Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 3552 ggr
esthibett
2010-08-22 01:29

Trött

Jag hittad eingen bra kategori till mitt ämne, så jag tog detta.

Jag har under en lång tid (ett par år), haft stora problem med trötthet. Jag är nästan alltid trött, och det första jag tänker när jag vaknar är att jag längtar tills jag ska få sova.

Jag låter oftast bli att göra saker efter jobbet, eftersom jag är rädd att bli ännu tröttare dagen efter, och på helgerna vill jag alltid ta det lugnt och ser till att få rejäla sovmorgonar. På helgerna kan jag utan problem sova 12 timmar i sträck.

Jag tackar ofta nej till roligheter på helgerna för att om jag inte får sova ut på helgerna så blir arbetsveckan ännu tyngre.

Jag har ett rörligt aktivt jobb, jag promenrar ca 40 minuter varje dag, och jag ör ute ca 2-3 timmar om dagen. Jag äter mycket frukt och grönsaker och vad jag iaf tror en bra kost i övrigt.

Jag har funderat mycket på vad jag kan göra annorlunda, men vet faktiskt inget.

Är det nån som känner igen detta? Borde jag ta tillskott? Vitaminer? Jag är tacksam för alla tips för detta påverkar min vardag alldeles för mycket!

Annons:
HannaM
2010-08-22 10:20
#1

Känner igen, japp! Konstant slut sedan elva år tillbaka. Sover men blir aldrig pigg, kan vara trött eller tröttare.

Om jag var du skulle jag börja med ett besök på närmsta vårdcentral och kolla upp blodvärden och allmän hälsa, blodtryck osv. för att utesluta att det är något sådant som felar (eller hitta något där och behandla det).

esthibett
2010-08-22 11:32
#2

Å vad skönt att nån känner igen! Men elva år?! Jag orkar inte vara trött i elva år. Finns det inget som hjälper dig?

HannaM
2010-08-23 01:25
#3

Nej inget har hjälpt. Hade väldigt dåliga järnvärden men blev tyvärr inte piggare när dom blev normala. Jag vet lite vad som gör det värre så jag är ännu tröttare och kan om jag verklgien anstränger mig "bara" vara trött.

isa
2010-08-26 15:03
#4

Tröttheten kan också bero på psykiska orsaker. Det vet jag , som nyss fått diagnosen utmattningsdeppression. Jag är jämt trött , oavsett bra kost, mycket frukt och grönt, jag rör på mig, brukar sova bra under hela nätter. Har bra blodvärden på allt som skulle kunna ha med fysisk trötthet att göra. Men jag är totalt utmattad och trött jämt nuförtiden i allafall.Sen så har ju jag en annan fysisk kronisk sjukdom, som också gör mig fysiskt trött p.g.a ständiga smärtor, men den här tröttheten/utmattheten är något helt annat. Blä.

Hoppas du finner orsaken och en lösning som gör dig piggare.Jag tror inte det är så bra, att du ställer in roligheter på helgen. Gör dem  i alla fall, men gör dem lite kortare så du vet att du orkar med arbetsveckan sen.Jag brukar komma senare till saker och ting, eller åka hem lite tidigare.Folk blir glada av att jag kommer överhuvudtaget. Det är bättre än att  att ställa in saker för det  ör ( i alla fall mig ) väldigt ledsen, och det blir man inte piggare utav.

Mvh isa

Upp till toppen
Annons: