Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 5972 ggr
aksaz
11/4/10, 6:54 PM

universum

hej jag har en sk filosofisk tanke som dyker upp i huvudet angående världsalltet universum och så vidare till ursprunget osv ,inget jag tycker jag mår bra av precis utan blir lite konstig känsla ,svårt att förklara ,hjälp

Annons:
Allamej
11/4/10, 7:10 PM
#1

Svindel kanske?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

aksaz
11/4/10, 8:45 PM
#2

nej inte svindel går mer på djupet liksom ???

[rolnor]
11/4/10, 8:52 PM
#3

Det är nog saker som vi alla måste brottas med, vår plats i universum, på Jorden, varför finns vi överhuvudtaget;

"To Be or Not To Be, thats the Question.."

aksaz
11/5/10, 8:39 PM
#4

ja  då kom på rätt spår precis så känner jag upplever ,är nog kanske vanligare än man tror och mer hos djuptänkande människor ,fortsätt gärna att berätta kan vara till hjälp

[rolnor]
11/5/10, 8:51 PM
#5

Ja, jag har fastnat lite, tänker på det att vi "bara" består av döda atomer, utan vilja, hur kan vi fungera som vi gör om det inte finns en andlig värld, om vi bara är en säck atomer och molekyler, det KRÄVS nåt mer, sen kan man ju spekulera, Gud, kanske eller nåt?Glad

aksaz
11/5/10, 9:33 PM
#6

ja då är vi nog på sätt o vis i samma tankebanor ,vi kommer utav himla kroppar ,o är uppkomna av kol o vatten ,så känns det vanliga livet lite utav fadd smak ,med tanke på att vi är i princip komna ur nåt litet bakterieliknande liv till det vi är i dag ,och det är här man önskar man i bland vore en människa som bara kunde tänka för dagen vara som att hälla vatten på en gås ,skall sägas att jag går inte o tänker så här jämnt men jag har mina stunder att utkämpa

Annons:
Allamej
11/5/10, 10:41 PM
#7

Universum är uppbyggd precis som människorkroppen, en cell här och en cell där, imellan dom så finns det bara tomrum, eller mörk materia som man också kallas det.

Universum, precis som människan, hålls igång och ihop av magnetism.

Är vi då universum? Vi består av samma saker, vi är uppbyggda på samma sätt.

Oavsett att jag skrivit det som en frågeställning här så är det vad jag tror, tillsammans med att vi placeras så här, separerat från vårt större själv för att lära oss.

Hej, Jag heter Veronica och är esoteriker.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[hilevij]
11/7/10, 10:10 PM
#8

#6 blev rättså förbannad på det du skrev. Just det här är ett sånt vanligt (och förjävligt) tankesätt hos människor. Att det finns djuptänkande och sådanna som bara tänker för dagen. Har träffat flera personer som jag uppfattat som kloka, men sen när det kommer till kritan har de delat in människor i dessa två grupper vilket dels blockar dem själva från att komma längre i sina "teorier" och dels från att hjälpa de andra.

Kanske finns det faktiskt människor som endast kan tänka ytliga tankar, fast jag tror att om man bara försöker skrapa lite på dessa människor kommer man snabbt fram till att dem lider av problem lika stora och "djupa". Så har alla fall jag mött varit, och jag har riktigt svårt att föreställa mig ett liv utan att tänka.

Åter till din diskution så uppfattar jag det som att du redan har kommit en bit på tänket, och att du har kommit så långt att det ej längre finns någon väg tillbaka. Däremot kan du med lite möda stanna där du är, vilket nog vore det bästa, beroende på vad du vill ha ut av livet.

Maria
11/7/10, 10:14 PM
#9

#8 Sedan kan man vända på det och fundera på om dessa människor som "bara tänker för dagen" (om de nu ens existerar) kanske är de klokaste av oss alla.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[hilevij]
11/7/10, 10:19 PM
#10

#9 tror jag förstår vad du menar, men jag kan verkligen inte svälja att endel människor bara skulle leva på ytan. Även om jag förstår att alla inte tänkar på samma "djup…" Hm, den meningen låter helt fel mot vad jag försöker säga, men hittar inga bättre ord. (ursch att vara så begränsad i uttryck)

Maria
11/7/10, 10:22 PM
#11

#9 Nej jag tror heller inte att någon är såpass ytlig men vad jag menar är att man kanske har kommit till den insikten att man inte mår bra av att grubbla och då är man kanske "ytlig" men klok…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[hilevij]
11/7/10, 10:24 PM
#12

#12, jo det har du rätt i. Det jag stör mig på är ju att man har hört liknande saker, som att man bara ska leva i dagen och allt vad som sägs, men ändå lyssnar man inte på det förrän man har gått för långt x]

[rolnor]
11/7/10, 10:27 PM
#13

Det kan nog vara så att det finns människor som inte reflekterat intellektuellt över sin plats i kosmos så mycket, jag har nog aldrig mött nån sån iof, men man kan vara "stor" på olika sätt, analyserande eller mer åt det känslosamma, eller lita av varje, vi finns väl alla på en sån skala nånstans, precis som du skriver, #11.

Annons:
Maria
11/7/10, 10:28 PM
#14

Visst är det spännande att grubbla över livet.Glad

Varför vi finns, finns det någon mening, tar allt slut, har det aldrig ens börjat, är allt en spegelbild, finns Gud och så vidare i all oändlighet.

När man däremot börjar grubbla så att man mår dåligt och blir påverkad av sina tankar på ett negativt sätt så kanske man ska försöka bryta det mönstret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aksaz
11/8/10, 1:54 PM
#15

inte min mening att såra nån med att säga att ytlig var ett nedvärderad som du sa ,jag menade att det nog kunde vara en tillgång att ta saker med en klackspark ,och inte kanske fördjupa sig  i de så mycket ,men det är väl klart att då är man inte så filosofisk heller ,,men det kan hjälpa att prata med andra som har ett liknande problem osv hej och tack

aksaz
11/16/10, 8:04 PM
#16

#7 långt om länge men undrar vad en esoteriker är ?

Allamej
11/16/10, 8:29 PM
#17

#16 En esoteriker är en sån som tar det gottaste ur valda religioner och gör det till sin egen….  Min förklaring.

Det är den enklaste förklaringen, på wiki får man bara en massa info om olika esoteriska läror och samfund… och det är inte vad jag menar med det.

Om fler en tror på exakt samma sak så börjar det bli ett samfund, och sånt leder till kyrka… eller motsvarande med en ledare och en massa som följer…

Det är helt emot mitt tänk så jag resonerar inte så mycket med folk… dels för att en del är övertygade teosofer och andra ignoranta… oavsett så känns det meningslöst att diskutera religion med någon…

Positivt dock är att om jag ersätter Universum med Gud så håller alla olika religösa samfund med mig…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

busenmenna
11/17/10, 3:39 PM
#18

#8. Stundtals är jag avundsjuk på "tänkbarapå dagenmänniskor"!

Det måste vara busenkelt att leva om man bara lever för stunden…..

mulac
11/17/10, 6:09 PM
#19

Vi märker av förändringar i vår närmiljö och även globalt så blir det svårt för många att hantera "vardagen". Psykologin är ingen exakt vetenskap så vi ser kanske en förändring till det "okända" . För ett antal år sedan var det mycket med personlig utveckling och det har nu blivit andlig utveckling och psykologin kan bara inte hantera alla människor och ge dem droger. Sedan har vi fenomenet http://www.fredsprojektet.nu/index.php?p=reportage&view=2 som ökar varje dag. För att inte tala grannkanalen Illuminati i fokus !

Vågar vi ta del av detta utan att klassas som psykiskt störd eller är det något annat bakom?

Maria
11/17/10, 6:11 PM
#20

#19 Man kan ju växla mellan illuminati och skepticism så det blir en balansFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
aksaz
11/17/10, 6:34 PM
#21

#18 det var den tankegången jag menade där man kunde spara sig mot allsköns vetande som man mår dåligt av ,bekymrande tankar som går på djupet osv

mulac
11/17/10, 8:30 PM
#22

Men denna känns som hemma …skönt eller?

Zaphix
11/18/10, 9:24 AM
#23

Äh, jag funderar aldrig på svaret på frågan om livet, universum och allting längre. Jag har redan svaret.

Jag funderar numera istället på vad frågan är. ;)

#8: De finns!

Det finns folk som lever i nuet, de som inte reflekterar och granskar saker. De som bara är.

Taoister.

Att vara boksmart, vara kritisk och ständigt söka efter kunskap är inte att vara vis. Att försöka söka svaret på livetas alla frågor är heller inte att vara vis, vilket ju många faktiskt anser. Som du skriver, att se sig själv över andra för att man ifrågasätter och filosoferar är inte så bra.

Jag har alltid varit tänkande, ständigt funderande över existensiella frågor. Men har insett nu att det ger mig inget, komnmer aldrig hitta svaret utan det ger bara tomhetskänslor och gör att allt känns meningslöst.

Visst funderar jag fortfarande över sånt, men jag försöker att inte göra det. Jag försöker att istället leva här och nu, ta saker för vad det är och leva med öppet och nyfiket sinne, jämfört med att ständigt söka efter ny kunskap.

blablabla

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: