Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4389 ggr
[LucyInTheSky]
2010-07-12 00:39

Kan inte sova, värmen är hemsk

Det känns som om det är minst 50 grader i mitt sovrum.. Urk, inte bättre någon annanstans heller.. Kanske i badrumet.. Funderar seriöst på att sova i badkaret.

Jag gillar inte denna hemska värme. Blir som en vissen blomma, orkar inget alls och att vara svettig och klibbig dygnet runt är ju verkligen underbart..

Och att sova nepp, det går inte.. usch för lakan som klistrar fast och sambon som sover för nära och värmer en ännu mer..

Gnällig? YES, I AM!! Ge mig vinter.. snö och julafton..

Katterna är oxå utslagna i värmen.. stackarna..

Annons:
Hawknestgrove
2010-07-12 00:51
#1

bara jag som trivs då…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bergspuman
2010-07-12 00:51
#2

Här kommer mina svalkningstips, utprovade från den tiden jag bodde i en lgh högst upp med trägolv och sovrummet i söderläge!

* Ha fönster stängda dagtid. Ned med persiennerna. Värmen ska stängas ute.

* När solen gått ner, DÅ kan man öppna och vädra.

* Rör dig sakta, se till att inte bli svettig.

* Ha så lite kläder som möjligt på dig

* Duscha för kvällen så SENT som möjligt. Nu är kl 22.45 och det är först nu jag duschat o tvättat håret.

* Dessförinnan, blöt handdukar och lägg i kylen.

* Ca 1 timme innan du ska sova, badda kroppen med de våta kalla handdukarna

* Behövs det, lägg nattdräkten i kylen eller frysen!!!

* Ha en våt kall handduk tillreds och lägg på huvudet / pannan när du ligger i sängen. Fungerar bättre än vad man tror! Värmen går ju ut via huvudet. Går det, sov med öppna fönster och myggnät.

* Undvik en varm sambo … Glad

kerstinjo
2010-07-12 01:01
#3

#2

Som du säger: Stäng alla fönster och dra ner persienner. Då kan du få det gansa behagligt inne. Detta plus några fläktar gör det ganska gott inomhus.

 Kerstin 

 

[rolnor]
2010-07-12 06:26
#4

Jag lägger mej i vardagsrummet på soffan, har en luftvärmepump där som går att köra som AC, HATAR att sova när det är för vamt, minns jobbiga nätter i Grekland…

[YlvaP]
2010-07-12 11:07
#5

Jag tycker inte heller om denna värme. Så är det varje år. Håller mig inomhus och svettas lika mycket som att vara ute. Kan bero på att det inte fläktar lika mycket som ute.

isa
2010-07-12 17:09
#6

Jag tål inte värmen. Jag mår inte alls bra jag heller. Jag gör alla tricks och tips man kan göra. Ligga vid stranden är för varmt, även i skuggan nu.

och jag kan ju inte springa och ta en kalldusch hela tiden, så för att kyla ner hela kroppen gör jag så här:

blöt huvudet/håret med kallt vatten

Blöt handleder/fotleder under kallt vatten

Jag går inte ut förrän vid 20.00-tiden när det har blivit svalare.

Det jag gör, gör jag i lugn takt, nån snabbare aktivitet fungerar ändå inte.Men jag är mest stilla, framför datorn eller läser, tittar på film, ellr lyssnar på radion under dagtid, inne i den för tillfället svalare lägenheten.

Öppnar bara balkongdörren och fönstren vid 22.30 när solen gått ner. Min katt vill i alla fall inte vara därute på balkongen i värmen, så jag får inte dåligt samvete för att hon inte kan ta sig ut - hon vill inte ut där under dagtid.

Jag har en fläkt som får gå på hela tiden, så luften cirkuleras härinne.

Jag kan inte heller sova för värmen. det är vidrigt. Jag har aldrig ätit så mycket insomningstabletter som nu. Och jag blir arg, för det är inte på grund av vädret som jag skaffat dem. De ska användas vid ångest/oro inte sån här knasig anledning. Men , men , jag somnar i alla fall till slut, för sömnen måste jag ha. Jag blir helt förstörd annars.

Blir också sur för jag sover ju inte lika länge. Jag som alltid sover 10 timmar varje natt på min semester, utan insomningstabletter, ( om inte något drastiskt har hänt ) Så jag känner mig inte tillräckligt utvilad.

Näe, den här värmen har faktiskt förstört mycket av min semester, om jag får klaga lite.

Annons:
evrekaw
2010-07-12 17:09
#7

Jag är en frusen typ som i normala fall sover i typ flanellpyjamas under ett fluffigt duntäcke. Gärna hopkurad i värmen av min makes rygg (vilket han inte alltid älskar…)

Nu i denna hetta ryker pyjamasen och endast påslakanet får agera täcke. Min man får ligga ostört (han jublar väl…). Sover med öppna fönster trots att det är på nedervåningen - litar på hunden.

Och definitivt en sval dusch före sänggåendet!

Föredrar solen framför vinter även om jag inte föredrar solens värme… Aldrig är man nöjd…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
2010-07-12 17:11
#8

Ett annat tips :

Lägg huvudkudden i frysen!! Den hinner bli sval och skön i denna värme, det är inte farligt, den är inte iskall att ligga på för som sagt, när man tar ut den i varma lägenheten, blir den lagom sval.

Använder du en fläkt, så om du är känslig för drag ,( som jag är med att få vagel i ögonen, och nackspärr m.m )

Så rikta fläkten så att den blåser ovanför dig, ut i rummet, men inte direkt på dig.

Upp till toppen
Annons: