Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4039 ggr
Allamej
9/19/10, 1:41 PM

Idag avgörs det

Kommer livet eller döden att vinna?

4 år till med alliansen innebär att jag nästa höst hamnar på gatan. För med dom indragna pengarna till kommunerna som finansierar skattesänkningarna så måste det prioriteras… sociala, skola vård? vad kommer att få mest av dom pengarna?

Knappast sociala…

Och då sitter jag där, eftersom alla skyddsnät har rivits ner och blivit dom där extra hundralapparna i plånboken…

Idag känner jag vad Liza kände, skräcken inför vad som komma skall… En dag som denna är Flikkan77 väldigt nära.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[YlvaP]
9/19/10, 3:24 PM
#1

Håller tummarna med dig.

Hawknestgrove
9/19/10, 7:12 PM
#2

ja jag hoppas det blir sossarna. mina grananr, som är före detta bönder och alltid röstat med centern förut, båda röstade rödgrönt denna gång. hon är utförsäkrad, då Fibromyalgi inte längre räknas som något man ska lyfta sjukpenning för……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zaphix
9/19/10, 8:48 PM
#3

Rktigt så illa blir det nog inte om nu alliansen skulle vinna igen (vilket jag tror att de gör). Visst, utförsäkring, men behövs det blir de flesta sjukskrivna igen, som behöver det.

Jag är dock vänster, är egentligen miljöpartist, men i riksdagsvalet blev det vänsterpartiet i år. Mycket för att de står upp för sin ideologi, och sin humana politik.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Allamej
9/19/10, 8:51 PM
#4

Som utförskrad måste du gå till arbetsförmedlingen varje dag i tre månader. Om dui missar en dag så släpper dom dig och du är körd.

Jag kan knappt gå på affären, jag gör det så sällan jag kan. Hur ska jag kunna klara att gå till arbetsförmedlingen varje dag i 3 månader?

Jag är körd. För det är enbart om man klarar dom tre månaderna och dom inte anser dig arbetsför som du kan bli sjukskriven igen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

StickyKitten
9/20/10, 1:15 AM
#5

Även om alliansen vann så hoppas jag att de lyssnar på alla protester mot felaktiga utförsäkringar. Detta omänskliga system… Nej, usch, känner för alla er som fruktar utförsäkring och som följt valvakan med spänning. Men, hoppas kan man ju alltid.

Honestyisdead
9/20/10, 3:02 PM
#6

Fel sida vann :(

Annons:
Allamej
9/20/10, 3:14 PM
#7

Jepp… RIP Sverige

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Hawknestgrove
9/20/10, 7:04 PM
#8

Ingen sida vann ju….. För det blev ett riktigt mardrömsscenario. Ingen kan bestämma något utan "naziztgänget"……Min åsikt om SD

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
9/20/10, 7:59 PM
#9

Måste bara få kommentera lite "sakfel".

Det finns inget närvarokrav att du måste vara närvarande varje dag under de tre månaderna. Är du för sjuk för att vara närvarande, så är du för sjuk för det. Du blir inte utkastad eller förstör chanserna att bli återförsäkrad.

Något som många verkar glömma bort att berätta är att om Arbetsförmedlingen redan efter några dagar inser att du verkligen är så sjuk att det är ställt bakom allt rimligt tvivel att du kommer kunna stå till arbetsmarknadens förfogande blir du återförsäkrad direkt.

Nu har vi ett osäkert läge eftersom inget block fått egen majoritet, men med Alliansen (som till 99,9% kommer att regera i fyra år till) kan du andas ut, det kommer inte bli några fler förändringar i sjukförsäkringen, däremot kommer det säkert rättas till och styras upp ännu mer så att enskilda handläggare inte kan ta sådana idiotiska beslut som de gjort i några uppmärksammade fall nyligen. Det finns tydliga undantag i lagen, men jag tror att lagen kommer ändras så att det inte längre är undatag utan lagkrav att den som är svårt sjuk inte får utförsäkras av inkompetenta handläggare.

Så, andas ut. Vi har just fått fyra år av lugn och ro. Inga fler långa utredningar som de rödgröna föreslagit. Nu vet vi vad som gäller. Och DET är skönt. Det var det Lizas man tog upp i sitt tal om vad som var värst - ovissheten. Den slipper vi nu.

(ocn Gunilla, det var hemskt att SD kom in, men vi har ett till parti som nästan är lika hemskt, alla verkar glömma att Lars Ohly grät när både Sovjetunionen splittrades och Berlinmuren revs)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
9/20/10, 8:12 PM
#10

haha… och jag som har röstat på vänstern förra valet… Apropå ingenting, jag var klasskamrat med LArs Ohlys syster  när jag gick i flickskolan i stockholm…. han är prästson….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Honestyisdead
9/20/10, 8:17 PM
#11

Alliansen behöver bara 7000 röster till. Och det finns ca 150000 röster kvar. Så risken är stor,

Zaphix
9/20/10, 8:38 PM
#12

#9: Bra att du berättar om hur det fungerar!

Dock ang. Ohly, varför ska en människa stå till svars för att han grät för 21 år sedan när Berlinmuren föll och för 18 år sedan när Sovjet föll?

Lite väl överdrivet av alla som tar upp det, anser jag.

Men jag röstade iofs på Ohly, och är sjukt nöjd över att ha röstat på någon som står upp för sin politiska ideologi. Han kan jag lita på är på min sida iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Allamej
9/20/10, 8:38 PM
#13

Så David, när jag då står där men utförsäkringen i hand så kan du garantera att jag inte blir släppt som en het potatis när ångesten gör att jag inte ens kan gå utanför dörren… Kan du garantera att arbetsförmedlingen tolererar detta och ser det som faktisk ångest eller att jag fejkar?

Och om dom anser att jag fejkar mitt mående, vad händer med mig då? Vad finns det för instanser som kan hjälpa mig då?

Sociala? Dom får ju mindre pengar eftersom kommunerna får mindre pengar och kommuner prioriterar först och främst skola och omsorg.

Du ser det som 4 år av lugn och ro… jag har aldrig mått så här j*vla dåligt i hela mitt liv. Ovissheten är för evigt närvarande och jag förstår Lizas beslut. Jag kan inte slappna av, jag har gråtit mer eller mindre konstant i tre veckor pga. att jag inte vet… nu vet jag lite mer men det gör inte tårarna färre.

Jag är inte rik, jag är en parasit och sådana som jag finns det inte utrymme för i ett konservativt Sverige.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Bergspuman
9/20/10, 10:50 PM
#14

Men nu är det ju så här att lagstiftaren hittills inte brytt sig nämnvärt om att korrigera FK's uttolkande av den lag de själva instiftat.

Vi har två parter i soppan: Lagstiftaren (regeringen) och FK som är en myndighet som ska tolka och följa de lagar som regeringen stiftat. Som jag ser det, kan ingen av parterna undandra sig sitt ansvar för att det blir fel.

Att det blir fel och har blivit fel ofta, är ju uppenbart. Här har LAGSTIFTAREN lika stort ansvar som uttolkaren av lagen.

Huvudfelet i sjukförsäkringsreformen består, och det är just tidsbegränsningen. Hur många sjukdomar finns det inte, som är allvarliga och kroniska, men därför inte dödliga och som det KANSKE finns bot eller en bättre behandling för - OM NÅGRA ÅR. Tills dess ska individen alltså utförsäkras. Och kan nekas ny omförsäkring / sjukpenning på nytt med hänvisning till att sjukdomen "inte kan anses vara varaktigt bestående för all framtid". Så heter det ju.

Om detta inte var lagstiftarens "mening", då förväntar jag mig att regeringen ILLA FORT täpper till luckorna som lämnar sådana som Annika Holmquist, och många många fler, skyddslösa och ser till att de garanteras medicinsk rehabilitering - vilket idag saknas alltför mycket.

Jag kan aldrig aldrig aldrig tycka att den här reformen är bra, eftersom den inte hjälper tillräckligt många människor, utan tvärtom STJÄLPER dem. Ja, det är jättebra att personer hjälps tillbaks till arbete.

MEN: Arbetsmarknaden och arbetsgivare är väldigt njugga i sin inställning till människor som varit långvarigt sjuka och inte har aktuella yrkeskunskaper. Se bara TCO's undersökning just av attityder hos arbetsgivare. Det finns dessutom få deltidsarbeten med den sortens lätta belastning som en långvarigt sjuk person MÖJLIGEN skulle kunna orka med. Vem vill anställa en som har mycket korttidsfrånvaro, som har ojämn kapacitet sett över dagen, som helt plötsligt kan rasa ihop, eller få ett smärtanfall? Vem?

De som ska slussas ut på arbetsmarknaden måste först behandlas färdigt MEDICINSKT. Hur kan man skicka ut en människa som har ständiga pågående smärtor av t ex fibromyalgi. Eller som har en panikångest som inte är under kontroll. Eller som kan få epileptiska anfall när som helst.

En person med en psykisk sjukdom är ett typexempel på en person som sitter illa till i den nya sjukförsäkringsreformen. Man kan få skov, som pågår lååång tid. Innan skovet är över, kan man drabbas av 180-dagars regeln, om man har en anställning vill säga.

Eller säg att du nyinsjuknar i en sjukdom som har lång behandlingstid, t ex bypassoperation med komplikationer och efterföljande depressionsproblematik.

Jag tycker sjukförsäkringen är HJÄRTLÖS, RIGID och alldeles för lite INDIVIDANPASSAD. Vi människor är inga typfall som enkelt kan matchas in i fack, kategoriserat efter Socialstyrelsens rekommendationer. Vi är alla olika, och reagerar olika på de sjukdomar vi kan drabbas av.

Sjukförsäkringen MÅSTE ta individuella hänsyn, något annat är otänkbart.

Och jag hävdar att den i nuvarande form, inte gör det.

Jag vill se modifikationer av nuvarande form, innan jag är nöjd.

Om jag får ett rejält depressionsskov kan jag själv drabbas. Finns ganska många personer här inne på Psykologi som har diverse diagnoser. Vi är inte dödligt sjuka, men det går inte att säga NÄR vi ska bli friska. Det är ju så olika! Hur kan man förutspå att den som t ex har ett bipolärt skov, ska kunna tillfriskna på 180 dagar, pip!

Här hade det verkligen varit på sin plats med att ha kvar den tillfälliga sjukersättningen. Då hade en psykiskt sjuk person kunnat få tillfriskna i lugn och ro, gå i terapi och hitta lämplig medicinering UTAN att behöva stressas av FK's krav på att man måste börja jobba igen, innan man är redo.

En väninna till mig som blev utbränd 2002, hade aldrig kunnat komma tillbaks i arbete med nuvarande sjukförsäkringsreform. Då hade det varit kört för henne. Hon tog fyra år på sig för att komma tillbaks i arbete. Hade aldrig varit möjligt idag.

Nej nej nej.

Nej till nuvarande utformning av sjukförsäkringen.

Stort och rungande NEJ.

Och med detta sätter jag punkt och debatterar inte mer, i alla fall inte i den här tråden.

Allamej
9/20/10, 11:04 PM
#15

Puss till BergsPuma

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

lakrits69
9/21/10, 2:56 PM
#16

David E!

Hellre är jag under utredning än som nu beslut på utförskring den 14 jan!

Vilket beslut från försäkringskassan har du?

Varför tror du att du får lugn och ro?

David
9/21/10, 4:06 PM
#17

#16. Jag citerar mest det som tjatades här om Lizas mående, att det var utredningen som var mest påfrestande.

DÅ förstår jag inte vad det gnälls om nu, när Alliansen har lovat att inte förändra något i sjukförsäkringen på fyra år = fyra lugna år, medan de rödgröna, som inte alls ville gå tillbaka till hur det var förut, däremot lovade en utredning på tre år som skulle kunna leda fram till samma lag som redan finns nu. Jag vet att 95% här inne är röda, men vad tror ni skulle blivit bättre egentligen? (jag har lusläst deras valmanifest, men jag kanske har missat något?) 

Jag förstår att det har varit en jobbig period när lagen var ny och framförallt när FK inte informerade rätt. Tyvärr är det fortfarande så att många handläggare på statliga verk som FK och Arbetsförmedlingen saknar adekvat utbildning, och där ligger det farliga. Tillsätt alla tjänster med utbildade socionomer och jurister.

Jag tycker det är bra att man inte glöms bort utan att samhället fortsätter bry sig, att arbetsförmågan prövas då och då, och det är ju självklart så att om det bedöms att man inte har någon arbetsförmåga, då förblir man sjukskriven.

#16. Hur vet du förresten att du blir utförsäkrad den 14 januari? Har du fått någon information om det nu? Och vad har du fått för information?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

lakrits69
9/21/10, 8:05 PM
#18

Ja! Tyvärr förra vecka på ett möte med AF och FK!

Det är möjligt att det inte finns något parti med perfekt lösning men de rödgröna friskförklarade i alla fall inte sjuka människor så här slentrianiskt och sänkte inte och hade inte planer på att fortsätta att sänka ersättningen på a-kassan och sjukpenningen!

På vilket sätt har du fått det bättre med alliansens politik?

David
9/21/10, 9:22 PM
#19

#18. En sanning med modifikation, nog sänktes ersättningsnivån även under S-regeringen. Men vad jag vet så har den inte sänkts under Alliansen, däremot har en sjukskriven inte rätt till jobbskatteavdraget (ingen har dock fått höjd skatt).

De rödgröna slentrianmässigt förtidspensionerade folk utan att ens försöka med någon som helst rehabilitering. Man var en siffra som bara skulle byta kolumn.

Förutom då att jag tjänar på jobbskatteavdraget känner jag mig trygg att Sverige även i morgon har klarat finanskris, vi har en statsminister och finansminister som är kompetenta.

Ja, jag vet att mycket i det här valet säkert baserades på personer. Hade Anna Lindh eller Margot Wahlström varit S-ledare hade det kanske sett annorlunda ut, och hade inte S släppt in V hade det säkert också sett annorlunda ut (det säger till och med riktigt gamla S-trotjänare).

Jag hoppas däremot verkligen att det kommer gå bra för dig, att AF inser att du inte har någon arbetsförmåga, och att du då som lagen säger SKA återförsäkras. (skulle du mot all förmodan inte bli det finns det många som mot en liten liten slant hjälper dig att överklaga till förvaltningsdomstolen, där numer 80% vinner mot FKs konstiga beslut).

För att vi överhuvudtaget ska ha råd att ha någon sjukförsäkring krävs det att folk arbetar, och med S hade garanterat folk i arbete minskat. Jag som egen företagare skulle fått höjda avgifter på nästan allt, plus höjd skatt på den inkomst jag tar ut. Nu istället kanske jag om något åt vågar anställa en person.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

tezzanr1
9/23/10, 11:37 PM
#20

Måste bara skriva några rader och säga detta!!!

Är man sjuk så blir man fortsatt sjukskriven…Jag vet!De testar bara…De ser på arbetsförmedlingen hur man mår och orkar man inte så slussas man tillbaka till att bli sjukskriven igen!!

Kram

Annons:
Honestyisdead
9/23/10, 11:43 PM
#21

#20 Om det ändå vore så väl.

UlrikaD
9/24/10, 12:14 AM
#22

#20 För alla de som blivit utförsäkrade och fortfarande vare sig har jobb eller inkomst stämmer inte detta tyvärr.

Hawknestgrove
9/24/10, 12:20 AM
#23

ja och att vara sjukskriven och att uppbära sjukpenning är definitivt inte samma sak. Min granne och vän här har fått diagnosen fibromyalgi. Vissa dagar, så är hon så kass, så hon kommer itne ur sängen. Hon är sjukskriven, men får inte ett öre. Hon har hållt på och bråkat i över ett år nu. Varje sjukskrivning så blir det en ny överklagan. Tack och lov, ekonomiskt, så har hon en karl, som jobbar i Norge, så han tjänar bra….Försäkringskassan tycker att hon ska kunna hitta ett jobb där hon kan ligga ner emellanåt. Mig veterligt så finns det bara ett jobb som är sånt?????Obestämd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zaphix
9/24/10, 12:31 AM
#24

#23: Sängprovare på IKEA bör hon kanske satsa på. ;)

Jag har aktivitetsersättning ett år till, har turen att få bra rehabilitering, dock via kommunen på ett ställe som nu läggs ned. De ska numera satsa på människor som är längre ifrån arbete/studier/praktik. Vi som är på väg ut i arbete/praktik/studier behöver ju inget stöd..
Satsar man inga resurser på oss som är nära att kunna komma ut i aktivitet igen men behöver stöd för det, hur ska vi då klara det?

Vi har kvar de rödgröna i vår kommun, vilket iofs bara är positivt eftersom hade alliansen vunnit hade det blivit kaos och inge folk på stolarna i kommunfullmäktige.

Dock har vi äntligen sluppit sossarna och vänstern i landstinget, vilket bara är positivt. De har gjort ett uruselt jobb och det är så skönt att slippa dom, och när jag som är otroligt röd tycker det är det illa..

Så det är inte bara riksdagsvalet som spelar roll i min rehabilitering och sjukskrivning, utan de andra två valen spelade stor roll också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

David
9/24/10, 3:54 AM
#25

#24, Tack för att du tog upp att det tyvärr inte fungerar som det slå i en rödgrön kommun.

Jag respekterar att alla har olika politiska uppfattningar, men röstade man bara rödgrön i tron att det blir bättre för sjukskrivna så är man ute och svävar i fantasins värld.

För din del så är det så himla typiskt att kommun och landsting gör om något som fungerar. Får man inte möjlighet till rehabilitering fram till den dag man är redo att återgå till arbete så har de ju misslyckats totalt!

Har har vi fortfarande rödgrönt landsting, och det satsas över en halv miljard på kulturhuvudstadsåret medan personal och platser inom vården skärs ner… helt underbart prioriterat…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Zaphix
9/24/10, 11:15 AM
#26

#25: Just landstinget kan bara bli bättre nu när vi slipper sossarna. Sossarna hade noll förtroende kvar efter denna period och hade gjort ett uselt jobb som kostade många människors jobb och mycket pengar.

Hos oss tog de in ett konsultföretag som kom fram till att landstingent måste spara 361 miljoner kronor, säga upp 800 anstälda, mest undersköterskor.  Konsultföretaget tog 50 miljoner kronor för att komma fram till det..
På det sättet skulle sossarna få bort köer och väntetider inom vården.. Min röst hamnade på miljöpartiet, som inte samarbetar med de röda i vårt landsting.

I kommunen skulle tyvärr inte några andra än de rödgröna ha majoritet. Skulle inte fungera, de har alltid haft majoritet och de är de enda som har kompetesen och framförallt människorna till att sitta på stolarna i fullmäktige.

Men att de tar bort instanser som behövs, som har hjälpt en massa människor genom åren in i studier och arbete.
Förut pluggade jag som sjukskriven på komvux i en särskild klass med en massa extra stöd för att kunna klara av det. Nu fungerade det inte ändå, men att ens ha den möjligheten i sin rehabilitering är ju ruskigt bra. Tyvärr verkar den möjligheten försvunnit i och med besparingar..

Nu har jag tur som får ha kvar samma rehabiliterare som jag hade förut även om jag egentligen inte ska det. Men hade jag inte fått det hade jag nog inte fixat att komma ut på den dagliga verksamhet jag har fått bistånd till. Då hade jag nog inte fixat aktivitet utan bara mått sämre istället.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tezzanr1
9/26/10, 9:51 PM
#27

Jag går själv igenom detta!!!Och är man sjuk så får man fortsatt med pengar!!men de kanske är olika!!?

Annons:
UlrikaD
9/26/10, 10:24 PM
#28

#27 Med tanke på att folk som ligger för döden och har månader kvar att leva blir utförsäkrade utan pengar….så ja, då antar jag att det är olika.

Vad vill du ha som sista måltid? Nä, tyvärr det blir inget, vi har inte råd. Får det lov att vara ett glas vatten?

Allamej
10/12/10, 2:15 AM
#29

Jag behöver inte oroa mig längre för utförsäkring.

Jag kommer att få tills vidare pga. min asperger

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

David
10/12/10, 10:10 AM
#30

#29. Vad skönt att det löste sig på ett bra sätt för dig, och förhoppningsvis kan du känna dig lugn och slipper fler orosmoment.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Allamej
10/12/10, 1:24 PM
#31

Bra och bra, jag har fått en diagnos vilket är bra, och jag slipper oroa mig över utförsäkring  men jag kommer aldrig att få tillbaka relationen med min pappa.

Men vi får hoppas att allt ordnar sig på bästa sätt ändå

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

David
10/12/10, 1:42 PM
#32

#31. Menade inte ordagant att ALLT kommer bli bra, snarare så att du har ett par saker mindre att oroa dig för, ev. utförsäkring och att du fått en diagnos och kan få rätt hjälp och stöd.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Allamej
10/12/10, 2:02 PM
#33

Sant, förlåt… det är jag som har känslorna på utsidan idag och tar allt personligt..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

David
10/12/10, 2:07 PM
#34

Sådana dagar har vi alla ibland. Ingenting att be om ursäkt för, jag uttryckte mig lite klumpigt också, så det bjöd in till att man kunde missförstå det :)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: