Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4415 ggr
Tangotime
2010-10-07 10:33

Energi av annans olycka?

Här om dagen träffade jag en gammal bekant i affären. Jag har hört genom gemensamma vänner att hans fru har inflamatorisk bröstcancer och kommer troligtvis inte att reda ut det. Så när han frågade om allt var bra med mig vände jag på frågan och sa att mig är det ingen fara med, frågan är ju hur det är med DIG? Han drog hela historian lite snabbt (han kör bröd och var i butiken för att plocka upp så han jobbade ju.) Dom har 4barn var av ett var sen tidigare förhållanden och två gemensamma. Han berättade att om läkarna har rätt kommer han att sitta själv med fyra barn på julafton. Jag har tänkt, funderat, ältat och tänkt lite till. Läst hennes blogg och läst om hennes sjukdom och behandlingar. Och jag KAN bara inte släppa detta. MEN det ger mig själv energi! Hur eländigt jag än tycker att mitt liv kan vara vissa stunder så är jag otroligt tacksam för att jag är "frisk" och får se mina barn växa upp! Jag orkar faktiskt ganska mycket och livet är trotts allt inte bara skit.

När andra lider vill jag genast hjälpa dom på ett eller annat sätt. Men risken att "tränga sig på" är ju överhängande.

Någon som har liknande erfarenheter? Hur kan jag ta tillvara på detta på bästa sätt. Just nu är jag lite rädd för att det ska rinna ut i sanden och jag glömmer bort allt jag ska vara glad för osv…

Annons:
Kalendula
2010-10-09 12:33
#1

Det bästa är ju att fråga om personen vill och behöver hjälp eller avlastning på något sätt. Många gånger uppskattar människor att andra faktiskt tränger sig på och faktiskt frågar.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

freudiana
2010-10-09 16:21
#2

Förstår vad du menar! Helt plötsligt får man ett annat perspektiv på sitt eget liv och kan se att man har mycket att vara tacksam för! Det är bra att få sig en tankeställare ibland och inse att man inte är den olyckligaste människan i världen, vilket man tror när man är deprimerad…

Kram!

Tangotime
2010-10-09 17:36
#3

Nu har min man görjat byta panelen på garaget, så jag har tagit lite spill och gjort en hylla som jag ska skicka till henne. Kan ta bild när den är klar sen. Hoppas hon blir glad! Jag kan inte sluta tänka på henne!

http://lindaskriver.blogspot.com/

StickyKitten
2010-10-10 00:22
#4

Skriv ner det kanske? Jag tror inte att man kan hålla kvar känslan av energi och tacksamhet hur länge som helst, det rinner alltid ut i sanden. Tillslut tar man det alltid för givet och man orkar nog inte annars. Men om du skriver ner det så kan du plocka fram och påminna dig själv då och då Glad

(Tillägg: Jag tolkade det som att du vill nyttja energin för dig själv och ta vara på ditt liv, men du kanske menar att du vill hjälpa familjen? )

Tangotime
2010-10-10 16:58
#5

#4 Både och;-) Jag vill verkligen hålla kvar vid den energin och utnyttja den väl. Men jag vill även hjälpa familjen. Men att hjälpa kan vara svårt som helt utomstående. Så jag har valt att snickra ihop en liten fin hylla med två tavelramar och två värmeljus. Ska fixa en rosabandet "rosett" eller vad kallas dom? Är ju ingen rosett men ni förstår nog vad jag menar. Ska köpa en sån och sätta på en av tavelramarna.

Bild kommer när det är klart!

Funderar på att skriva ett litet meddelande i en av ramarna. Där sitter ju ett vitt papper i varje i stället för kort nu. Så jag kanske skriver en rad om att det bara är att höra av sig om dom vill/behöver hjälp med vad som helst!

StickyKitten
2010-10-11 20:58
#6

#5 Låter jättefint faktiskt. Och jag tror inte att man varken kan eller behöver göra särskilt mycket, en fin gest kommer man långt med.

Annons:
Tangotime
2010-10-12 10:55
#7

Mm, hyllan hänger i min hall nu. Har fått så mycket kritik på cancer i fokus så jag behåller den hällre än riskerar att såra. Har tappat lusten helt och ska tänka ut något annat. Nåt tråkigt som blommor kanske… det sårar ju ialla fall inte.

StickyKitten
2010-10-12 18:15
#8

Okej, vad tråkigt Obestämd

Tangotime
2010-10-12 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Skit samma, jag försöker att inte ta åt mig av vad folk på nätet tror om mig. Men det är inte alltid så lätt! Nu hänger hyllan i min hall i stället. Vad tycks av en lastbilschaufför med tummen mitt i handen?

StickyKitten
2010-10-12 18:25
#10

Riktigt fin Glad Jag förstår visserligen de som säger att den sjuke kan ta illa upp, för så kan det ju bli, men jag tror att en del av den kritik du fick beror på att folk är ovana vid fina gester och tycker att det är konstigt. Vilket är synd.

Upp till toppen
Annons: