Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4482 ggr
[Hilo]
9/26/10, 10:44 PM

Hantera/hjälpa - Höstdepression?

Hej! (Ny här)

Jag är en av de få människor som inte kommer in i det.
Jag älskar när mörkret och kylan kommer, men till saken.

Min pojkvän börjar så smått sjunka ner i en höstdepression, och han är en ganska trasig själ utan det ändå.

Jag har inte läst så mycket om just höstdepression, men finns det något som man, som anhörig kan göra för en människa som kommer in i det?
Jag vet inte om det kommer bli värre, men jag hoppas inte det.

Är det någon som vet någon riktigt bra sida man kan läsa om det, tips och råd, allt är välkommet!

Trevlig kväll!
/Hilo

(Äsch, inlägget hamnade fel - Flytta gärna på det)

Annons:
Aviendha
9/28/10, 6:37 PM
#1

Allmänt finns det ju en del saker som alltid tjatas om vid depp: bra kost, god sömn och motion. Gärna utomhus. Passa på under de ljusa timmarna och ta tiden att beundra det vackra som man kan hitta. Att hålla igång gör mer än att bara röra på kroppen och förbränna kalorier, det är viktigt nog för oss men rent psykologiskt så är det även mycket viktigt på ett mer undermedvetet plan.

Engagera och fokusera i något nytt kan hjälpa. Bryta mönstret och tankarna "helt enkelt".

Om det är själva ljuset som spökar (en del reagerar ju enkom på det, andra mer på symboliken i mörkare tider) så ta tillvara på så mycket dagsljus som möjligt. Ha ljust inne och kanske testa ljusterapi?

Medicinering kan ju kanske behövas i vissa fall om man blir så nere att man inte klarar av sin vardag. Samtalsterapi kan även fungera vid årsbunden depression.

[rolnor]
9/28/10, 7:40 PM
#2

Kanske Johannesört, har ju en dokumenterad effekt på mildare depresioner, jag brukar köpa hela växten nermald, finns på hälsokostbutiker, sen kan man brygga te, riktigt gott!

En läkare skulle kanske rekomendera SSRI.preparat, Fontec, Cipramil; Zoloft etc.

[Hilo]
9/28/10, 8:36 PM
#3

Ljusterapi!
Jättebra idé.

Tack, ska köpa hem lite Johannesört och testa Glad

StickyKitten
9/29/10, 12:34 AM
#4

Enligt somliga ska D-vitamin hjälpa mot höstdepressioner. D-vitamin bildas ju i huden när vi solar bland annat, vilket man inte gör så mycket under höst/vinter och därför kan ha lite låga nivåer. Och låga d-vitamin-nivåer ska tydligen ha ett samband med depression, om jag fattat saken rätt. T.ex här kan man läsa om det:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2251

Jag är inte hundra på att detta verkligen är vetenskapligt bevisat och allt, men d-vitamin-tillskott kan man köpa på apoteket för typ 90 kr, så det är värt att testa.

[Hilo]
9/29/10, 7:53 AM
#5

#4 Tack tack Glad

Aviendha
9/29/10, 12:52 PM
#6

Åh, AD-droppar som man fick när man var liten - de är ju supergoda! Kanske ska ta och investera i en flaska bara för att Flört Hoppas bara att de smakar lika nu när A-vimaninet är bortplockat ur dem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: