Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 9867 ggr
MarLin80
2010-09-25 13:49

Lithium

Jag har nyligen blivit diagnosticerad bipolär typ 2 och börjat äta Lithium i drygt tre veckor. Har tidigare testat Ergenyl i drygt två månader vilken inte gav någon effekt alls, endast extrem avtrubbning.

Jag känner ännu sålänge inte någon effekt av Lithium heller, dock inte lika mycket avtrubbning, men undrar om andra som har erfarenhet av medicinering med Lithium skulle kunna svara mig på hur lång tid det tog innan medicinen hade någon verkan? Jag har läst att det kan ta ett tag men skulle vara väldigt tacksam om jag hade kunnat få höra lite personliga erfarenheter…

Annons:
evrekaw
2010-09-25 23:25
#1

Jag har ätit lithium i många år. Det tar ett tag, några veckor innan du fått upp halten i blodet för att det ska bli någon effekt.

Jag kände inte av någon effekt sådär direkt. Men vad som märktes med tiden var att mina toppar inte blev lika höga och mina dalar inte lika djupa.

Med andra ord trollas inte allt bort, men det lindras. Och detta märker man inte direkt. Det tar sin tid.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

MarLin80
2010-09-26 14:22
#2

Okej, tack för ditt svar. En annan fråga; känner du dig avtrubbad av det?

evrekaw
2010-09-26 19:42
#3

#2 Nej, lithium verkar inte på det sättet. Man "känner" egentligen inte av det direkt så. Det märks bara med tiden att ens svängningar inte blir lika höga och lika låga…

Jag märkte det inte så mycket själv, det var min man som la märke till förändringen mest… Framförallt att jag bara blev lätt hypoman och inte längre tokmanisk - men det fattade jag inte själv.

Jag märkte bara att botten på depressionen blev mindre långt ner… Och mina deppsvackor kommer alltid runt jul, så jag hann ju äta Lithium i ett halvår innan Jag kände av att den gav effekt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

MarLin80
2010-09-27 01:03
#4

Jaså bara runt jul! Vad skönt. Jag har dem i princip dagligen, upp och ned, snabba cykler, utöver de längre djupare depressionerna jag har haft. I mitt fall är det det depressiva jag lider mest av. Såklart även den extrema stressen jag hela tiden känner då jag är hypoman men jag blir aldrig "tokmanisk".

Konstigt det där hur så många inte känner av någon avtrubbning, det har jag kännt av med i princip varje antidepressiv medicin jag har testat. Inte alls lika mycket med den här men jag känner mig ändå väldigt likgiltig och så känner jag mig inte utan medicinering - då kan jag när jag mår bra njuta av de små sakerna i livet.

Det är tungt nu, framförallt för att medicinen inte har börjat verka än - samtidigt som jag känner så här. Jag hoppas verkligen att det blir bättre…

evrekaw
2010-09-29 22:53
#5

#4 Ge det lite tid. Lithium är inte något man får snabb effekt av. Är du säker på att "likgiltigheten" beror på lithiumet? Jag kännde inte av något sådant och eftersom jag är med i föreningen Balans, känner jag många bipolära som äter lithium - ingen känner sig avtrubbad eller likgiltig…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

MarLin80
2010-10-05 19:31
#6

Det var skönt att höra men tyvärr har jag fått höra annan input också; har hört/läst om människor som känner sig väldigt avtrubbade/tröga med lithium. Jag har blivit lite avtrubbad/likgiltig och frånvarande sen jag började med det ja, men jag får helt enkelt vänta och se om saker och ting förändras… Tack för dina svar.

Annons:
Bergspuman
2010-10-06 18:42
#7

Kan inte litium även orsaka kraftiga skakningar?

evrekaw
2010-10-06 20:55
#8

#7 Jo, Men det är lätt att undvika. Lithium är ett slags salt, så man behöver dricka mer.

Jag blir skakig när jag druckit för mycket kaffe och/eller för lite vatten. Men som sagt, ser man till att dricka som man ska och inte bara kaffe (som är vatskedrivande) så slipper man skak…

Man kan också bli skakig inledningsvis - men detta går över.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: