Annons:
Etikettbehandling
Läst 4403 ggr
Saga85
2010-09-29 03:30

Lugnande - när?

Var på vårdcentralen idag för att åter börja med Citalopram. Dock skrev läkaren även ut Sobril. Jag har ingen erfarenhet av lugnande/ångestdämpande sedan innan och fick inte så mycket info (akuttid, 15 min) - inte mer än doseringsanvisningen på asken (1 tablett vid behov. Max 3/dag).

När är det egentligen meningen att man ska ta dem? Endast när man kommit till det stadie att man ligger ihopkurad i sängen och störtlipar/hyperventilerar/stirrar in i väggen? Eller även när det "bara" är jobbigt, men man inte är helt handlingsförlamad? Kanske dum fråga, men jag har noll koll och känner mig lite dum för tillfället.

Annons:
Zaphix
2010-09-29 09:36
#1

Innan du kommer till det värsta stadiet, när du börjar känna att det är på G.

Så har jag gjort, och det fungerar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aviendha
2010-09-29 13:09
#2

Det är ju lite som och personligen så skulle jag väl även säga att det varierar med preparat. Ex så får jag inte ut värre prylar än Atarax (antihistamin enbart i det) och där kan man ju ta en när man är smått orolig bara. Nu fungerar de ju inte för annat än att däcka mig ändå men ;)

Sobril däremot är ju en av de där "risk för tillvänjning föreligger". Det beror väl lite på hur ofta du har behov av dem men jag skulle väl generellt säga som Zaphix - när du känner att det är på gång för att undvika de där ligga-och-vagga-i-fosterställnings-attackerna. När du känner att du behöver helt enkelt.

evrekaw
2010-09-29 18:33
#3

Det finns alltid en tillvänjningsrisk med lugnande, man bör därför följa läkarens föreskrift. Så länge du håller dig till vad som är föreskrivet finns ingen fara.

Jag tar bara mina när det är som värst. Periodvis har man ju flera dåliga dagar i rad. Detta är okej - bara det inte blir vanemässigt att, bara för att du känner lite "gnag" går du automatiskt till pillerkartan/burken…. Men jag tror inte att detta är någon fara för dig, för just detta att du uttrycker oro för detta ser jag som ett sundhetstecken.Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2010-09-29 21:30
#4

Lite beroende på vad jag gör, eller hur situationen för dagen ser ut så tar jag dem antingen i förebyggande syfte, eller om jag kan så väntar jag tills de verkligen behövs.

Nu har jag ätit liknande tabletter i så många år att antingen är jag redan beroende, eller så har jag lyckats att inte bli det, så då känner jag att jag kan chansa lite mer.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Saga85
2010-09-29 22:28
#5

Tack, nu känner jag mig lite klokare iaf. Skönt att ni psykologimänniskor finns när sjukvården inte riktigt har tid Kyss

Tillvänjning - är det att det är beroendeframkallande eller bara att man efterhand måste öka dosen när kroppen vänjer sig vid det? Jag är lite av en beroendemänniska, men medveten om det och försöker tänka efter före.

Testade en första Sobril igår, och det kändes så jäkla skönt att slippa den där konstanta ångestklumpen för en stund och slippa grina så fort någon pratade med mig. Blev ju nästan människa.

#2 Atarax stoppade en vän i mig i somras när jag bröt ihop under Arvikafestivalen. Sov bort hela dagen på det. Tur att det inte var vad jag fick nu, jag är slö och orkeslös nog som det är Oskyldig

evrekaw
2010-09-29 22:38
#6

#5 Tillvänjning är både ock… Både att man börjar behöva dem och att man måste öka dosen för att få effekt…

Precis som David säger kan det vara smart att ta dem i förebyggande syfte - om man vet att man ska göra något som är ångestladdat. Exempelvis jag hatar att gå in i köpcentran… Om jag måste dit så tar jag en innan för att slippa få panikångest…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Aviendha
2010-09-30 02:03
#7

#5 Hahaha! Lite så här med. Det fungerar ju om jag sitter en kväll och har megaångest - då somnar jag och slipper skiten men om jag sitter mitt i en föreläsning och inte kan tänka klart pga. ångest så är det värre. Jag har ju trötthetsproblem i vanliga fall (japp, somnar lite hur som även fast det är intressant) och på atarax så är det lika bra att plocka fram kudden om jag ska upp i en dos som kanske kan ha något som är i närheten av en möjlig effekt på ångest.

Skönt att det fungerade! Jag tror ju att bara den vetskapen - att man har en utväg, en hjälp, gör att det kan bli aningens enklare att hantera vardagen.

Saga85
2010-10-01 14:21
#8

#6 Tack, då ska jag försöka lära känna min ångest nu också.

#7 Jobbigt, men borde det inte finnas något annat att ta som inte däckar dig? Jag var lite rädd för det när jag hörde "lugnande", men blev snarare lite vaknare på Sobrilen (förutom när jag skulle somna på kvällen - det gick sisådär).

Aviendha
2010-10-02 00:55
#9

#8 Om jag bara kunde få tag i en läkare så.. Det tog mig ett halvår sist, och hon tyckte att atarax var mycket potent och mer än nog, hon tyckte inte att jag hade ångest eller egentlig depressionsproblematik heller för den delen. Jag orkar inte jaga, jaga, jaga och tjaffsa för att eventuellt få bättre ångestdämpande när jag inte dör utan det. Bara att få tag på en läkare är så ångestframkallande och svårt här så att jag hellre avstår. Visst skulle jag må mycket bättre utan gnaget och de få attacker jag har, men för det mesta så överlever jag ju. Om inte annat kan jag ju däcka på atarax ;)

Kanske blir du piggare eftersom ångest tar så hemskt mycket energi. Utan den så kanske du har lite kvar att lägga på annat liksom?

Upp till toppen
Annons: