Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 5544 ggr
NaimaG
2010-08-01 19:43

DCD och trappor

Jag har något som heter DCD vilket är motoriska svårigheter som gör det svårt för mig att hålla balansen, gå i trappor, greppa om saker, springa utan att snava osv min kropp lyder mig helt enkelt inte.

Jag har nu kommit att inse att det finns så många ställen som är ren fara för sådana personer som mig bla de ställen där det finns trappor men ingen hiss, enstaka trappsteg in i en butik, rulltrappor, höga trösklar, trottoarkanter och mycket annat.

Hur löser man sådana situationer?

Det som för mig är farligast är trappor av alla slag, rullandes som stillastående men tusan galleriorna är fulla av rulltrappor, en del byggnader har inget annat än trappor.

Vad gör man?

Annons:
evrekaw
2010-08-01 20:42
#1

Så du har ADHD/+DAMP, som man tidigare kallade det för…

Det är bara att träna faktiskt!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Tassy]
2010-08-01 20:58
#2

Sjukgymnastik kanske kan vara något för att träna upp kordination och rörelser? Det finns många bra hjälpmedel att träna med, själv använder jag bland annat balansplatta och bollar för att träna i hemmet. Efter utredningen som väntar så om jag får diagnos så ska jag själv kolla upp ifall jag får hjälp med detta.

David
2010-08-01 21:00
#3

Vilket team på sjukhuset tillhör du? Det finns lite olika hjälpmedel/träningsprogram som #2 skriver. Men det är lite olika beroende på vilket team du tillhör här…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2010-08-01 21:05
#4

Tänkte på en sak också, den hjälp du har med personlig assistent (?), hjälper den till även på kattutställningar. För där om någonstans är man verkligen beroende av att motoriken fungerar. Mycket springande fram och tillbaka, ofta trappor och annat som inte direkt är anpassat för rörelsehindrade.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

NaimaG
2010-08-01 21:12
#5

#1 Adhd har jag men inte DAMP. Vad jag fattat så är DCD (developmental coordination Disorder) något helt annat men mycket vanligt hos personer som har ADHD och/eller DAMP.

#4 Nej det skulle de inte göra. Djur ingår inte i deras tjänst, men jag har min man som hjälper mig.

[Tassy]
2010-08-01 21:18
#6

Är du säker på att djur inte ingår i deras tjänst? Jag fick helt andra besked som arbetssökande på arbetsförmedlingen då personlig assistent på på tal.. Enligt dem är man anställd av den som är i behov av hjälp, och man ska hjälpa den med såväl vardagsgöromål som att hjälpa personen att kunna utöva sina hobbies. Det kan vara vad som, att gå på bio, vara i stallet, där ska inte finnas hinder ifrån assistentens sida. Har man som i mitt fall allergier så måste man förhöra sig om vad som förväntas innan man söker jobbet.

Annons:
NaimaG
2010-08-01 21:27
#7

#5 Japp. jag ansökte om det när jag talade med en tjej från socialtjänsten (har jag för mig det hette) på kommun men fick bakslag då de enligt deras regler inte hjälper till med djur. Jag behövde nämligen hjälp med att gå ut med hunden men fick bakslag så min man tar hand om hunden.

[Tassy]
2010-08-01 21:34
#8

Hmm, vad konstigt. Det låter mer som om du har sökt hemtjänst? för de har inga sådana skyldigheter. I och för sig har en assistent inte heller skyldighet att gå ut med din hund, men vill du gå ut med hunden själv så ska dom hjälpa dig.

Nu är jag inte helt 100% eftersom det aldrig blev aktuellt för mig att jobba som assistent av rätt uppenbara själ, men inom hemtjänsten har jag jobbat och därigenom haft en del kontakt med assistenter också.

En av mina vänne jobbar just nu som assistent, jag kan passa på att fråga henne hur det egentligen ska vara.

NaimaG
2010-08-01 21:40
#9

#8 Nej det är inte hemtjänst heller. Jag minns inte vad de kallade det men de sa åt mig att det är personlig assistans men jag har ju inte en och samma person hos mig hela tiden utan får olika varje gång vilket det är något fruktansvärt stressande. De hjälper mig med mina vardagliga sysslor så som mat, tvätt osv men inte med hunden eller något av mina hobbyn. Jag sätts inför en hel del press av dem eftersom de ska stå bredvid mig och säga "gör det, gör det" samt påminna mig om saker. Mina intressen får jag inte utlopp för utom nu när det är semestertider och jag är utan hjälp.

evrekaw
2010-08-01 21:41
#10

#5 Jo, de ändrar beteckningar, kommer med nya bokstavsdiagnoser, det är en djungel att hålla rätt på allt. Men av vad jag förstår rör sig din diagnos av ADHD+motoriska/koordinationssvårigheter - vilket förr, den tid jag läste specialpedagogik, kallades DAMP.

Av vad jag hittar på nätet och läst så… är egentligen den enda skillnaden jag kan hitta mellan DAMP och DCD att de med DAMP oftast hade mest motoriska problem med finmotoriken och att DCD då även ska ha svårt med grovmotoriken när perception är inblandad. Det vill säga, få kroppen och synintryck att korrelera.

Har jag fattat rätt nu eller?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

NaimaG
2010-08-01 21:43
#11

#10 Jag fattade noll av vad du just skrev.

Men annat än adhd så har jag ju även aspergers syndrom.

NaimaG
2010-08-01 21:52
#12

Tillägga kan jag ang assistansen jag har är att min man är livrädd att de ska börja styra mitt liv för mycket vilket bara skulle göra mig deprimerad och ja vet att detta med byta personer var och varannan dag som skall hit, ha någon som bossar runt mig osv kommer gå till en viss punkt tills jag säger "STOP" och bryter ihop.

Just nu är jag stressad just för att jag inte vet vem eller när de kommer efter semestertiderna och har inte hört ett smack vilke jag kommer ta upp med min kontaktperson när hon är tillbaka från semester.

evrekaw
2010-08-01 21:53
#13

#11 Förlåt, far lätt iväg med termer angående sånt här, som inte är enkla för alla att förstå, jag glömmer bort mig.Skäms

Ska försöka att omformulera mig, måste fundera lite hur bara…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
[Tassy]
2010-08-01 23:09
#14

En personlig assistent är precis vad det låter som, en personlig assistent. En person som jobbar för dig. Nya ansikten varje dag, hjälp med ADL, för mig låter det precis som hemtjänst, vilket jag förstår är högst olämpligt för dig, där fasta vanor och rutiner är a och o för din trygghet och personliga välbefinnande. Det låter som en salig soppa detta.

#10 Jodå, jag tror du har hyffsat bra grepp om detta, DCDn kommer ur damp-diagnosen med vissa skillnader.

Zaphix
2010-08-01 23:21
#15

En personlig assistent ska hjälpa dig i vardagen, alltså inte ta hand om din hund. Däremot kan de följa med dig när du tar ut hunden, men att ta hundpromenader ensam med hunden är snarare något man får hyra in en sk. "dogwalker" till.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

NaimaG
2010-08-01 23:40
#16

#14 Det var min kontaktperson som fixade det åt mig men det är rena stressmomentet för mig. Socialtjänsten har team som arbetar hos de som har aspergers syndrom och när jag sa att jag ogillar att de ska byta personer varje dag och att det gör mig stressad sa både socialtjänsten och min kontaktperson "det får du infinna dig i och lära dig hantera" en sådan kommentar gör mig också bara mer stressad.

#15 Det är just följa med jag menar att de inte gör.

Zaphix
2010-08-01 23:49
#17

#16: Ah, okej. Det var underligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

David
2010-08-02 00:11
#18

Har du bara kontakt med socialen eller med sjukvården också? (tänkte på min fråga i #3)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

NaimaG
2010-08-02 00:14
#19

#18 Jag har kontakt med socialtjänsten, Mobila Teamet (psyket), APM (psyket) och Vårdcentralen. Hade inta haft en kontaktperson annars då hon jobbar på APM.

David
2010-08-02 00:22
#20

#19. Har du ingen fast kontakt med någon av öppenvårdsmottagningarna? Akutmottagningen (f.d. mobila teamet) håller ju bara i korta behandlingar. Vem var det som gjorde din utredning och satt diagnosen?

APM, vad är det? Är det Arbetsterapin? För där jobbar de ju mycket med personer som har någon neuropsykiatrisk diagnos och/eller dcd.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
NaimaG
2010-08-02 00:28
#21

#20 Mobila teamet är akutpsyk på psyket dit jag blev skickad från akutmottagningen, APM (allmän psykiatrisk mottagning) är dit man blir skikad för att ha en fasst kontakt dvs kontaktperson.

Diagnos fick jag vid 7 års åldern men eftersom södermanlands lansting slarvat bort de pappren efter att min kontaktperson ringt runt och mailat efter journaler måste jag omdiagnostiseras vilket är om ett år, väntetiderna är skylånga.

David
2010-08-02 00:32
#22

#21. Känner väldigt väl till organisationen för psykiatrin här :)

Mobila teamet böt namn för 1½ år sedan till psykiatrisk akutmottagning (men det verkar knappt vara något som märkt av det). Blev bara förvånad att du har fast kontakt både med akutpsykiatrin och med öppenvårdsmottagningen.

Är det ingen som pratat om arbetsterapienheten med dig? Där tror jag du skulle kunna få mycket hjälp med det som du tog upp i #0.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

NaimaG
2010-08-02 00:35
#23

#22 Du även akuten och mobila teamet själv använder just namnet mobila teamet så de är nog inte lika uppdaterade. Tungan ute

Min kontaktperson har nämnt arbetsterapi men det sätts enbart in när jag går ut i arbete igen vilket inte blir den närmsta tiden anser hon.

NaimaG
2010-08-02 00:38
#24

Ps. anledningen till att jag även har kontakt med mobila teamet är just för att jag åker in akut ofattbart många gånger för det ena och det andra.

David
2010-08-02 00:40
#25

#23. Precis, även personalen har glömt bort att använda det nya och riktiga namnet :) Men du har alltså kontakt med både dem och öppenvårdsmottagningen.

Hmm, konstigt att din kontaktperson sagt så, för arbetsterapin är mycket mer än för de som är på väg mot att återgå till arbete. De jobbar mycket med att underlätta för dig i vardagen med olika hjälpmedel osv., även om du skulle vara sjukskriven för all framtid så finns det ju mycket som kan underlätta och hjälpa till i din vardag. Där finns speciell personal som just jobbar enbart med npf-diagnoser.

Tycker det är lite synd om du haft dcd-diagnos så länge och inte fått någon riktig hjälp när det finns mycket att erbjuda. Låter konstigt och jobbigt med att de inte kan få upp din journal också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

NaimaG
2010-08-02 00:45
#26

#25 Jo min kontaktperson har nämnt lite kring det att de kan hjälpa mig med struktur i vardage och även erbjuda mig hjälpmedel så som "komihåg klockor" om jag nu får kalla det för de osv men mer än prat har det inte blivit.Sen är inte heller min kontaktperson insatt i aspergers syndrom utan specialicerar sig på adhd.

Södermanlands lansting är det värsta landsting någonsin. jag har alltid ogillat dem inte bara för att de tappar bort allt men även för att de felbehandlat mig ett flertal gånger och det värsta de gjort är att ha felbehandlat en skada jag fick många år sedan vilket lämnade mig med ett livslångt handikapp i höger arm.

Upp till toppen
Annons: