Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 3778 ggr
evrekaw
9/24/10, 11:52 PM

Rastlös

Här sitter jag och mår egentligen bättre än på länge. Jag har inte ständig upp och nedgående ångest - vilket är en salig befrielse som inte kan uttryckas i ord.

Det är som att ha kommit ut ur en glasbubbla. Jag har energi, orkar göra saker, slutföra saker. Jag är glad och positiv - ingen paranojja mer…

Men… en biverkan är rastlöshet. Jag är så rastlös och detta är småjobbigt när jag får svårt att sitta ner framför tv:n och se klar en film med familjen. Eller som i dag när det var föreläsning hela dagen. Jag trodde jag skulle gå åt innan den var över.

Var tvungen att åka iväg på lunchen och köpa garn och stickor, fast jag har sånt hemma, för att kunna klara av att sitta och lyssna resten av dagen.

Såg hur min chef sneglade konstigt på mig för att jag satt där och fokuserade på min stickning istället för föreläsningen…

Hur hanterar man rastlöshet - någon som vet? För jag vill inte sluta med medicinen - den har gett bättre effekt än väntat i övrigt - över förväntan… Någon som har ett gott råd?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Musiken
9/25/10, 12:00 PM
#1

Usch, aldrig roligt att vara rastlos! Jag ar valdigt rastlos till naturen, och jag brukar bara forsoka halla mig sysselsatt. Virkar/malar/sitter och klickar runt pa datorn/spelar spel pa mobilen samtidigt som jag kollar pa film, sitter pa forelasningar eller tittar pa TV. Klarar inte riktigt av att bara gora en sak samtidigt. Nar jag lagar mat sa diskar jag samtidigt, for de dar 2 minutrarna eller vad det kan vara medans loken bryns far det att krypa i kroppen pa mig om jag inte gor nagot. Pillar alltid med haret eller naglarna hela tiden for att ha nagot att gora. Som just nu t.ex. Jag kan inte bara sitta och skriva det har inlagget, jag maste pilla med haret, titta pa en video pa youtube och sitta och skaka pa benet for att sta ut med att sitta och skriva. Och anda kryper det i kroppen pa mig.

Manga uppfattar det som respektlost att jag standigt haller pa med nanting annat medans de pratar eller annat som kraver min uppmarksamhet. Hamnade ofta i trubbel i skolan for att jag "inte lyssnade utan bara satt och ritade", och manga sura blickar har jag fatt nar jag dragit med mig virkningen till forestallningar eller sitter med mobilspelen pa bio-dejter osv. Men da ar det bara att forsoka forklara att jag maste halla pa med nanting for att kunna koncentrera mig pa vad de gor, annars skulle jag bara sitta och kanna paniken och rastlosheten vaxa i mig.

Motion hjalper lite ocksa, forutom att forsoka halla sig sysselsatt. Att fullkomligt kora slut pa sig. Da ar det lite lattare att varva ner.

evrekaw
9/25/10, 11:29 PM
#2

Skönt att höra att man inte är ensam Musiken. Att se till att ha något att göra, virka, sticka, hjälper. Känns så jobbigt bara vid tillfällen som gårdagen då jag förväntades att sitta en heldag och vara still och lyssna… Det bara kröp i mig. Får ta med virkning, stickning hädanefter…Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: