Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4612 ggr
UlrikaD
2010-09-03 19:32

Boendestöd?

Någon som kan förklara för mig vad boendestöd är och innebär? Någon som har kanske?

Annons:
Aviendha
2010-09-04 01:21
#1

Det är helt enkelt ett individuellt stöd som ska underlätta för en person att bo själv. Det ser ju lite olika ut för de som har det eftersom alla har olika behov och önskemål men exempelvis kan de komma en gång i veckan och hejja på en när man tvättar fönster eller så. Hjälpa en sortera papper och annat. Beror ju på vad man har svårt med. De agerar inte hemtjänst, men de kan hjälpa till att göra saker. Dvs: de städar inte åt en men de kan hjälpa till och göra det tillsammans med en. De kan följa med på bio, handla och uträtta andra ärenden, gå på museum, utflykter, vara med och knyta kontakter etc. En stötteperson helt enkelt :)

[rolnor]
2010-09-06 06:45
#2

Jag har boendestöd 2ggr i veckan, vi åker och fikar och handlar mat, uträttar ärenden, jättebra att någon hjälper till att bryta isoleringen, kan jag rekomendera. Jag bor i Botkyrka norr om Stockholm, vet inte hur det ser ut i övriga landet.Glad

HannaM
2010-09-06 16:43
#3

Har boendestöd en gång i veckan för att få hjälp att komma igång med sånt som annars blir ogjort som tillexmpel tvätta fönster och gå med glas till återvinning. Får även lite hjälp med papper som ska skickas in och samtal som ska ringar så sånt blir gjort.

Boendestöd ska väl fungera som hjälp med att komma igång med saker, som sägs oven, bryta isolering och liknande.

[Juniette]
2010-09-24 00:46
#4

Jag har boendestöd 2 dagar i veckan.
Vi åker oftast och handlar, uträttar ärenden, fikar, promenerar.

Upp till toppen
Annons: