06. Behandling/Medicin

Sertralin

2010-08-01 17:59 #0 av: [YlvaP]

Jag skall byta medicinsort från Optipar till Sertralin mest pga av sexlusten. Den har helt försvunnit och vi har typ ingen sex alls.

Enlige´t psykiatrikern så skulle den nya medicinen ge en mindre biverkning angående sexlusten. Någon mer som äter denna medicin och som kan berätta om detta är sant.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-08-01 18:11 #1 av: Zaphix

Det är nog från person till person tror jag..

Jag fick sluta med den efter ett par veckor för att jag var så trött hela tiden att jag mest bara låg och sov. Så sex var väl inte ens i mina tankar, möjligtvis i drömmarna då. :)

Anmäl
2010-08-01 18:53 #2 av: [YlvaP]

Jag blev mega trött av Optipar dom första 4-5 veckorna men nu när jag ätit den sen i höstas så är jag inte trött på dom längre.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-08-01 20:22 #3 av: [Tassy]

Jag blev helt tom och känslolös på sertralin, så sexet blev nog en hel del lidande där jo...


Anmäl
2010-08-01 22:13 #4 av: rolnor

Om Sertralin är samma som Zoloft så kan jag för min del säg att sexlusten är kanske 20% av normal nivå, sen har jag nog också lite svårare med känslor överhuvudtaget och blev manisk på 50mg, så jag gick ned till 25mg, den mindre dosen funkar för mej, mindre socal fobi och jag känner mej mera utåtriktad, inte lika introvert, jag väger fördelar mot nackdelar och då vill jag fortsätta med Sertralin, men det är en kompromis...

Anmäl
2010-08-01 22:23 #5 av: [YlvaP]

Jo man måste nog väga fördelarna mot nackdelarna. Men mannen lider av att vi inte har sex.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-08-01 23:57 #6 av: NaimaG

Jag har ätit sertralin och den medicinen gjorde att jag hamna på akuten tre gånger och tvångsvården en gång. tre starka biverkningar av sertralin är deppression, självmordstankar och försök (på bpackssedeln står det att den inte skall ges till djupt depressiva). med Sertralin blir man värre innan man blir bättre och det tar mellan 4-6 veckor innan man ska märka skillnaden. Vad gäller mig så gjorde den bara mig värre hela tiden och aldrig bättre.

Och att sexlusten skulle öka av sertralin skulle jag nog säga ett stort nej till det sänker den snarare, för mig i alla fall. Jag är personligen livrädd för den medicinen och som tur är får jag den aldrig igen.

att avsluta med den medicineringen var ett rent helvete också då min kropp fick gå ignom en total omställning när läkarna sa att jag kunde sluta tvärt med den.

Jag ser bara negativt hos sertralin

Anmäl
2010-08-02 00:03 #7 av: [YlvaP]

Nja inte öka utan att den skulle inte ha samma effekt som min nuvarande medicin där jag inte har någon som helst sexlust. Enligt henne så skulle effekten på sertralin inte vara lika stor som med Optipar.

Tungan ute

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-08-02 00:08 #8 av: NaimaG

#7 Optipar har jag aldrig ätit men sertralin hade jag i över 6 månader innan en vättig läkare plocka bort den från mig illa kvickt. Har för mig att det ska stå på bipackssedeln på medicinen att den ökar sexlusten men i all den tid jag hade den så stämde då inte det. Men som min kontaktperson säger att i coh med att jag är autistisk så reagerar jag annorlunda på medicinen än vad bipackssedeln hänvisar till, autistisk har en tendens att göra det när det kommer till mediciner.

Du kan ju prova Sertralin om du vill men jag rekommenderar aldrig den medicinen av egen erfarenhet.

Anmäl
2010-08-02 00:33 #9 av: rolnor

Det står i FASS att Sertralin sänker sexlusten hos många, jag minns att någon skrev här för ett tag sedan att Cipralex gav mindre sådana biverkningar? Har ingen egen erfarenhet av Cipralex dock.

Anmäl
2010-08-02 22:33 #10 av: Bergspuman

Jag käkar Cipralex, på mig har den inte haft nästan någon negativ inverkan alls på vare sig sexlust eller njutningsförmåga. Kanske en liten anings dämpning, men hmmm jag eh är rätt het av mig så det gör inte så mkt Glad. Däremot när jag åt Zoloft, så försvann sexlusten nästan helt och orgasmförmågan påverkades väldigt negativt. Urtrist.

Kanske var jag som skrev om just Cipralex? Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.