Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 11442 ggr
Delfinen
7/11/10, 4:41 PM

Kroppens försvar vid psykisk ohälsa

Vet inte om jag har lagt detta under rätt kattegori men för mig är det i dagsläge akut. Så är det fel får ansvarig gärna flytta det.

Jag har hört talas om  att om en person upplever mer än vad den klarar av att hantera så finns det tillfällen då kroppen har slagit ut funktionen av vissa kroppsdelar. Nu undrar jag om något vet om det gäller alla kroppens funktioner? Även hörseln?

Jag har akut förlorat hörseln på ena örat. Har varit hos läkare för undersökning men dom kan inte hitta något fel i örat på mig. Dock har en del prover tagits som jag inte har fått svar på men min känsla säger mig att inga svar kommer att hittas där.

Jag har letat och letat själv efter andra orsaker till detta men kan inte komma på några. Eller kan det vara så att det finns händelser/psykiska orsaker som jag själv inte kopplar ihop med detta? Att jag trycker undan dom så jag tycker att det är småsaker och inget att reagera över?

Eller kan det vara så att tidigare starka händelser kan vara orsaken och det är en liten sak/flashback till det gamla som får bägaren att rinna över så det blir sånna här reaktioner? Något måste det ju bero på då jag helt plötsligt på ett par timmar är döv på ett öra utan orsak.

Annons:
isa
7/11/10, 4:56 PM
#1

Jag är övertygad om att det psykiska och fysiska hör ihop. Det finns folk som vid psykiska påfrestningar tappat känseln t.e.x

Jag har kroniska smärtor. Och är jag t.e.x ledsen får jag alltid mera ont, fast det inte finns någon som helst fysisk förklaring till det.

Vad läskigt för dig att tappa hörseln sådär på ena örat. Hoppas den kommit tillbaka! Jag tror det är som du säger, eftersom du varit och kollat att det inte fanns något fysiskt fel, så var det nog så helt enkelt, att "bägaren rann över".

isa
7/11/10, 5:11 PM
#2

Jag kom på en annan sak som jag fick lära mig av min gamla kurator:

Jag var ganska så deprimerad. Och när jag var det så bara "knastrade" det i huvudet när jag försökte läsa, eller titta på tv. Då sa hon till mig att det är kroppens eget försvar som sållar bort allt den tycker för tillfället är jobbigt och inte viktigt, för att kunna ta hand om din depression.

Det kanske kan vara bra att veta för dig.

Aviendha
7/11/10, 5:22 PM
#3

Psykisk stress och/eller sjukdom kan spela alla möjliga spratt med vår fysiska varelse. Har inte hört om just ditt problem förut men jag skulle inte bli förvånad om det var så. Å andra sidan finns det ju fysiska problem som kan vara svårare att hitta än vid en första anblick. Olika mediciner kan ge hörselstörningar med, bla antidepp, men det brukar mest vara öronsus och tinitusliknande oljud. Bara en tanke.

Kanske kan du lyfta dina tankar när du träffar/pratar med läkare nästa gång? Hoppas det löser sig!

Delfinen
7/11/10, 5:31 PM
#4

Jag äter ingen form av mediciner….är helt fysiskt frisk…..tycker inte jag i dag mår så dåligt att min kropps organ skall slås ut men det kan vara så att jag genom åren och olika händelser har lärt mig lägga på locket, trängt undan känslor så förbaskat bra så jag lurar mig själv om att jag mår bättre än vad jag/min själ/mitt innre gör.

Har tidigare mått skit och trodde jag skulle gå under men det är några år sedan nu. Kanske jag inte är färdig med den biten. Något hände en vecka innan hörseln försvann som gjorde att jag fick en liten flaschback till den tiden. Kanske mitt innre reagerade hårdare än vad jag var medveten om.

Tinnitusliknande besvär har jag redan. Det fick jag för ett år sedan. Även det helt plötsligt utan orsak. La mig för att vila midag och allt var okay vaknade och hade ljuden i båda öronen vilket har stannat kvar.

Fick även problem med värk för många år sedan som genom åren spridit sig. Även där hittas inga orsaker trots utredning på smärtklinik. Dom kallade det för kronisk muskelär smärta.

Allt som händer hittas ingen medicinsk orsak till….börjar kanske bli inbillningssjuk….Rynkar på näsan

Howliten
7/12/10, 11:21 AM
#5

Hej Delfinen,

har jag förstått rätt att du tappat hörseln helt på örat? Eller är det en del av hörseln som är borta?

Jag drabbades för några år sedan själv av hörselbortfall på ena örat. Tappade hela basregistrert. Bara diskanten kvar. Gick över en natt. 3 dagar senare så drabbades jag av ett kraftigt yrselanfall som varade i flera timmar. Efter den natten kom basregistret tillbaka, men inte fullt ut.

Efter en rad tester så kom man fram till att det är Menieres sjukdom. Stressrelaterad. Fast jag tyckte inte jag var stressad just då.  Har som tur är inte hänt igen. Men kan dte om jag förstått det hela rätt.

Har också tinnitus i botten.

Jag är glad. Är du?

Delfinen
7/13/10, 12:25 AM
#6

#5 Ja jag har tappat hörseln helt på ena örat. Den har varit borta i 8 dagar nu. Har ingen yrsel eller andra symptom. Endast att jag då och då kan känna att jag tar "snedsteg" vilket jag vet beror på balansen då hörseln är borta på ett öra.

Fick höra en annan sak av en person i dag som jag mötte när jag var på fiket. Han hade råkat ut för samma sak för ett par veckor sedan men nu fått hörseln tillbaka. Han hade fått höra att det hade med ozonlagret och den starka värmen att göra. Vet inte vad jag skall tro om det. Lite konstigt om det är så och att inte läkarna nämnde något om det.

Annons:
ttss
8/13/10, 9:07 PM
#7

Hur går det.

Delfinen
8/13/10, 10:06 PM
#8

#7 Har fått tillbaka min hörsel. Har en aning sämre hörsel på örat som det försvann på men inte så att det stör direkt Skrattande Fattar inte vad det var.

ttss
8/14/10, 12:12 AM
#9

Sjukt att det blev så, men skönt att den kom tbx. Skrattande

Delfinen
8/14/10, 12:27 AM
#10

Ja absolut. Är nog först när man förlorar något av sina sinnen som man upptäcker hur viktiga dom är.

Upp till toppen
Annons: