Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 7346 ggr
Tangotime
2010-07-24 14:27

Rastlös/blir aldrig nöjd?

För 2½vecka sen började jag äta Edronax. Sen i går har jag: Klippt gräset, klippt ner vår kaprifol, kört ut en massa ogräs rens kvistar osv i skogen. Jag har klippt häcken, målat sänggavel och 2 sängbord två gånger, som jag släpat ner från vinden. Släpat ut vår 160säng till datarummet för att 2st 90 sängar ska få plats. Kört ett antal maskiner med tvätt, slagit in paket och ändå är jag inte nöjd! Jag kan knappt sitta still! Jag vill SÅ mycket! Men just nu har jag kommit till en punkt där jag inte längre vet vad jag ska ta mig för. Jag är skakig i händerna och jätte trött, ändå vill jag helatiden hålla på med något eller starta ett nytt projekt!

Nu sitter jag och funderar på om jag skulle ta och måla om dotterns säng när jag ändå håller på. Men då måste jag köpa mer färg och affären stänger om 40min… Måste bestämma mig och jag KAN inte fatta beslut när jag väl börjat fundera. Allt går som på rälls när jag inte tänker. Men så fort jag börjar fundera så stänger hjärnan av.

Annons:
evrekaw
2010-07-24 14:49
#1

Förlåt, men… vad har du för diagnos? Bipolära kan gå igång och få en mani/hypomani av antidepressiva. Det låter faktiskt som om du "gått igång" här….

Allt du gör på så kort tid gör mig väldigt misstänksam faktiskt… Kontakta läkaren omedelbart!

Det är lätt att tänka, nej men jag har bara varit deprimerad tidigare så det kan inte stämma. Men faktum är att de flesta bipolära börjar med flera envetna depressioner innan den andra delen av sjukdomen bryter ut.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tangotime
2010-07-24 15:00
#2

Vad innebär det att vara Bipolär?

En anledning till att jag börjat göra så mycket nu är för att jag är "ledig" hela helgen. Man och barn är i väg så jag har kunnat göra saker helt utan att bli störd hela tiden. Det är så mycket jag vill göra hela tiden och nu har jag tid och då blev det lite pankaka av allt känns det som. Jag vet ju att jag inte KAN göra allt själv på en helg. Men "det skadar ju inte att försöka" känns det som just nu…

Tangotime
2010-07-24 15:01
#3

Diagnos och diagnos… psykologen säger att jag är deprimerad och det står det även i mina sjukskrivnings papper. Men det har aldrig gjorts någon utredning.

evrekaw
2010-07-24 15:04
#4

#2 Förlåt… men du låter onekligen hypoman. Att raca runt som du gör nu och samtidigt vara deprimerad - det går liksom inte ihop.

Säg mig - hur var du när du var deprimerad?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tangotime
2010-07-24 15:10
#5

När jag mådde riktigt dåligt kunde jag inte ta mig för någonting knappt. Om jag inte fick en knuff. Men när det gäller att fixa hemma, möblera om, måla och fixa så går det nästan alltid rel lätt för det tycker jag om!

Vad är en hypoman nu då?

evrekaw
2010-07-24 17:03
#6

#5 Som hypoman blir man aktivare, positivare, sover mindre och är rastlös. Man sysselsätter sig hela tiden för man kan liksom inte sitta still. Allt känns lättare, enklare… Man är positivitetsdopad liksom.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Tangotime
2010-07-24 17:08
#7

#6 Okej, men då är jag nog inte hypoman i alla fall. Jag har fortfarande väldigt svårt att få saker och ting gjorda som ex ta disken osv. Jag sover bra nu när dottern inte väcker mig.

Jag skulle tro att jag fått mig en släng av "göra om hemma" sjukan denna helgen. Men nu börjar energin tryta och jag har vänt till hela huset… Slipat dotterns säng nu med. Så nu har jag en hel del kvar som jag verkligen måste göra. Typiskt att energin och det positiva ska försvinna så lägligt! Suck…

evrekaw
2010-07-24 17:11
#8

#7 Skönt! Jag skulle också behöva få en släng av göraomsjukanFlört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tangotime
2010-07-24 17:14
#9

Ja det är jätte roligt när man börjat ta tag i det! Men jag hade aldrig börjat om jag inte varit ensam. En liten morot är ju min mans syn när han kommer hem Tungan ute Nu ska jag hämta nya sängar och sen åka till Ikea!

[aspie]
2010-07-24 18:05
#10

#0 Oj det var flera år sen nu som jag hade sån energi. Kanske skulle be min läkare om endorax. Det kanske äntligen skulle kunna få fart på mig haha. Går man upp i vikt av den?

[rolnor]
2010-07-24 19:27
#11

Jag blir nog lite manisk av Edronax, men ännu värre på Zoloft, men jag upplever att det är skönt att vara manisk ibland, tyvär blir det dyrt med alla projekt jag startar, har gått ned i dos på Zoloft så nu blir det inte så längre, men jag är mindre deprimerad. Jag tycker nog att du får se upp lite med maniska perioder, ofta kan det vara svårt att själv bedömma om något är "fel" när man är manisk, just för att man är så "duktig" och "kreativ"…

evrekaw
2010-07-24 21:07
#12

#11 Ja, och självinsikten ang. att man är manisk/hypoman, är ju inte alltid den allra bästa…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tangotime
2010-07-24 21:09
#13

#10 Jag tror inte man går upp i vikt av Edronax. Har varken hört eller märkt det :-) Nu ska jag måla dotterns säng Förvånad

Annons:
[aspie]
2010-07-24 21:48
#14

#13 Låter bra det. Ska fråga min läkare när jag ska dit Glad

Upp till toppen
Annons: