Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 3524 ggr
skaalman
10/17/10, 10:06 PM

bli inlagd

hej,

kortfattat, jag är i depression, har ångest, ätstörning, fobi för det mesta, skadar mig själv och tar snart livet av mig. jag har en underbar flickvän som hjälpt mig i ca 5 mån nu men hon börjar såklart tröttna på att jag bara mår dåligt o gråter hela tiden. så jag bestämde mig för att söka hjälp för att vi ska kunna vara tillsammans. hade jag inte haft henne hade jag bara struntat i allt.. men jag känner mig så jävla elak mot henne.

jag är sjukt nära på att ta livet av mig… jag måste göra nåt åt dethär. NU. är det möjligt att bli inlagd för det här? föe jag vet att jag inte kommer finnas kvar speciellt länge annars. vad ska jag göra? vart ska jag vända mig????? snälla hjälp

Annons:
skaalman
10/17/10, 10:11 PM
#1

förresten är jag 17 år

Aviendha
10/17/10, 10:48 PM
#2

Visst kan du bli inlagd! Och det är super att du vill söka hjälp, för det låter som att du behöver det.

Kolla listan längst upp bland inläggen så har du en del telefonnr. Hittar du inget där (om det skulle vara fel nr) så ring 1177 (sjukvårdsrådgivningen) så kan de berätta vart du kan vända dig, eller 112 om det är akut och du själv inte kan ta dig till akutpsyk.

skaalman
10/17/10, 11:29 PM
#3

okej, vad ska jag se fram emot om jag ringer dit? hur funkar det? vad händer om jag blir inlagd?

Aviendha
10/17/10, 11:42 PM
#4

Jag har aldrig själv ringt annat än 1177, där möts man av en sjuksköterska och man beskriver sitt problem och de kan då råda en vart man ska vända sig. Akutnr och liknande vet jag ärligt talat inte men jag gissar att de kommer ställa en del frågor för att kunna bilda sig en uppfattning om dig och din problematik.

Om du blir inlagd så kommer du alltså att vistas på en speciell avdelning. Vad ska jag säga om det? Det är lite sjukhusavdelning över det hela. De kommer intervjua dig om dina problem och sen ska de bedöma om det är lämpligt att du får komma och gå som du vill. Kanske går man igenom om du behöver speciell hjälp, kanske pratar man om mediciner. Exakt hur det går till kan säkert skilja från ställe till ställe.

Zaphix
10/18/10, 12:29 AM
#5

Ringer du till akutpsykiatrimottagningenn får du prata med en sköterska, berätta hur du mår, vilka problem du har och vilden bakgrund du har inom psykiatrin. Om du har kontakt med läkare, terapeut eller nåt sånt.

Jag har ringt dit ett par gånger och varit självmordsbenägen och mårr urkasst, men för mig har det hjälpt att få prata med någon och få råd om hur jag ska göra för stunden och på längre sikt. Har alltid haft läkare och terapeut jag kunnat prata med dagen efter, ringt på kvällen/natten.

Åker du dit får du prata med sköterska först och sedan med läkare som beslutar om du blir inlagd eller inte. Berättar du att du vill ta ditt liv blir du nog inlagd, annars hemskickad med recept på atarax och remiss till öppenpsykiatrin om du inte redan har kontakt där typ..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: