Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4567 ggr
bloggtjejen96
2010-08-08 14:21

psykopat sjuk

Föds man med psykopat sjuk? Hur blir man en psykopat? Och om man har det hur märker man?

Annons:
Aviendha
2010-08-08 14:46
#1

Det finns en rätt bra tråd som tar upp det du frågar efter här: Vad är en psykopat?

Väldigt enkelt talat så kan man säga att personer med psykopatiska drag saknar empati. De vet vad som är rätt och fel men följer inte detta då de kan anse sig stå över dessa regler, samvetet saknas delvis eller helt.

Jag vet inte om man exakt vet varför detta uppstår men det finns teorier om att det rör sig om en hjärnskada. En del menar att det är medfött medan andra hävdar att det utvecklas senare, ofta utlösta av tidiga trauman.

Nu finns det ju fler orsaker till att personer kan ha problem med att känna empati, det behöver inte per automatik betyda att personen är en psykopat eller har psykopatiska drag; det finns flera olika kriterier som ska uppfyllas för att personen ska klassas som psykopat.

Jag vet inte om en sann psykopat skulle ha den självinsikten att inse att något inte stämmer med en själv så de kanske aldrig själva "kommer på" det. Omgivningen reagerar nog före. Personer med psykopatiska drag kanske kan ha den självinsikten? Det beror väl på hur framträdande dessa drag är antar jag.

Upp till toppen
Annons: