Annons:
Etikettbehandling
Läst 9417 ggr
freudiana
10/4/10, 9:16 PM

Tillvänjning?

Jag har tagit stesolid till och från "vid behov" i flera års tid, beroende på vilken läkare jag haft. Jag har  fått byta läkare 3-4 ggr/år för att läkarna slutat/flyttat i rasande fart där jag bott (och så en massa omorganisationer dessutom).

De situationer jag känner att jag "behöver" ta stesolid är

1. när jag flyger, jag har rejäl flygrädsla men tvingar mig ändå till att flyga

2. i perioder när min sociala fobi är väldigt svår och jag inte kan gå utanför dörren pga svår ångest

Som sagt, en del läkare har skrivit ut stesolid till mig (jag tar dessutom antidepressiv medicin och sömntabletter vid behov) och andra har varit absolut emot det. Jag tycker att det är en medicin som fungerar bra och jag har inte haft några problem med den.

Vissa läkare har propsat på att jag ska ta sedativa antihistaminer istället, dvs atarax, lergigan, propavan etc -men det slår helt bakut på mig! Testade att ta hälften av en barn-dos Lergigan och var utslagen i 2 dagar. Bokstavligen, Samma sak med atarax och propavan. Vissa läkare har inte lyssnat på det jag sagt, dvs att jag inte kan ta dom läkemedlen alls, och låtit mig vara helt utan medicin för ångest för att "det finns risk för tillvänjning"…. Äldre människor får hästdoser utskrivna av lugnande/sömnmedel utan snack om "tillvänjning".

Det verkar som att läkare tycker att hälsan är mindre viktig för vissa patienter eftersom oron för tillvänjning inte gäller alla deras patienter. Dessutom är det stor skillnad mellan olika läkare, en del är helt mot den här typen av läkemedel, andra tycker att de är bra i vissa fall.

Jag tar antidepressiv medicin sedan 15 år tillbaka, har testat massa olika terapier och går fn i psykoterapi (jättebra) men känner att det definitivt finns tillfällen då jag behöver ångestdämpande medicin. När jag under flera år blev påprackad antihistaminer som jag inte kunde ta började jag istället dricka alkohol för att döva ångesten. Det var definitivt "tillvänjande"! Och oerhört lätt tillgängligt.

Min nuvarande läkare skriver ut stesolid till mig, i den dos HAN tycker jag behöver dvs 5 mg/dag vid behov. Men i verkligheten kan jag behöva ta medicinen 3ggr/dag ibland, och de flesta dagar inte alls. Jag känner ingen abstinens när jag inte tar medicinen, men däremot går effekten över snabbare än vad den gjorde för 10 år sedan. Är det tillvänjning eller bara normalt?

Min antidepressiva medicin förtar en del av effekten av lugnande medicin bör jag tillägga.

Annons:
Aviendha
10/4/10, 10:00 PM
#1

Jadu, läkare är människor med åsikter de med och de förskriver preparat utefter dem med..

Att du inte får samma effekt skulle kunna vara en del av tillvänjning. Visst, det är verkligen inte bra att bli beroende av något och man kanske ska undvika de preparaten - om det går. Sen får man väl ta patientens behov och förutsättningar med i beräkningen, har patienten tidigare visat tendenser till tillvänjning så kanske man ska vara mer restriktiv än om inga finns. Kan jag tycka, men det är ju jag det :P

kerstinjo
10/5/10, 1:05 AM
#2

För att svara på din sista fråga : Är det tillvänjning eller bara normalt? Så skulle jag vilja svara att det är tillvänjning eller rättare sagt en början på ett beroende.

 Benzodiazepiner är otroligt beroendeframkallande och är menat som ett preparat man ska äta tilfälligt.

Känner du ingen abstinens när du nte tar den, så kan det verka OK, men du skriver att du självmedicnerar och ökar dosen, är det då inte lite abstinens?

Det bästa är att du duskuterar det med din läkare och berättar om hur du känner dig och mår.

Jag tycker att man ska vara lite aktsam med benzo, Jag fick ett 20 års beroende och det önskar jag inge.n

 Kerstin 

 

[Juniette]
10/5/10, 1:24 AM
#3

Jag tror det är tillvänjning.
När jag själv tog Oxascand nästan varje dag i ett halvår märkte jag
på slutet att de inte hjälpte, behövde mer och mer för att vara lugn.
Effekten försvann också fortare och fortare.
Det blev ju skrämmande att inte ha den tryggheten med dem som man sökte. Så nu tar jag dem vid absolut sista utvägen och försöker klara mig på atarax och theralen. Inderal funkar också bra för min hjärtrusning.

Allamej
10/5/10, 4:39 PM
#4

Samtidigt finns sådana som mig som ätit benzo av och till i över 10 år. Ingen doseringshöjning har varit nödvändig. Jag låter bli att ta dom om jag inte behöver och är det rent ut sagt katastrof, så att jag inte ens kan vakna på morgonen utan att börja gråta av ångesten så kan jag ta en extra..

men sen återgår det, behövs dom inte så tas dom inte… Jag har offantliga biverkningar av sedetativa antihistaminer och nyare mediciner mot ångest och för sömn… mina ben sprack sönder av Lyrica tex.

Vi är individer. Jag har en beroendepersonlighet men min drog säljs i matbutiken. Tar vi bort dom så ska ni se på abstinens.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[rolnor]
10/5/10, 6:56 PM
#5

Jag har 10mg Stezolid per dag vid behov, för mej funkar dom toppen att sova på, tar dom nästan aldrig på dan. Jag tycker att man får väga nyttan mot skadan, om du hindras i sociala situationer p.g.a. din fobi så kan du ta skada av isoleringen och bli deprimerad, jag tycker att den skadan långt värre än att ha ett visst medicinberoende. Tycker att 5mg per dag låter lite om man har mycket ångest…

freudiana
10/6/10, 2:46 PM
#6

Tack för era svar! GladSkönt att höra lite olika åsikter om saken. Som jag ser det är stesolid ibland det minst onda av 2 onda ting… Om jag är sjukskriven för depression och social fobi i flera månader, inte kan ta mig utanför dörren för att ens gå 20 m till mataffären och socialt liv är bara att glömma -då tycker jag att stesolid hjälper mig att kunna leva ett lite bättre fungerande liv.

Men många läkare tar inte hänsyn till hur smärtsamt det är för mig att leva såhär, jag vill absolut inte leva såhär! När jag är "frisk" är jag en mycket social och utåtriktad person, med ett mycket socialt jobb.

Jag har testat kbt (gav mig ingenting) och går fn i psykodynamisk terapi som jag tycker är jättebra, men terapi tar lång tid och det är naivt att tro något annat. Testar ständigt nya antidepressiva mediciner så jag försöker ju verkligen hitta andra vägar än att ta lugnande medicin. Det är det jag tar till när inget annat hjälper.

Annons:
[rolnor]
10/6/10, 5:56 PM
#7

Jag har haft hjälp av Zoloft också, men tyvärr så blir jag lite "kastrerad" libidon sjunker rejält, även här får jag väga nytta mot skada. Det låter bra att du har ett socialt liv och arbete, det ska du vara rädd om (VÄLDIGT rädd om ).

Upp till toppen
Annons: