Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 7765 ggr
Indica
2010-09-28 07:38

Första besöket hos psykiatern

Hej, Jag är ny här, och tänkte fråga lite om någon kan lätta på min ångest lite. Jag har nu efter otaliga besök hos kuratorn och läkaren blivit skickad till psykiatriska mottagningen via remiss. Jag undrar, vad brukar man göra där första gången?

Blir jag behandlad eller blir jag utredd, eller vadå? Ska jag träffa en psykiater, eller psykolog, eller ingetdera den första gången?

Om någon har lite svar så skulle jag bli jättetacksam.

Annons:
Bergspuman
2010-09-28 08:38
#1

Troligen får du träffa en psykiater, alltså en läkare med psykiatrikompetens. Ni sitter ner och talas vid, h*n ställer ett antal frågor och ber dig berätta om din historik och ditt mående, då och nu. Det kallas bedömningssamtal så vitt jag vet.

Så gick det i alla fall till den gång jag träffade en psykiater (just då kunde de inte göra något för mig, jag var för "frisk"…).

[rolnor]
2010-09-28 17:46
#2

Ja, och sen kanske dom kan erbjuda medicin (SSRI-preparat skrivs ju ut ganska lättvindigt) och i bästa fall får du tid till en terapeut, KBT, DBT eller PDT kanske. Jag rekomenderar att du provar terapi i första hand, om du får ett val, medicin är alltid en kompromiss (nödvändig i vissa fall)

Vad har du problem med, berätta gärna.

Indica
2010-09-28 19:59
#3

Ja ssri ska jag nog få ut, och risperdal pratade dem om.

Jag är högt deprimerad, plus att jag ser och hör saker som tydligen inte existerar, fast jag upplever dem, alltså exiosterar dem.

Enligt läkaren är jag också väldigt paranoid, och lider troligtvis av psykos just nu. Vet inte riktigt själv, jag tycker jag är helt normal, men min man och läkaren pratade, och min man håler med om allt =S

så jag undrar om dem ska göra en utredning? Ska dem se om dem kan hitta nån diagnos kanske som förklarar allt?

Jag hoppas iaf att det går bra.

Aviendha
2010-09-28 21:17
#4

Ibland gör de utredningar, ibland inte. De måste inte sätta en klar diagnos på en för att kunna behandla men depression skrivs väl troligen in i pappren om det är det man lider av tex. Exakt vad som händer beror ju lite på vart du kommer för jag antar att olika ställen har små variationer i sina förfaringssätt, och sen vad de bedömer att du är i behov av. Skulle du gynnas av en utredning så är det möjligt att de gör en. Men de kanske gör den bedömningen att de bedömningssamtal du kommer gå på ger dem de svar de behöver för att behandla dig på ett bra sätt.

[rolnor]
2010-09-29 16:05
#5

Jag har provat Risperdal men fick bara jobbiga krypningar i benen. Zyprexa var det som funkade för mej, har testat Abilify, Seroquel, Zeldox, men ingen av dom funkade.

Det låter på det du skriver som om du är psykotisk och ett sånt tillstånd är svårt att ta sej ur även med en duktig terapeut, medicin kan göra nytta i det fallet.

[YlvaP]
2010-09-29 22:34
#6

Jag äter Risperidal och jag tycker att den är bra. Fick visserligen myskrypningar jag med men dom försvann efter ett tag. Flört

Annons:
Indica
2010-09-30 07:04
#7

om ni vill så kan ni berätta vad ni åt tex just risperdal för, jag vet ingenting om läkemedel, och eftersom läkaren nämnde det så är jag nyfiken vad folk har fått det utskrivet för?

[YlvaP]
2010-09-30 10:51
#8

Jag har Risperidal mot tvångshandlingar och för att motverka att jag inte blir hypoman när jag äter Venlafaxin (antidepp).

[rolnor]
2010-09-30 19:06
#9

Jag har vissa psykosliknande symptom, ganska allvarligt från och till.

Upp till toppen
Annons: