Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 3465 ggr
Bergspuman
8/28/10, 12:54 PM

En bokrekommendation, vid depressioner

Jag fick tag på en bok på en loppis, som handlar om hjälp till självhjälp vid depressioner.

"Att ta sig upp när man är nere"

Av Susan Tanner och Jillian Ball.

OK den är amerikansk och det kan verka "glättigt" med hjälp till självhjälp, särskilt när man mår som sämst.

Men jag hittade mycket i den som jag kände igen mig i, bl a det faktum att felaktiga tankemönster och reaktionsmönster är oftare förekommande hos människor med benägenhet för depressioner än de som inte blir deprimerade.

Jag har anat för egen del att jag bär på en del felaktiga tankemönster, till exempel att jag skärrar upp mig i onödan för sådant som inte har hänt, eller kanske inte ens kommer att inträffa. Bygger skräckscenarion liksom. Och att jag tar åt mig personligt i onödan för en del saker.

För den som är intresserad av att jobba med sina inre föreställningar och försöka lära sig att kontrollera negativa tankar, kan jag i alla fall rekommendera denna bok.

Annons:
isa
8/28/10, 4:03 PM
#1

Tack för tipset!

evrekaw
8/28/10, 5:47 PM
#2

Lät intressant. Som invand, tillvand boknarkoman måste jag genast terrorisera min redan utmattade bibliotekarie för införskaffande av denna bok!Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: