Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 5671 ggr
Zaphix
8/19/10, 2:37 PM

Hur hanterar ni ångest?

Var och handlade kläder med mamma igår på ett stort shoppingcenter, sjukt jobbigt, men fick panikångest och behövde bara gå ut en gång. Ett steg på rätt väg!

Men jag brukar undvika såna saker pga. jag är rädd för att få panikångest eller må ännu sämre efteråt. Tycker det är riktigt jobbigt att vara bland mycket människor, men mår jag bättre någon dag så undviker jag inte utan försöker i alla fall.

När jag får för mycket ångest hemma så går jag ut på en snabb långpromenad, på senaste tiden har jag varit ute och sprungit då. Men långpromenader hjälper inte mot ångesten längre, springa gör, men vågar bara springa när det är rätt så mörkt ute och inga människor ute.

Men vad har ni för knep mot ångest? Hur hanterar ni ångesten hemma? Bland folk? Hur gör man för att våga göra saker som är risk för att få panikångest när man gör?

Nyfiken på hur ni gör helt enkelt!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
HannaM
8/19/10, 5:31 PM
#1

Hemma är det oftast promenader. Ibland fungerar det att åka bil ett tag. Kommer jag på känslorna tidigt kan något lugnande som en kopp te, en varm dusch eller ett mysigt fika bromsa in, men det är ju när man känner av första lilla förvarningen. Har det kommit lite längre än så eller slår till oförberett finns nästan bara fysisk aktivitet för mig.

Ute bland folk är det väl lite samma sak. Ta mig därifrån och gå.

Bergspuman
8/20/10, 12:20 PM
#2

Vet inte om jag "får" skriva här, eftersom jag inte lider av GAD eller panikångest eller någon ångestsjukdom. Och får inte fysiska symtom av ångest.

Men ångest får jag i samband med depressionssvackor. Den är kraftigast på morgnarna. När jag vaknar, är första tanken att knipa ihop ögonen och genast somna om. Då slår ångesten mig i huvudet med ett kvastskaft.

När jag är i deppsvacka får jag även lättare en ångestkänsla när jag tänker på negativa saker, och jag tänker lättare på negativa saker. Då måste jag dels ta till mind control, dvs styra undan tankarna. Jag har lärt mig att hjärnan producerar en massa tankespöken som inte är sanna. Och jag säger strängt till mig själv: nej det där är osannolikt. Nej, det där begriper du väl kommer inte att hända.

Dels tar jag till mitt dunderknep för att lugna mig: ett varmt bad. Otaliga gånger har jag tagit ett varmt bad, skrubbat mig och tvättat håret, och mått mycket bättre efteråt även om jag fortfarande är nedstämd. Det är något med det varma vattnet som verkar på det sättet.

Just nu har jag ett liiiiitet stråk av ångest i mig, en olustkänsla, för jag har fortfarande lindriga depressionssymtom.

Men jag tror de kommer att ge sig vartefter, i takt med att jag vilar.

Jag sover väldigt mycket nu och har gjort sedan jag gick av jobbet. Det är vila som behövs. Då får jag kraft att bekämpa ångesten.

Zaphix
8/20/10, 12:44 PM
#3

#1: Duscha var en bra idé, kan fungera.

Köra bil kan jag inte då jag saknar körkort, men har en moped jag kör. Dock är det inge bra för mig att köra den när jag har ångest, ser ingenting runt omkring mig då utan fokuserar bara rakt fram. Inte så säkert..

#2: Ångest är väl alltid ångest, oavsett om man har en ångestsjukdom eller inte.

Varmt bad tog jag förut, men nu efter senaste flytten har jag inget badkar längre, saknar det.. Var perfekt att ta till.

Jag försöker säga till mig själv att mina tankar är osannolika, men känns bara som jag ljuger för mig själv för jag tror så mycket på det. Fast det ofta inte stämmer, det jag tror alltså..
Men försöker bhela tiden trycka undan ångesten, så fort nån tanke som kan orsaka ångeswt dyker upp trycker jag undan den. Är ständig kamp mellan mig och tankarna. Måste alltid vara upptagen med något, för så fort jag bara är så blir det svårare att trycka bort tankarna.

Sova kan jag tyvärr inte, för slappnar jag av för att kunna sova så kommer tankar som ger ångest. Och är så stressad i kroppen så när jag väl sover blir det kort tid, en bra natt sover jag sex timmar, bra nätter finns inte så ofta dock.
Sova har dock fungerat tidigare, men inte längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Bergspuman
8/20/10, 12:47 PM
#4

En till sak måste jag nämna som är A och O för att tampas med ångest. Det är att äta, se till att få i sig tillräckligt med näring.

När jag är sjuk försvinner aptiten och det är illa för jag får så dåligt med kraft för att bekämpa sjukdomen. Näringsbristen gör mig tyvärr sämre.

Ät 3 måltider om dagen och tänk på att äta frukt och grönsaker i 5 portioner om dagen. Är det svårt att tugga, mosa dem eller mixa dem.

När man ska sova fungerar det ofta bra med snabba kolhydrater just innan läggdags, de lär innehålla tryptofan som verkar lugnande.

Zaphix
8/20/10, 12:53 PM
#5

Aptit ja.. Sån har jag inte alls. Är glad om jag får i mig ett riktigt mål mat om dagen. Just nu blir det mest frukt, glömmer bort att äta och kommer på när jag ska iväg nånstans att jag inte ätit på länge och då kastar jag i mig en banan eller hårdbröd typ.
Men fösöker iaf komma ihåg att äta.

Kan inte äta innan jag ska sova, då drömmer jag mardrömmar jämt, så fungerar inte att äta på kvällen för mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Bergspuman
8/20/10, 12:58 PM
#6

Det där måste du göra något åt. Jag tror att om du får ordning på ditt ätande, får du bättre ork att bekämpa ångesten.

Du får TVINGA i dig mat. Du måste ha näring!

Och det räcker med ett mål lagad mat om dagen. Köp färdigmat om du inte orkar laga mat.

Men du måste äta!

Annons:
Zaphix
8/20/10, 1:03 PM
#7

#6: Jag försöker, har höjt dosen på en medicin och det har som bieffekt att man tappar aptiten, och det gör väl sitt också antar jag.

Men ska ta upp det med min terapeut nästa vecka och se om hon har några tips. För jag har magkatarr som alltid ligger i bakgrunden, haft sedan jag var tio, och den kommer fram när jag äter dåligt eller är stressad. Så måste verkligen äta av den anledningen också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Bergspuman
8/20/10, 1:09 PM
#8

Mitt tips är att mosa eller mixa maten om den är svår att få ner. Oftast är det jobbigast att tugga. Men gapa och svälja kan de flesta, även om aptiten är väck.

Eller köp näringsdrycker, dem tar jag till när jag mår som sämst. 1-2 pkt näringsdryck ersätter en måltid och ger den näring man behöver. Hur ska t ex annars patienter med t ex munsjukdomar kunna äta och undvika att tappa för mycket i vikt?

Zaphix
8/20/10, 1:18 PM
#9

Faktiskt funderat på att köpa måltidsersättning, men tycker att de är rätt äckliga så blir aldrig av att jag dricker dom när jag har hemma.

Ett annat problem är väl brist på ork att laga mat, att det känns så onödigt. Tar lång tid att laga mat som jag ändå bara blir tjock av att äta. Nu när jag tänker på det kanske det handlar lite om det också?
Att jag gått ned en massa i vikt och är rädd att gå upp igen.. Kanske börjar bli lite fel med mina tankar.

Bra att skriva om sånt här, då kommer man på saker man inte tänkt på innan.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Bergspuman
8/20/10, 1:22 PM
#10

Jag anade att det låg något sådant bakom ska du veta.

Kämpar själv med vikten eftersom jag lagt på mig 15 kg sedan färra året, just pga medicinen.

Men man har en grundämnesomsättning där man ligger på plus minus noll, den MÅSTE du upprätthålla för det är där du överlever och tar dig fram. Vilket är A och O just nu.

Ja, jag tjatar men du måste ÄTA!

[rolnor]
8/20/10, 4:46 PM
#11

Jag brukar försöka att stå ut med min ångest när den kommer, försöker bli lite "vän" med den. Sen kan den gå över i tårar ibland och det brukar minska ångesten. Lyssna på musik brukar göra ångesten mer hanterbar också. Ibland blir det en pilsner eller på nätterna 10mg Stesolid.

Zaphix
8/20/10, 4:46 PM
#12

Ja, ska bli bättre på maten, lära mig att inte strunta i det. Lätt att göra det när jag aldrig är hungrig pga. medicinen.

Men sitter och äter soyghurt nu i alla fall. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aviendha
8/20/10, 7:44 PM
#13

Hantera? Huh? Skämt åsido, jag är väldigt kluven i mitt sätt att försöka hantera min ångest. Att trycka undan tankar är jag expert på, så till den grad att jag förtränger helt och hållet och även sådant som inte bör förträngas. De känslomässiga avtrycken finns ju kvar men jag har inget minne alls av det och till slut så gör det ju att jag bär på en massa saker som jag inte finner någon logik eller verklighetsförankring i. Ex. så pratade jag och killen om det halvår jag bodde på ett annat ställe och jag mindes det som fint för att jag mådde bra då och gjorde saker. Han höll inte alls med, jag var i stort sett apatisk större delen av tiden, åt knappt, gjorde inget annat än att sova, äta och gå i skolan och flera gånger fick han släppa allt han hade för att åka till mig för att jag mådde för bedrövligt. Inte ett minne - alls. Men nog minns kroppen det.

Av den anledningen så är jag rädd för mina förträngningar. Försvarsmurarna slår ifrån med våldsam kraft ganska så direkt och psykologer har antytt att jag borde jobba på att försöka genomleva det hela istället för att förtränga allt tills det brister.

Annars: all typ av distraktion. Det varierar ju mellan olika gånger, ibland kan något fängslande fånga en såpass att man glömmer av sig lite och ibland behöver man något mer för att nå samma effekt. Umgänge, promenad, cykla fort som attan och andra fysiska saker kan ju fungera. Lugnande saker kan fungera andra gånger, lugn musik eller liknande. Testa allt som du ens kan tänka dig kanske skulle kunna fungera.

När det kommer till maten så har jag ett tips som kan fungera för mig; gör det så roligt som möjligt att äta. Jag tycker tex om att pilla med saker så kronärtskocka skulle fungera en sådan gång. Man kar lite småkul under tiden man äter. Flingor med olika former, figurmakaroner, försöka få till en gubbe när man lägger upp maten etc.Utnyttja olika färger du tycker om i maten. Tycker du om ex. rött - använd röd paprika, färska tomater och sådant. Det kan få en på lite bättre humör. Kontraster och färggrann mat överlag kan engagera en lite mer än något som i färg och form liknar havregrynsgröt. Konsistenser ska vi inte glömma bort. För min del så gillar jag knastriga saker som rädisor och de där platta sakerna som man wookar, sockerärtor och liknande. Även där för att få lite mer nöje i att äta. Har man noll aptit så får man helt enkelt jobba lite hårdare för att göra det till något man kan tänka sig att göra. Nu kanske du inte alls fungerar som jag gör men kanske kan tipsen ge något ändå om du anpassar dem till dig själv?

Annons:
Zaphix
8/20/10, 10:59 PM
#14

#13: Känner igen det där med förträngning.. Försöker jobba med det nu, för jag känner själv att jag inte är närvarande. Ständigt stressad i kroppen och känner inte efter hur saker känns, bara gör. Väldigt frustrerande, men när jag försöker vara närvarande så kommer ångesten direkt så jag slutar.

Skaffat en ny häst för fyra veckor sedan, han är helt underbar och fantastisk, men jag känner inget för honom. Kan stå och klia och gosa länge med honom, men jag känner verkligen ingenting, utan är bara avdomnad. Väldigt jobbigt.

Tack för tipsen om maten, ska ta till mig det och se vad jag kan göra.

Har en lasagne i ugnen nu, en av mina favoriträtter, så ska försöka äta mer än bara ett par tuggor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

evrekaw
8/20/10, 11:10 PM
#15

Ångest hemma…

Då kan jag ta ett bad, spela gitarr - helst en knivig låt så jag verkligen måste fokusera på det jag gör och inte kan fortsätta malandet av alla negativa tankar… Kan sjunga högljutt till också så jag får "yla" av mig lite smärta.

Spikmattan funkar ibland… Att klaga av mig på min man… Ta en promenad med hunden…

Ångest borta, i offentliga sammanhang…

Då finns bara två alternativ för mig - beroende på hur svår ångesten är. Antingen kör jag ett mantra inne i huvudet - det kan vara vad som helst. Korvspad, korvspad, korvspad… Eller om den är överdjävlig - då tar jag en stesolid, har alltid en sådan med mig i väskan för akuta tillfällen…

När jag får svårt att äta kör jag allt flytande för det går lättare. Soppa, fil, Yoghurt osv. Bättre än inget alls…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
8/20/10, 11:12 PM
#16

När jag har svårt med ätande och aptit är det lättare om jag gör något annat samtidigt, kollar på tv, umgås med någon, är ute på picninc eller äter gående (typ frukt). Kan också fungera bättre att dricka. Du kan ju göra smothie på frukt och juice och blanda i lite sojamjöl när du mixar ihop den så får du lite extra proteiner.

evrekaw
8/20/10, 11:29 PM
#17

#16 Smothietipset ska jag testa nästa deppsvacka!Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
8/20/10, 11:32 PM
#18

#17 Ta bara inte för mycket sojamjöl då blir smaken lidande men  till ett stort glas man kan ta 1-2 msk utan att det märks, mer har jag inte provat än.

evrekaw
8/20/10, 11:36 PM
#19

#18 Kunde man kanske få ett komplett recept på din favorit smothie?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
8/20/10, 11:48 PM
#20

Ehm.. min favorit.. tja en banan, en skvätt apelsinjuice, lite hallon och mango och sen lite sojamjöl. In i mixern. ICa har en mix med frysta hallon och mango som är alldeles utmärkt till det här, man tar fram en näve som tinar rätt fort. Men egentglien funkar ju nästan vilken frukt som helst, jag grundar dock alltid med banan för att den ska få lite konsistens, andra grundar gärna med yoghurt av den orsaken.

Annons:
Zaphix
8/21/10, 12:07 AM
#21

Tack för tipset om smothie!

Sojamjöl var ju smart att ha i. Funderar på att köpa proteinpulver att göra drinkar på, sojaprotein då. Dålig på att få i mig protein och då är det ju smidigt att kunna dricka det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
8/21/10, 1:42 AM
#22
Upp till toppen
Annons: