

Zaphix
10/8/10, 12:59 PM
#2

Jag äter Voxra, ätit det i över ett år nu. I början vet jag att jag blev hjälpt, första månaderna typ. Nu vet jag inte, trodde inte det.
Så jag började trappa ned på den, men då började jag må mycket sämre så gick upp till full styrka igen och ätit den sedan dess.

Ingen SSRI gett resultat på mig, provat en massa olika. Men Voxra är ju en annan typ av antidepressiv och jag tror den fungerar, vågar inte sluta med den än i alla fall.

Äter ingen annan antidepressiv medicin, men äter Lyrica mot ångest (har GAD) vilken jag än sålänge tycker fungerar utmärkt. Så länge jag tar den i tid vill säga, missar jag med nån timma har jag ordentligt ont i varje liten del i kroppen tills jag tagit Lyrican och den börjat verka igen.

Voxra har jag inga bieffekter av, däremot när jag började med den hade jag huvudvärk ett par veckor och när jag trappade upp den låg jag i sängen med migrän en vecka. Men sedan var det okej igen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sorgblot
10/8/10, 5:37 PM
#3

Hej

Jag har ätit voxra ett år eller mer. Jag hade jobbiga insättningsproblem. Yr och illamående så fort jag var uppe och rörde mig. Ibland var det bättre. Vilade mycket och blundade. Men det snurrade ändå lite och det gör det fortfarande ibland när jag blunda. Känns som om jag åker karrussellen virvelvind baklänges. Jag har i periodvis sen jag trappat upp den fått kväljningar av att försöka äta eller bara tanken på mat ibland. Det kommer och går än, men var mest illa i början när jag trappade upp till 300mg.

Jag känner mig som Aviendha, skakis emellanåt, svårt att hålla på med finmotorik. Jaghar lite ryckningar sen tidigare och de har blivit kraftigare, men inte fler. Svårt att somna, men har när det blir riktigt illa Zopiklon att tillgå. I början åt jag Lyrica också en hel massa mg, minns inte hur mycket. Den hade jag dels för depression men också för min ryggvärk efter en olycka. Men när jag slutade med Lyrican gick jag genast ner 3-4kg. Jag är som sagt inte lika hungrig och har inte samma stora aptit som när jag åt lyrican.

Huvudvärk kommer och går lite oftare, men får även ont i huvudet av min nackvärk. Jag tycker nog jag behöver kissa oftare än tidigare. Kan också bero på i de perioder då jag törstar väldigt mycket och dricker massa vatten varje dag. Men det händer att jag behöver gå på toa ofta ändå.

Jag har vid behov Paraflex 300mg vid behöv mot min värk i rygg och nacke.

Öm i leder överlag är jag, kan bero på voxra med också att jag inte orkar röra på mig tillräckligt pga av värken samt mina perioder av depression. Jag har blivit diagnostiserad bipolär II-typ och äter också 250mg Lamotrigin.

Jag vet inte om jag har blivit så hjälpt av voxran då mitt humör går upp och ner, eller om jag mår bättre av att jag får gå hemma och ta det lugnt. Men lite bättre mår jag och känner mig mer känslosam som Avendha. Lyrican gjorde att jag hade noll sexlust och ville knappt ha närhet överhuvud taget. Så den biten spelar inte voxra något med, utan min depression påverkar mest min sexualitet.

När jag läste om ångesten som Avendha skrev om också, så känner jag nog igen det. Att den blivit starkare. Men min har kommit fler gånger. Men som Zaphix skriver så kan det vara lyrican som hjälpt mig tidigare.

Ingen antidepressiv medicin har hjälpt mig tidigare så kanske det hjälper mig eller kanske inte. Då jag äter lamotrigin också som också är mot humörsvängningar vilket kan minska min depression.

Jag känner mig dock såpass mycket bättre att jag snart ska testa med arbetsträning.

Lycka till!

Zaphix
10/8/10, 5:49 PM
#4

#3: Kissa oftare än vanligt skriver du!

Det har jag alltid gjort på alla antidepressiva, springer på toan jämt känns det som

Jag är lite smått hypokondrisk, så trodde i början att jag måste ha nån hemsk sjukdom, eller åtminstone diabetes. Så var hos läkaren och tog massa prover för det, det enda som visade sig var att det var nåt knas med njurarna, antagligen pga. antidepressiva medicinerna. Men inget allvarligt som behövdes göras nåt åt, men en förklaring till det.

Men jag vet inte riktigt vad jag tror, har känslan av att det kan bero på depressionen också. I kinesisk medicin (är intresserad av shiatsu och mitt ex höll på med såna behandlingar) så hör depressioner ihop med vatten, som hör ihop med njurarna. Min TCM'are trodde att det hade med depressionen att gör iaf.

Aldrig hört om nån annan med det problemet pga. antidepressiva (eller just depression då..).

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sorgblot
10/8/10, 6:28 PM
#5

#4 Jo men det tror jag säkert. Kroppen är ju inte i balans, anser jag, när man mår så dåligt. Jag har iofs kissat ofta, min familj har ibland kallats kissande-familjen när vi varit på semester med vänner haha Stanna varannan timme typ. Fast jag var den som inte kissade lika ofta som de andra dock :P

Men det står ibland i bipacken att man kan urinera mera eller tätare som det står så fint, men i voxras bipacksedel står det ju också om njurarna(om jag minns rätt. Hinner inte kolla just nu). När jag började med voxra skulle de ta blodtryck och ibland kolla njurarna. Jag tror de tog blodtrycket 2-3 gånger. Så jaa, kanske ska fråga min läkare om njurarna speciellt om du märkt av det också och att det har lite effekter på njurarna.

Aviendha
10/8/10, 6:29 PM
#6

#4 "Tätare urinträgning" eller vad det heter på fikonspråk är ju faktiskt en biverkning som finns registrerad för just voxra, så varför inte?

Annons:
sorgblot
10/8/10, 7:58 PM
#7

#6 Ja jag hade för mig jag läst det.

MarLin80
10/8/10, 9:51 PM
#8

Jag har precis fått voxra som komplement till min Lithiumbehandling då jag framförallt har mycket depressiva besvär. Har dock bara ätit den i drygt en vecka (150 mg). Jag känner iaf än så länge inga biverkningar av den  - och jag har tidigare haft extremt mycket biverkningar av alla antidepressiva jag har testat. Så, so far so good, men jag känner ingen bättring än heller men det kanske är för tidigt att säga. Jag hoppas verkligen att den verkar då jag äntligen inte behöver känna mig som frigid zombie. Jag är något avtrubbad/likgiltig men det är nog snarare av Lithiumet i så fall då jag var det innan jag började med Voxran och efter jag satte in den inte kände någon skillnad.

Törst och täta urinträngningar hade jag även innan som omedicinerad men har fått ännu mer ökad törst av Lithiumet. Men det tycker jag är petitesser om nu medicinen verkar för mig så att jag kan fungera normalt igen. Då skulle jag vara den lyckligaste och tacksammaste på jorden.

Hade gärna velat höra mer input om Voxra. Hur länge det tagit innan den börjat verka för andra etc.?

Aviendha
10/8/10, 10:08 PM
#9

#8 Om du gått på den i en vecka utan att känna något så skulle iaf jag säga att det är ett gott tecken :) Insättningen brukar ju vara jobbigare än när det stabiliserat sig. Jag kände av dem från första dygnet och det höll i sig i 5 veckor totalt tror jag, från dag 1 tills det planade ut när jag var uppe i full dos.

Det står i bipacksedeln att om man inte märker av effekt efter 4 veckor på 150mg så bör man överväga att höja dosen till 300mg. Sen påpekar de även att det kan ta flera veckor, upp till ett halvår innan full effekt nås. Det kommer ju sällan så att man en dag vaknar upp och allt är bra ch sedan fortsätter det så - det smyger snarare på en. Därför är det lätt att själv missa eventuella effekter av medicin, då kan det vara bra att fråga någon annan om de märker någon skillnad på en eller att man kanske för en humörsdagbok där man i slutet av varje dag noterar hur dagen varit, hur man mått, sätter "poäng" på sin ångest och depp och liknande. Efter ett tag så kanske man kan se ett mönster.

Zaphix
10/9/10, 12:48 AM
#10

Jag fick effekt efter ett par veckor på 150 mg, dock avtog effekten efter nån månad så höjde till 300 mg. Det gav effekt, men ja, nu vet jag inte. Men äter 300 mg och tror den ger effek iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

freudiana
10/9/10, 4:05 PM
#11

Tack så mycket för era svar!Glad

Själv tar jag voxra 300 mg och efexor 37,5 mg dagligen. Jag har tagit efexor i många år och haft ett HELVETE när jag (försökt) slutat med den. Efexor har funkat ok men jag har känt mig avtrubbad, känslolös.

Från början frågade jag min läkare om att kombinera efexor + voxra (en kompis till mig provade detta för 10 år sedan) men han sa att det "inte var beprövat" och att han inte kunde gå med på det… Jösses tänkte jag, det har gjorts i andra länder i 20 år och så säger han att kombinationen inte är beprövad (han menade nog "inte beprövad" på hans egna patienter).

Läkaren sa att jag skulle sluta med efexor innan jag började med voxra, och jag visste att detta skulle innebära 3 mån av helvete. Han skrev ut ett recept på voxra iaf. Så jag hörde mig för med andra, sänkte min dos efexor till 37,5 mg och började ta voxra samtidigt. Inga som helst problem med insättningen och jag känner mig mer "mig själv" än vad jag har gjort på 17 år…läskigt och härligt.

Har inga biverkningar av voxran, men min sexlust är fortfarande kass vilket kan bero på att jag fortfarande tar efexor (försöker långsamt sätta ut den helt).

Vad tar ni för dos av voxra? Undrar vad som är "normaldosen"? Jag tar 300mg.

Zaphix
10/9/10, 4:15 PM
#12

#11: Åt också efexor och Voxra ett litet tag i början, var ett helsike för mig att sluta med efexor också. Jag trappade ned efexorn riktigt långsamt och då fungerade det hyfsat. Fick lägsta styrkan på kapslar utskrivna på slutet, men var ett helsike att trappa ned till att ta dom varannan dag också. Så öppnade dom och hällde ut lite och hällde sedan ut lite mer varje dag tills det inte varnåt kvar. Satte såklart på andra delen av kapseln igen sedan.

Det var enda sättet för mig att kunna sluta på, annars skulle jag aldrig pallat det med alla bieffekter jag fick.

Kommer aldrig mer äta SSRI-preparat pga. alla bieffekter.

300 mg är normaldos på Voxra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MarLin80
10/12/10, 6:06 PM
#13

Aviendha - vad hade du för biverkningar i början som gick över då och hur lång tid tog det innan du kände av en positiv effekt? Jag har inte känt någonting den första veckan men nu har jag börjat få väldigt mycket ångest! Det har jag i princip aldrig annars. Har någon annan erfarit det och i så fall var det övergående?

Konstigt det är med effekten som du skriver också. För mig har alla antidepressiva jag testat haft en ganska snabb effekt (dock inte så bra och med mycket biverkningar). En medicin jag tidigare ätit gav mig full bättring - men efter ca 2 månader också full stjälpning då jag är bipolär typ 2 (också en medicin som stimulerar dopamin och noradrenalin). Men Lithium verkar ju dock gå in väldigt långsamt enligt många och jag har heller inte känt någon signifikant bättring. (eller så är jag något något bättre utan att själv ha hunnit märka det då)

Annons:
MarLin80
10/12/10, 6:19 PM
#14

Oj, nu såg jag att du visst redan hade skrivit om det i ett tidigare inlägg. Jäkla läkare - kan de inte förklara något eller hjälpa/ge bot så förklarar de bort det med att patienten antagligen inbillar sig! Den medicinen jag ätit tidigare som också stimulerar dopamin och noradrenalin blev EXTREMT ångestframkallande när det vände efter drygt 2 månader - dock inte i början om jag inte missminner mig. Den gav mig helt sjuka mardrömmar - kändes nästan psykoslika. Men jag vill ju såå gärna ha den effekten den gav i början.. det är den enda medicinen som gjort mig helt symptomfri och det har ju givit mig stora förhoppningar om Voxran… men nu blev jag väldigt nedslagen…

freudiana
10/12/10, 6:29 PM
#15

14# får jag fråga vad det var för medicin du tog förut som du sa var extremt ångestframkallande?

Jag har inte känt några biverkningar av Voxra, men jag har lite mer ångest än innan då jag tog bara Efexor. Men jag ser det som en bra sak, det är "normal" ångest inför jobbiga saker. Med Efexor hade jag ingen ångest alls -vilket inte är bra i längden. Jag blev avtrubbad och betedde mig annorlunda än jag annars skulle gjort. Tex stannade kvar i hemska situationer eftersom jag inte reagerade normalt när jag var avtrubbad…

Har du testat Efexor? Väldigt bra mot ångest, förskrivs mot bla GAD (generaliserat ångest syndrom), men ingen hit att ta alltför länge. Det enda som håller i längden är att gå i terapi och gå till botten med var ångesten och rädslan kommer ifrån…

MarLin80
10/12/10, 8:23 PM
#16

Men jag har aldrig lidit av ångest innan, alltså som omedicinerad. Denna ångest känns väldigt överdimensionerad och utan större grund. Jag känner mig helt plötsligt skrämd över saker jag aldrig annars skräms av, helt vardagliga ting. Och det har kommit väldigt plötsligt. Men jag hoppas verkligen att det är ett övergående symptom för just nu fungerar jag inte.

Den jag tog för ett par år sedan hette Remeron. Efexor har jag testat och den var inte alls bra för mig. Vill ju heller inte ta en till medicin för att dämpa den ångest en annan medicin skapar…känns ju lite knasigt. Alla SSRI preparat jag testat har dessutom gjort mig extremt avtrubbad känslomässigt och fysiskt och så vill jag inte leva.

Det är iaf skönt att läsa att många mår bra på Voxra, jag skall försöka härda ut ett tag för att se om det är övergående.

Aviendha
10/13/10, 10:58 AM
#17

#13 De insättningsbesvär jag kände var bla: markant ökad ångest, mardrömmar, sömnsvårigheter, lätt illamående, svaghet, darrig, yrsel, allmän sjukdomskänsla, huvudvärk, svettningar.. Det finns säkert mer symptom som jag hade men jag minns dessa mest. Och effekten; ja helt ärligt kan jag inte säga att jag känner effekt. Men jag tror att jag kanske kan göra det lite granna. Om mitt mående vände under sommaren för att jag fick vara ledig (skolstressen tärde enormt på mig) eller pga. medicin, eller för att jag fick vara tillsammans med killen (är särbo pga. studier) eller om det var en kombination kan jag inte alls svara på. När vet jag inte, jag kan inte pinpointa den dagen det vände då det liksom inte riktigt fungerar så, iaf inte på mig :)

sorgblot
10/13/10, 3:16 PM
#18

Jag ska för första gången betala för min Voxra idag. ( har haft frikort) Så jag har ingen aning om vad det kan kosta. Jag hämtar ut tre-pack.. Någon som vet?

Aviendha
10/13/10, 3:40 PM
#19

#18 Första gången tror jag att jag betalade runt 11-1200kr, men jag kan ha fel. Inne på apoteket, på privata sidorna så kan man nog få upp aktuellt pris utefter vart man ligger i "frikortsnivåerna".

sorgblot
10/13/10, 6:37 PM
#20

Ja just det. Har inte orkat ordna med BankId bara hihi

Men nu har jag varit iväg och köpt dem iaf. De gick på 655kr för 3x30 150mg. Kom strax över första "trappsteget" så jag vet inte om det blev någon rabatt. Tack iaf!

Annons:
MarLin80
10/13/10, 8:52 PM
#21

#17 Usch det låter inge vidare. Det är i princip vad jag känner nu. Haft mycket illamående och yrsel och en helt galen huvudvärk nu i tre dagar. Med det har jag verkligen fått tokångest, igår mådde jag sämre än jag gjort på väldigt många år. Jag skall pröva det ett litet tag till men jag överväger faktiskt att sluta. Låter ju inte som att du har fått så stor effekt av den. Innan jag testade Remeron så hade jag också bara fått mindre effekter men när jag testade den och fick en sådan markant effekt så försod jag ju hur det ska kännas, man ska känna sig helt lättad från sina besvär. Det var ju som ett helt berg lyftes från mina axlar och jag kunde helt plötsligt se världen - inte bara se inåt mig själv. Jag kände mig helt lugn och fullkomligt befriad i själen. Frågan är dock om man lyckas komma dit igen (utan allvarliga biverkningar)…

Grodan77
10/13/10, 10:03 PM
#22

Jag har försökt med voxra men det fungerade inte alls för mig…förvärrad ångest o skakningar, myrkrypningar ont i armarna o ingen aptit…gav upp…provade en gång till men även då gav jag upp…kanske kan en "frisk människa" orka med o rida ut biverkningarna men jag har inte nån kraft att rida ut dem….nu fär jag fluoxetin..inte gett effekt men heller inte några otäcka biverkningar.

MarLin80
10/23/10, 4:26 PM
#23

Jag slutade med skiten. Höll på att tappa förståndet av den hemska ångest den genererade. Vågade inte ta mig utanför dörren. Nu har det gått 6 dgr sen jag slutade och det börjar så smått kännas lite bättre. Har fått Remeron istället i och med att den verkat bra på mig innan. Denna gången har de förhoppningen att Lithiumet skall hålla mig från att slå över och må sämre igen efter ett par månader men ja, vi får se vad som händer. Har lite känslan av att alla antidepressiva förlorar sin verkan efter ett tag - om det nu beror på att kroppen vänjer sig, blir resistent eller vad nu det kan tänkas vara som händer. Eller så är det min bipolära hjärna som är problemet…

Fluoxetin har jag ätit. Den var inte bra för mig men jag kommer inte ihåg varför, var ett bra tag sen. Jag antar att den inte gav så stor effekt samt gav mig avtrubbande biverkan som de flesta antidepressiva jag testat…

[Kaktuz]
10/25/11, 8:41 AM
#24

Hatar den… Aldrig sovit så illa innan med medeciner.. Vaknar varje timme, kissenödig ofta.. Har gått på centralstimulerade innan och sovit som en gris på dem.. Och van att göra de annars med. Så mitt humör är farligt, få humörsvängningar, och kraftiga sådana. roliga är att de står att man inte ska ge denna tabl till dem med bipolär för det kan göra den värre Gråter

liawilson
10/25/11, 12:39 PM
#25

Har ätit voxra både 150 & 300-men har inte känt något utav det-tillsammans med det har jag ätit lyrika 100 mg & trattera 60 mg..

Nu har jag slutat med allt förutom lyrikan som jag måste ha-annars mår jag skitdåligt.

*Kärlek & lycka*

Upp till toppen
Annons: