Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4721 ggr
Pauliine
9/14/10, 9:36 PM

Varför drömmer vi?

Jag såg nyss en dokumentär på tv där en ny teori om  varför vi drömmer togs upp. Det handlade om att vi ville stärka våra minnen och att det är livsviktigt att drömma, men att hjärnan "blandade ihop" olika minnen och att vi kunde vakna dagen efter och ha ändrat minnet vi hade dagen innan en del.

Jag tror mer på att det är vårt undermedvetna som tas upp, lite mer Freuds teori tror jag på. Sjukt intressant är det iallafall. Vad tror du?

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
Kalendula
9/14/10, 11:03 PM
#1

jag tror att vi drömmer dels för att hjärnan måste sortera upp allt som hänt under dagen till olika minnesbanker. Och dels tror jag att vi drömmer för att vårt undermedvetna har något att säga som vi måste ta tag i.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

evrekaw
9/15/10, 5:47 PM
#2

Freud trodde ju att drömmen var våra ouppfyllda önskningar… Har också hört teorin om att vi bearbetar dagen vi genomlevt dagen i drömmen. Den tror jag till viss del på.

Det sägs också att vårt undermedvetna kommer till tals i drömmen…

Vem vet? Jag vet bara att det var ytterst länge sedan jag drömde något jag sedan när jag vaknar minns och vet om att jag drömt. Men detta behöver inte betyda att jag inte drömt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
9/15/10, 6:23 PM
#3

Jag tror det är minnen, det undermedvetna samt att man kan ha sanndrömmar om framtiden.

[BigMama]
9/15/10, 11:45 PM
#4

Obearbetat undermedvetet tror jag. Det undermedvetna som pockar på din medvetna uppmärksamhet.

Sjukt intressant, som sagt.

[rolnor]
9/16/10, 6:42 PM
#5

#4 Instämmer helt, men det kan vara bökigt att analysera, det som sker i drömmen kan vara symboliskt, jag drömmer ofta t.ex. om att jag helt plötsligt kan flyga (helläckert!) och för mej handlar det i det vakna tillståndet om att jag faktiskt kan leva fullt ut och att jag kan älska andra och mej själv, bara som ett exempel.

evrekaw
9/16/10, 8:42 PM
#6

#4 Tror nog också mest på den varianten!Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Loveferrets
9/23/10, 8:00 AM
#7

Ja det kan man undra, otäckt är det i alla fall.

Pauliine
9/23/10, 11:03 PM
#8

#4 Tror också på det, ett exempel är att jag oftast är jagad i mina drömmar - Ser det som om jag har ett problem som jag smiter ifrån och vägrar ta tag i.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Eleya]
10/9/10, 12:21 AM
#9

Jag är ganska osäker på varför. Kan vara dagliga minne och lärdommar som sorteras i hjärnan..men det förklarar inte de tydliga minnena som är flera år gamla som spelas upp i dömmarna. Inte heller upplevelser man aldrig varit med om..som t.ex. att bli skjuten, flyga eller krocka med en bil och dö (Såvida inte man har återfötts och ens djupaste minnen är det man återupplever).

Jag har även haft drömmar som var sanna, den mest skrämmande var i våras då jag drömde om min nyopererade morfar..natten innan jag ens fick reda på att det stämde! Jag tror jag var i chock i dagar.

Det är mycket märkligt med drömmar..men jag älskar dem och förundras varje gång jag detaljerat minns varje dröm. Jag älskar att sova och det är inte för att jag är lat. =)

vino
10/9/10, 12:21 PM
#10

drömmar är jätteintressant!men jag skullenog inte vilja tyda dem, dåfick man mycket att funderapå.

jagdrömmer alltid mardrömmar någondag innan jag blir förkyld eller sjuk. detär konstigt.

Upp till toppen
Annons: